Karty GeForce stracą ważny atut. Posiadacze Radeonów dostaną to, na co czekali
Firma AMD w końcu ujawniła więcej szczegółów na temat FSR 3 - technologii, która ma być odpowiedzią na NVIDIA DLSS 3. Generator dodatkowych klatek w grach przestanie być domeną kart GeForce RTX serii 4000.
Oczywiście karty graficzne GeForce RTX 4000 nie tyle stracą atut, co unikalny atut - technologia multiplikacji klatek w grach znana jako DLSS 3 Frame Generator przestanie być wyjątkowa. Zajawkę na odpowiedź na tę technologię firmy NVIDIA, czyli FSR 3 mieliśmy już podczas premiery karty Radeon RX serii 7000.
Wówczas nie dało się ukryć, że AMD było totalnie zaskoczone DLSS 3 FG i jedyne co mogło wtedy zaprezentować to... nazwę nowej technologii. Dopiero teraz, na Game Developers Conference (GDC) 2023 ujawniono kolejne szczegóły.
Przypomnijmy, że o "klasyczne" technologie przyśpieszania gier jak DLSS NVDIII, czy FSR AMD opierają się na zaawansowanym skalowaniu. Gra renderowana jest w niższej rozdzielczości, a potem skalowana do wyższej za pomocą algorytmów temporalnych, bądź opartych na SI.
DLSS 3 Frame Generator garściami czerpie z doświadczeń poprzedników, ale zasada działania jest inna - zamiast skalowania chodzi o generowanie dodatkowych klatek w grach (skalowanie i interpolacja mogą jednak działać równocześnie!). Wzrost klatek na sekundę jest potężny, ale technologia nie ma samych plusów, bowiem jej zastosowanie wiąże się również ze zwiększonymi opóźnieniami i input-lagiem. DLSS 3 FG jest również ograniczony wyłącznie do kart NVIDIA GeForce RTX serii 4000.
Co to jest FSR 3?
FSR 3 podobnie jak DLSS 3 Frame Generator będzie się opierać na zaawansowanej interpolacji i zwiększać liczbę klatek na sekundę w grach. Wedle AMD możemy liczyć na dwukrotnie większe przyśpieszenie działania gier niż w przypadku FSR 2.
Problemem - podobnie jak w przypadku DLSS 3 FG - mają być opóźnienia, ale przypomnijmy, że AMD od dawna udostępnia technologię Radeon Anti-lag (u NVIDII podobne rozwiązanie nazywa się Reflex), więc ma duże doświadczenie w tej materii.
FSR 3 będzie dostępne na otwartej licencji i najprawdopodobniej (tak jak FSR 2) będzie działać na każdej - w miarę nowoczesnej - karcie graficznej.
Czytaj też:
Z pewnością wśród nas znajdują się gracze, którzy wybierają karty GeForce RTX serii 4000, nie tylko ze względu na znakomite osiągi, ale i dzięki obsłudze DLSS 3 FG. Do tej pory nowe karty GeForce były jedynymi modelami, które oferowały taką technologię, ale już wkrótce - może nawet w połowie tego roku - może się to zmienić.