REKLAMA

Karty GeForce stracą ważny atut. Posiadacze Radeonów dostaną to, na co czekali

Firma AMD w końcu ujawniła więcej szczegółów na temat FSR 3 - technologii, która ma być odpowiedzią na NVIDIA DLSS 3. Generator dodatkowych klatek w grach przestanie być domeną kart GeForce RTX serii 4000.

Co to jest FSR 3

Oczywiście karty graficzne GeForce RTX 4000 nie tyle stracą atut, co unikalny atut - technologia multiplikacji klatek w grach znana jako DLSS 3 Frame Generator przestanie być wyjątkowa. Zajawkę na odpowiedź na tę technologię firmy NVIDIA, czyli FSR 3 mieliśmy już podczas premiery karty Radeon RX serii 7000.

Wówczas nie dało się ukryć, że AMD było totalnie zaskoczone DLSS 3 FG i jedyne co mogło wtedy zaprezentować to... nazwę nowej technologii. Dopiero teraz, na Game Developers Conference (GDC) 2023 ujawniono kolejne szczegóły.

Przypomnijmy, że o "klasyczne" technologie przyśpieszania gier jak DLSS NVDIII, czy FSR AMD opierają się na zaawansowanym skalowaniu. Gra renderowana jest w niższej rozdzielczości, a potem skalowana do wyższej za pomocą algorytmów temporalnych, bądź opartych na SI.

REKLAMA

DLSS 3 Frame Generator garściami czerpie z doświadczeń poprzedników, ale zasada działania jest inna - zamiast skalowania chodzi o generowanie dodatkowych klatek w grach (skalowanie i interpolacja mogą jednak działać równocześnie!). Wzrost klatek na sekundę jest potężny, ale technologia nie ma samych plusów, bowiem jej zastosowanie wiąże się również ze zwiększonymi opóźnieniami i input-lagiem. DLSS 3 FG jest również ograniczony wyłącznie do kart NVIDIA GeForce RTX serii 4000.

Co to jest FSR 3?

FSR 3 podobnie jak DLSS 3 Frame Generator będzie się opierać na zaawansowanej interpolacji i zwiększać liczbę klatek na sekundę w grach. Wedle AMD możemy liczyć na dwukrotnie większe przyśpieszenie działania gier niż w przypadku FSR 2.

Zasada działania FSR 3 i FSR 2

Problemem - podobnie jak w przypadku DLSS 3 FG - mają być opóźnienia, ale przypomnijmy, że AMD od dawna udostępnia technologię Radeon Anti-lag (u NVIDII podobne rozwiązanie nazywa się Reflex), więc ma duże doświadczenie w tej materii.

FSR 3 będzie dostępne na otwartej licencji i najprawdopodobniej (tak jak FSR 2) będzie działać na każdej - w miarę nowoczesnej - karcie graficznej.

Czytaj też:

REKLAMA

Z pewnością wśród nas znajdują się gracze, którzy wybierają karty GeForce RTX serii 4000, nie tylko ze względu na znakomite osiągi, ale i dzięki obsłudze DLSS 3 FG. Do tej pory nowe karty GeForce były jedynymi modelami, które oferowały taką technologię, ale już wkrótce - może nawet w połowie tego roku - może się to zmienić.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-07T19:31:49+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T18:24:09+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T15:57:38+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T15:14:27+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T11:29:17+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T10:51:19+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T10:02:06+02:00
Aktualizacja: 2025-08-07T06:16:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-06T21:13:07+02:00
Aktualizacja: 2025-08-06T20:05:47+02:00
Aktualizacja: 2025-08-06T16:37:13+02:00
REKLAMA