REKLAMA

AMD to zrobiło! Stworzyło konkurenta dla DLSS 3, ale dla każdego

AMD pokazało dziś światu najnowszą wersję FSR (FidelityFX Super Resolution) w wersji 3, który wydaje się ogromnym krokiem do przodu. Działa tak jak DLSS 3 - oferuje funkcję generowania klatek - ale każdy będzie mógł z niej skorzystać.

AMD FSR 2 na Xbox
REKLAMA

DLSS 3 oraz ostatnio zaprezentowany DLSS 3.5 oferują bardzo ciekawą funkcję, która jest w stanie wygenerować dodatkowe klatki, znacznie zwiększając wyświetlaną liczbę FPS w grach komputerowych. Największym problemem jest tu dostępność - funkcja generowania klatek FG jest dostępna tylko dla najnowszych kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 4000, jednak rozwiązanie od AMD pójdzie w inną stronę. FSR 3 pozwoli generować dodatkowe klatki niezależnie od tego, czy mamy nowszą, czy starszą kartę AMD (i NVIDIA).

REKLAMA

FSR 3 oficjalnie zaprezentowane. AMD zrobiło swojego konkurenta dla DLSS 3 z generowaniem klatek, tyle że dla każdego

Nie przechodząc jeszcze do szczegółów technicznych funkcji AMD FSR 3, od razu trzeba zaznaczyć, że funkcja będzie dostępna dla nowszych kart graficznych z serii RX 7000, RX 6000, RX 5000, ale także dla konkurencyjnych układów NVIDIA GeForce RTX 4000 (choć w tym przypadku wykorzystanie tej techniki nie będzie miało większego sensu, ponieważ mają do dyspozycji DLSS 3), RTX 3000, RTX 2000 i starszych.

To oznacza, że wybierając technikę od AMD, posiadacze starszych RTX-ów wreszcie zyskają możliwość wygenerowania dodatkowych klatek, czego nie zapewniła NVIDIA. Może to postawić przed graczem posiadającym w swoim komputerze starszą kartę graficzną GeForce RTX dylemat - czy wybrać FSR 3 i zyskać dodatkowe klatki na sekundę, czy skorzystać z techniki DLSS (2 lub 3.5).

Posiadacze kart AMD Radeon nie będą mieć takiego problemu, ale wydaje się, że FSR 3 jest naprawdę potężnym narzędziem. AMD już wcześniej pochwaliło się szczegółami na temat działania nowej wersji techniki upscalingu obrazu.

Technologia generowania klatek została nazwana AMD Fluid Motion Frames, gdzie w prezentacji została użyta jeszcze technologia AMD Anti Lag+ (narzędzie podobne do NVIDIA Reflex, zmniejszające opóźnienia). W grze Forspoken w natywnej rozdzielczości 4K z ustawieniami ultra wysokimi z RT karta graficzna Radeon RX 7900 XTX uzyskiwała 36 FPS średnio, ale przy aktywowaniu FSR 3 (w trybie wydajność) z generatorem klatek liczba ta wzrosła już do 175 FPS.

Co więcej, dla tych, którzy cenią sobie przede wszystkim jakość, będzie też można odpalić preset Native Anti-Aliasing, który wykorzystuje FSR do wygładzania krawędzi i wyostrzania grafiki, ale obraz jest tu wyświetlany w natywnej rozdzielczości, a nie upscalowany z niższej. Wraz z nim też można odpalić funkcję generowania klatek - gdzie w Forspoken z 53 FPS robi się 85 FPS.

REKLAMA

Jeśli chodzi zaś o dostępność FSR 3 w grach, to najprawdopodobniej będzie to kwestia czasu, aż zacznie pojawiać się w wielu popularnych tytułach. AMD zapowiedziało, że FSR 3 ma trafić na początku do Forspoken, a w późniejszym czasie do Avatar: Frontiers of Pandora, Cyberpunk 2077 czy Frostpunk 2. Miejmy nadzieję, że nowa technika szybko zastąpi dotychczas wykorzystywane FSR 2.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA