REKLAMA

Fotowoltaika na kolei. Tory będą jak elektrownie

Świat stoi w obliczu pilnej potrzeby transformacji energetycznej. Szukamy coraz to nowatorskich rozwiązań, które pozwolą nam zmniejszyć emisję CO2 i ograniczyć zależność od paliw kopalnych. W tej dziedzinie wyróżnia się Greenrail – innowacyjna technologia, która zamienia podkłady kolejowe w fotowoltaikę.

Fotowoltaika na kolei. Tory będą jak elektrownie
REKLAMA

Sekret tkwi w specjalnych podkładach kolejowych, wyposażonych w zintegrowane panele słoneczne. Podczas gdy pociągi pędzą po torach, słońce dociera do paneli, generując czystą energię elektryczną. Ta energia może być następnie wykorzystana do zasilania pociągów, oświetlenia stacji kolejowych, a nawet okolicznych miejscowości. We Włoszech zakończono właśnie półroczne testy nowej technologii.

REKLAMA

Firma podkreśla łatwość montażu i konserwacji podkładów.

Czyszczenie 1 km fotowoltaiki na torach zajmuje zaledwie kilka minut, a wykorzystuje się do tego wózek wyposażony w szczotki i strumień wody pod spodem. Ułatwia to szybkie czyszczenie dużych powierzchni oraz pozwala zaoszczędzić zasoby i czas w porównaniu z konserwacją konwencjonalnych instalacji fotowoltaicznych

- wyjaśnia firma Greenrail.

Więcej o fotowoltaice przeczytasz na Spider`s Web:

Obiecujące wyniki testów

Greenrail przeprowadził w ciągu ostatnich sześciu miesięcy serię testów, oceniając efektywność energetyczną fotowoltaiki na podkładach, jej odporność na warunki atmosferyczne i wpływ na funkcjonowanie kolei. Zdaniem firmy wstępne wyniki są obiecujące i potwierdzają trwałość i skuteczność rozwiązania dotyczącego podkładów solarnych.

Jak dotąd wstępne opinie były bardzo pozytywne i obiecujące, zarówno jeśli chodzi o efektywność energetyczną elementów fotowoltaicznych, jak i ich zdolność do wytrzymywania wymagań eksploatacyjnych kolei

- zauważył Emanuele Occhipinti, dyrektor generalnym firmy.

Firma twierdzi, że 1 km podkładów fotowoltaicznych mógłby wygenerować 44 MWh rocznie. Wygenerowana energia może być dostarczana do sieci lub wykorzystywana do zasilania stacji kolejowych, przejazdów kolejowych i sygnalizacji świetlnej.

Integrując moduły fotowoltaiczne z podkładami kolejowymi Greenrail, przekształcamy koleje w wysoce produktywne, zrównoważone elektrownie energetyczne. Co więcej, wykorzystując w produkcji podkładów materiały pochodzące z recyklingu, takie jak guma i plastik, pokazujemy nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój

- podkreślił Occhipinti.

Dodał on, że trwają prace rozwojowe i firma ma nadzieję, że w ciągu roku będzie miała gotowy produkt, który będzie można zastosować na rynku międzynarodowym.

Zamienić tory w elektrownie

Podkłady kolejowe tradycyjnie wykonuje się z drewna lub – jak to jest powszechne w dzisiejszych czasach – z betonu. Od XIX wieku niewiele się jednak zmieniło w tej technologii, więc nadal stanowią główne źródło hałasu i drgań odczuwanych przez podróżnych, a ponadto wymagają kosztownej konserwacji.

REKLAMA

Z tego względu znalezienie nowego rozwiązania stało się kluczowym elementem planu modernizacji europejskich kolei. Zespół projektu Greenrail zaproponował rozwiązanie – wewnętrzny rdzeń wykonany z betonu sprężonego oraz warstwy zewnętrznej wykonanej z mieszanki tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, oraz gumy, z dodatkowo zintegrowanymi różnymi czujnikami i możliwością wytwarzania energii elektrycznej lub zbierania energii słonecznej.

Greenrail to nie tylko innowacyjna technologia, ale także symbol zmian, jakie zachodzą w transporcie kolejowym. To krok w kierunku bardziej zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska przyszłości.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA