REKLAMA

RTX IO to lepsza grafika na tańszych komputerach. Stara gra, nowa technika śledzenia promieni

Śledzenie promieni (ray tracing) to najbardziej zaawansowana metoda generowania grafiki 3D. Wymaga ogromnej mocy obliczeniowej, więc mimo niesamowitych efektów używana jest szczątkowo. Technologia RTX IO, debiutująca w grze Portal: Prelude, ma pomóc to zmienić.

Nvidia RTX IO
REKLAMA

Ray tracing, wraz z najbardziej jego zaawansowaną odmianą w formie path tracingu, to metoda na generowanie trójwymiarowej sceny przez analizę tego, jak po niej poruszają się wirtualna promienie światła. Owa metoda gwarantuje najlepsze rezultaty ze wszystkich do tej pory znanych technik renderowania, zapewniając pełen realizm bez użycia sztuczek i półśrodków. Tyle że obliczenia związane z ray tracingiem znacząco przewyższają możliwości konsumenckich układów graficznych.

REKLAMA

Dlatego też śledzenie promieni jest, póki co, w grach techniką uzupełniającą. Jest wykorzystywane w bardzo uproszczonej formie - na przykład tylko do symulacji refleksów, tylko na wybranych powierzchniach, tylko nieopodal obserwatora. A i tak taka symulacja może sprawić, że gra nie może być renderowana na typowym nowoczesnym sprzęcie z płynnością wyższą niż 60 kl./s czy nawet 30 kl./s.

Najbardziej zaawansowanym sprzętem graficznym dla graczy bez wątpienia są karty graficzne GeForce, oferujące istotną przewagę nad chipami AMD w kartach Radeon i w konsolach do gier. Najbardziej zaawansowany nie oznacza najlepszy - chipy Nvidii są drogie i prądożerne. Są jednak bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o przetwarzanie grafiki ze śledzeniem promieni. Nic więc dziwnego, że Nvidia wiele inwestuje w tę technologie. Efekty nie tylko są widoczne, nomen omen, gołym okiem, to na dodatek korzystają na tym przede wszystkim użytkownicy GeForce’ów.

Teraz Nvidia prezentuje coś nowego. Mechanizm RTX IO istotnie wpływa na wydajność przetwarzania śledzenia promieni w grach.

Ów mechanizm można przetestować w ramach nieoficjalnego moda do gry Portal, o nazwie Portal Prelude RTX. Modyfikacja, poza oczywiście nową treścią do gry, wprowadza obsługę najnowszych technologii Nvidii, jak DLSS 3 czy śledzenie promieni. Jest też pierwszą okazją do sprawdzenia mechanizmu RTX IO w praktyce.

REKLAMA

RTX IO powstał jako odpowiedź na technologię SmartAccess Storage od AMD, tyle że jest znacznie bardziej zaawansowana. Dzięki niej możliwe jest znacznie szybsze ładowanie i przetwarzanie tekstur (bitmap na wielobokach). RTX IO wykorzystuje chipy na pokładzie kart GeForce do znacznie sprawniejszej dekompresji zasobów i ładowania ich do pamięci, odciążając istotnie od tego procesor główny (CPU). A przy okazji za sprawą RTX IO można stosować wydajniejsze algorytmy kompresji - jak twierdzi Nvidia, 32 GB tekstur 4K można spokojnie spakować do 18 GB, a RTX IO sprawi, że czynność dekompresji będzie pomijalna.

RTX IO jest obsługiwany zarówno w ramach interfejsu Microsoft DirectStorage, jak i otwartoźródłowego Vulkana. Pojawi się w grze Rartchet & Clank: Rift Apart (oczywiście tylko w wersji dla PC). Jak obiecuje Nvidia, dzięki temu mechanizmowi więcej gier będzie miało lepszą grafikę, bo ta będzie mogła być generowana płynnie również na tańszych GeForce’ach. Oby to była prawda.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA