Urząd sprawdził, jak Polacy korzystają z internetu w telefonie. Jest dziwna rozbieżność w danych
Dziś bardzo trudno znaleźć osobę bez telefonu komórkowego w kieszeni. Zdziwić może fakt, że Polacy nie wiedzą, ile płacą za internet. Te i inne dane przedstawił Urząd Komunikacji Elektronicznej w wynikach najnowszego badania.
23 stycznia Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wyniki badania konsumenckiego klientów indywidualnych, przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku na próbie 1802 respondentów. Celem było sprawdzenie częstotliwości korzystania, świadomości i poglądów na temat nowych
technologii i zobrazowanie sylwetki przeciętnego Polaka w świecie telekomunikacji.
Polacy a telekomunikacja. Najnowsze dane UKE robią wrażenie
97 proc. badanych korzysta z telefonii komórkowej, z najwyższymi odsetkami wśród osób w wieku 15-29 oraz 45-49 lat (100 proc.) i 30-44 lata (99 proc.), wśród seniorów (60 lat i więcej) ten odsetek spada do 92 proc. Wskaźnik jest także proporcjonalny do wykształcenia - z telefonii komórkowej korzysta 100 proc. respondentów z wykształceniem wyższym i 99 proc. z wykształceniem średnim, ale jedynie 87 proc. z wykształceniem podstawowym.
Co ciekawe, blisko 40 proc. respondentów nie wie, w jakiej technologii są świadczone usługi telefonii podczas wykonywania połączeń. Najwięcej, bo 31 proc. twierdzi, że jest to technologia 4G/LTE, a 27 proc. wskazuje na użycie 5G.
Choć korzystanie z telefonii komórkowej sięga niemalże 100 proc., to z internetu w telefonie komórkowym korzysta jedynie 79 proc. badanych.
Ponownie przeważa tu młodsza grupa wiekowa. Z internetu w komórce korzysta 98 proc. respondentów w wieku 15-29 oraz 30-44 lat, jednocześnie wskaźnik spada do 86 proc. wśród osób wieku 45-59 lat i do jedynie 42 proc. wśród seniorów 60+. Jest niższy także wśród osób z podstawowym i zawodowym wykształceniem (odpowiednio 58 proc. i 57 proc.), wzrasta ze średnim i wyższym (odpowiednio 90 i 98 proc.). Co ciekawe uzależniony jest od liczby osób w gospodarstwie domowym.
Do najczęstszych zastosowań Internetu w telefonie należą wyszukiwanie informacji (80 proc.), poczta elektroniczna (75 proc.) oraz komunikatory internetowe (71 proc.), Niemal równie często respondenci korzystają w telefonie z bankowości internetowej (69 proc.), mediów społecznościowych (67 proc.) oraz przeglądania stron internetowych (63 proc.). 24 proc. z respondentów załatwia sprawy urzędowe przez telefon, a 20 proc. do sprzedaży przez internet.
Wśród komunikatorów internetowych niekwestionowanymi królami są Facebook Messenger oraz Whatsapp - korzysta z nich odpowiedni 85 proc. i 72 proc. respondentów, a podium zamyka Skype z wynikiem 11 proc.
Nie tylko telefonia komórkowa, ale i stacjonarna
7 proc. badanych nadal korzysta z telefonii stacjonarnej. Są to przede wszystkim osoby w wieku 60 lat i więcej oraz posiadające podstawowe wykształcenie. Najczęściej podawanym powodem korzystania z telefonu stacjonarnego były przyzwyczajenie (60 proc.), wygoda (27 proc.), obecność łącza w pakiecie z innymi usługami (26 proc.) oraz potrzeba posiadania telefonu gdy nie ma się telefonu komórkowego (23 proc.).
Więcej z nas ma dostęp do internetu mobilnego niż stacjonarnego
74 proc. Polaków korzysta z Internetu - ponownie korzystanie maleje wraz z wiekiem oraz rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia. Najczęściej wykorzystywanymi rodzajami dostępu do Internetu są: dostęp stacjonarny - korzysta z niego 74 proc. badanych oraz dostęp mobilny na telefonie komórkowym (61 proc.).
Głównym powodem braku korzystania z internetu jest brak potrzeby – taką przyczynę wskazuje 62 proc. osób. Połowa z nich przyznaje się również, że nie potrafi z niego korzystać. Znacznie mniej osób wskazuje przyczyny materialne - 21 proc. osób twierdzi, że nie ma odpowiedniego sprzętu, a 17 proc. że Internet jest dla nich za drogi.
Zgodnie z odpowiedziami respondentów, średni koszt rachunku za internet stacjonarny wynosi 67,4 zł, a za internet mobilny 46,3 zł. W przypadku internetu stacjonarnego 25 proc. osób badanych nie wie ile wynosi wartość miesięcznego rachunku, a w przypadku osób korzystających z internetu mobilnego ten odsetek skacze do aż 47 proc.
Więcej na temat Polaków i telekomunikacji: