REKLAMA

Karty GeForce stracą ważny atut. Posiadacze Radeonów dostaną to, na co czekali

Firma AMD w końcu ujawniła więcej szczegółów na temat FSR 3 - technologii, która ma być odpowiedzią na NVIDIA DLSS 3. Generator dodatkowych klatek w grach przestanie być domeną kart GeForce RTX serii 4000.

Co to jest FSR 3
REKLAMA

Oczywiście karty graficzne GeForce RTX 4000 nie tyle stracą atut, co unikalny atut - technologia multiplikacji klatek w grach znana jako DLSS 3 Frame Generator przestanie być wyjątkowa. Zajawkę na odpowiedź na tę technologię firmy NVIDIA, czyli FSR 3 mieliśmy już podczas premiery karty Radeon RX serii 7000.

Wówczas nie dało się ukryć, że AMD było totalnie zaskoczone DLSS 3 FG i jedyne co mogło wtedy zaprezentować to... nazwę nowej technologii. Dopiero teraz, na Game Developers Conference (GDC) 2023 ujawniono kolejne szczegóły.

Przypomnijmy, że o "klasyczne" technologie przyśpieszania gier jak DLSS NVDIII, czy FSR AMD opierają się na zaawansowanym skalowaniu. Gra renderowana jest w niższej rozdzielczości, a potem skalowana do wyższej za pomocą algorytmów temporalnych, bądź opartych na SI.

REKLAMA

DLSS 3 Frame Generator garściami czerpie z doświadczeń poprzedników, ale zasada działania jest inna - zamiast skalowania chodzi o generowanie dodatkowych klatek w grach (skalowanie i interpolacja mogą jednak działać równocześnie!). Wzrost klatek na sekundę jest potężny, ale technologia nie ma samych plusów, bowiem jej zastosowanie wiąże się również ze zwiększonymi opóźnieniami i input-lagiem. DLSS 3 FG jest również ograniczony wyłącznie do kart NVIDIA GeForce RTX serii 4000.

Co to jest FSR 3?

FSR 3 podobnie jak DLSS 3 Frame Generator będzie się opierać na zaawansowanej interpolacji i zwiększać liczbę klatek na sekundę w grach. Wedle AMD możemy liczyć na dwukrotnie większe przyśpieszenie działania gier niż w przypadku FSR 2.

Zasada działania FSR 3 i FSR 2

Problemem - podobnie jak w przypadku DLSS 3 FG - mają być opóźnienia, ale przypomnijmy, że AMD od dawna udostępnia technologię Radeon Anti-lag (u NVIDII podobne rozwiązanie nazywa się Reflex), więc ma duże doświadczenie w tej materii.

FSR 3 będzie dostępne na otwartej licencji i najprawdopodobniej (tak jak FSR 2) będzie działać na każdej - w miarę nowoczesnej - karcie graficznej.

Czytaj też:

Z pewnością wśród nas znajdują się gracze, którzy wybierają karty GeForce RTX serii 4000, nie tylko ze względu na znakomite osiągi, ale i dzięki obsłudze DLSS 3 FG. Do tej pory nowe karty GeForce były jedynymi modelami, które oferowały taką technologię, ale już wkrótce - może nawet w połowie tego roku - może się to zmienić.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-18T18:28:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:53:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:38:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T17:06:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:29:59+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T16:15:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T15:23:11+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T14:41:01+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T13:02:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T12:32:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T11:13:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T10:51:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T09:29:43+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T08:27:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T07:40:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:55:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:41:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:08:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:00:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T18:37:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T14:00:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:55:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:01:45+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA