Biedronka kontra Lidl. Kolejne starcie dyskontów odbywa się w dziwnym miejscu
Po SMS-owej ofensywie Biedronki, w której otwarcie podszczypywano Lidla, zaczęto zastanawiać się, gdzie jeszcze spór pomiędzy sieciami handlowymi mógłby się rozgrywać. I odkryto ciekawe miejsce: platformy streamingowe, na których sieci już są. Aktywność dyskontów może być zaskoczeniem, tyle już wcześniej wielkie próbowały reklamować się poprzez muzykę, tworząc naprawdę intrygujące artefakty ery CD.
Trochę Biedronka się uspokoiła. Może to efekt oburzenia klientów, a może fakt, że SMS-ową kampanią zajął się UOKiK. Wiadomości o promocjach dalej przychodzą, ale już ceny nie są zestawiane z ofertą Lidla. Echa wcześniejszej kampanii jednak nie milkną. Niektórzy zauważyli, że próba wykorzystania w większym stopniu nowych kanałów do reklamowania swoich sklepów trwa od dłuższego czasu. Czego dowodem jest obecność Lidla na Spotify:
Za wiarygodność tej reklamy nie ręczę, ale faktycznie Lidl na Spotify jest. Niestety (?) tej piosenki akurat nie znajdziecie. Kanał Lidla na platformie streamingowej to przede wszystkim playlisty mające umilić czas podczas gotowania. Np. z okazji tygodnia francuskiego zebrano utwory artystów z tego kraju. Na Halloween przygotowano piosenki z bardziej upiornym charakterem – np. Bloody Mary Lady Gagi czy Balladę z trupem Kabaretu Starszych Panów.
Playlisty cieszą się umiarkowaną popularnością. Łącznie mają 1749 obserwujących, a np. świąteczna lista przebojów zebrała 433 polubienia. „Uruchomienie oficjalnego profilu na Spotify ma na celu budowanie więzi z klientami w wyjątkowy, kreatywny sposób” – podkreślano, gdy profil startował w sierpniu 2023 r. Do celu pewnie jeszcze trochę brakuje.
Jeszcze wcześniej na Spotify była Biedronka
Na profil „Biedronka to MY” wrzucane są podcasty związane z pracą Biedronki. „Posłuchaj naszych pracowników i dowiedz się, jak wyglądają nasze zadania w różnych obszarach naszej organizacji. Postaramy przybliżyć ci fascynujący, inspirujący, ambitny i stale się rozwijający świat Biedronki” – możemy przeczytać w opisie kanału na Spotify.
Eksperci branżowi komentujący ostatnie wydarzenia na linii Biedronka-Lidl sami do końca nie wiedzą, co przyniosą kolejne tygodnie. Jak długo można prztykać w nos rywala i obniżać ceny (ostatnio widziałem ser gouda za 1,22 zł za 150g; niedługo chyba będą do niego dopłacać) byle wypaść lepiej w internetowo-gazetowym zestawieniu? Czy klienci w końcu nie zmęczą się atakowaniem konkurenta z jednej strony, a z drugiej – ciągłym odbijaniem piłeczki? Ale już widzimy, że gdyby trzeba było prowadzić starcia gdzieś indziej, to polem bitwy mogą stać się również platformy streamingowe.
Przypomnijmy, że powstały już piosenki dotyczące np. paczkomatów. InPost zauważył popularność jednego z utworów na ten temat i nawiązał współpracę z jego twórcami. Powstała specjalna, wydłużona wersja piosenki "Paczkomat" z dodatkową zwrotką, która została wybrana, z czego dowiedzieliśmy się z sieci, w specjalnym konkursie firmy.
Wprawdzie takie wykorzystanie w korporacyjnych bitwach streamingu i ogólnie nowych technologii może wydawać się niezłą parodią dystopii, ale niewykluczone, że właśnie to nas czeka. Nie zrozumcie mnie źle: wcale nie chciałbym realizacji czarnych scenariuszy kreślonych przez autorów science-fiction z gnębiącymi ludzkość korporacjami, ale obecne konflikty na ich tle wyglądają po prostu groteskowo. Cóż, skoro wiele dawnych wizji dotyczących przyszłości nie powiodło się, to i tutaj możemy obserwować spektakularną klapę.
Tego typu próba promowania marki nie jest domeną wyłącznie zwaśnionych dyskontowych gigantów. W grudniu sieć stacji paliw Moya przygotowała playlistę „MOYA droga na święta” z „najpiękniejszymi zimowymi hitami”.
Najciekawsze jest jednak to, że to w sumie nic nowego. Niedawno na Twitterze powstał przepiękny nostalgiczny wątek związany z płytami CD, które wypuszczały przeróżne marki czy sklepy. Wówczas doczekaliśmy się alternatywnego krążka w kształcie opakowania serka śniadaniowego (z utworami Reni Jusis czy Edyty Górniak), firma sprzedająca wędliny wypuściła na płycie kolędy, popularny bank miał płytę z kawałkami zespołu Feel, a producent napojów probiotycznych składankę z muzyką relaksacyjną.
I zapieram się z całych sił, żeby nie napisać "kiedyś było lepiej", ale widząc płytę CD w kształcie słoika z kawą czy serca (taką płytę wydał WOŚP) naprawdę jestem pod wrażeniem starań. A teraz co: playlista na Spotify i pora na CS-a.
Sprawdź inne nasze teksty na temat sieci sklepów Biedronka: