REKLAMA

FA-50GF - oto nowe samoloty dla Wojska Polskiego. Właśnie wyjechały z fabryki

W zakładach Korea Aerospace Industries odbył się roll-out, czyli uroczysta, oficjalna prezentacja pierwszego lekkiego samolotu bojowego FA-50GF dla Sił Zbrojnych RP. Polskie Siły Powietrzne zamówiły 48 nowoczesnych samolotów FA-50. To lekkie, wielozadaniowe maszyny szkolno-bojowe, które mają zastąpić stare samoloty postsowieckie Mig-29 i Su-22. Pierwsze egzemplarze mają trafić do Polski już w 2023 roku.

07.06.2023 07.27
FA-50GF - oto nowe samoloty dla Wojska Polskiego. Właśnie wyjechały z fabryki
REKLAMA

Pierwszy samolot FA-50 w polskich barwach został właśnie zaprezentowany w Korei Południowej. FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański, lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy wyświetlania informacji dla załogi, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Producentem jest Korean Aerospace Industries.

REKLAMA

FA-50 to samolot odrzutowy, który może pełnić różne role: od szkolenia pilotów, przez wsparcie powietrzne wojsk lądowych, po walkę powietrzną. Samolot jest oparty na konstrukcji amerykańskiego F-16 i w ponad 80 procentach jest z nim tożsamy. FA-50 (w wersji dla Polski) ma radar AESA, który pozwala wykrywać i śledzić cele na duże odległości, a także korzysta z systemu celowniczego Sniper, który ułatwia naprowadzanie broni precyzyjnej. Samolot może przenosić różne rodzaje uzbrojenia: bomby kierowane laserowo lub GPS, rakiety powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, pociski manewrujące i zasobniki zakłócające.

Dlaczego Polska kupuje FA-50?

Polska kupuje FA-50 z kilku powodów. Po pierwsze, chce zmodernizować swoje siły powietrzne i pozbyć się przestarzałych samolotów Mig-29 i Su-22, które są coraz droższe w utrzymaniu i często ulegają awariom. Po drugie, chce zwiększyć swoje zdolności bojowe i operacyjne w obliczu rosnących zagrożeń ze strony Rosji i Białorusi. Po trzecie, chce nawiązać bliższą współpracę z Koreą Południową, która jest ważnym partnerem strategicznym i gospodarczym Polski.

Polska zamówiła 48 samolotów FA-50 w dwóch wariantach: 12 maszyn w obecnie dostępnej konfiguracji (FA-50) i 36 maszyn w konfiguracji dostosowanej do wymagań polskich sił powietrznych (FA-50PL). Pierwsze 12 samolotów ma być dostarczonych do Polski w 2023 roku, a pozostałe 36 samolotów ma być dostarczonych do końca 2028 roku. Umowa na zakup FA-50 została podpisana we wrześniu 2022 roku i jest warta około 3 miliardów dolarów. Umowa obejmuje także pakiet szkoleniowy i logistyczny dla polskich pilotów i personelu naziemnego.

Jakie są różnice między FA-50 a FA-50PL?

FA-50PL to wariant samolotu FA-50 dostosowany do specjalnych wymagań polskich Sił Powietrznych. Samolot będzie posiadał zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte dzięki zmianom w zakresie uzbrojenia, zasięgu, awioniki i radaru.

FA-50PL będzie różnił się od FA-50 kilkoma istotnymi elementami. Po pierwsze, będzie wyposażony w nowy radar kierowania ogniem typu AESA (Active Electronically Scanned Array), który zapewni lepszą wykrywalność i śledzenie celów na większych odległościach i w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Po drugie, będzie miał możliwość tankowania w powietrzu, co zwiększy jego zasięg i czas lotu. Po trzecie, będzie mógł przenosić nowe rodzaje uzbrojenia, takie jak pociski manewrujące JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Po czwarte, będzie miał system identyfikacji „swój-obcy” (IFF) NATO oraz łączność Link-16, co ułatwi współpracę z innymi samolotami sojuszniczymi.

FA-50PL będą produkowane przez koreańską firmę Korea Aerospace Industries (KAI) we współpracy z polskim przemysłem zbrojeniowym. W ramach umowy na zakup FA-50PL przewidziano transfer technologii, który umożliwi budowę w Polsce centrum serwisowego samolotów tego typu. Centrum ma być uruchomione w 2026 roku i będzie odpowiedzialne za naprawy, modernizacje i utrzymanie samolotów FA-50PL. Pierwszy samolot FA-50PL ma być dostarczony do Polski w 2025 roku, a ostatni w 2028 roku.

FA-50PL ma być lekkim i uniwersalnym samolotem bojowym, który może pełnić rolę szkolną, treningową, patrolową, rozpoznawczą i uderzeniową. Samolot ma być zdolny do operowania ze zwykłych dróg i autostrad. Samolot ma być także tańszy w eksploatacji i serwisowaniu niż cięższe i bardziej skomplikowane maszyny. FA-50PL ma być więc cennym uzupełnieniem polskiej floty powietrznej i przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa narodowego i sojuszniczego Polski.

Zakup FA-50 budzi też sporo kontrowersji. Zdaniem niektórych specjalistów, samolot ma zbyt małe osiągi (prędkość wznoszenia, niższa prędkość, wysokość, zasięg w porównaniu z F-16, skromny zestaw uzbrojenia) nie jest ani w pełni samolotem szturmowym, ani myśliwskim.

Dane techniczne samolotu FA-50

REKLAMA

Samolot FA-50 jest napędzany przez jeden silnik turboodrzutowy General Electric F404 o ciągu 53,1 kN bez dopalania i 78,7 kN z dopalaniem. Silnik ten zapewnia samolotowi wysoką manewrowość i osiągi. Samolot może osiągać prędkość maksymalną wynoszącą 1,5 Macha (1837,5 km/h) i prędkość przelotową wynoszącą 0,9 Macha (1107 km/h). Prędkość minimalna samolotu wynosi 240 km/h. Samolot FA-50 ma zasięg operacyjny wynoszący 1800 km. Zasięg ten może być zwiększony dzięki możliwości tankowania w powietrzu.

Samolot FA-50 jest wyposażony w 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Samolot może przenosić uzbrojenie o masie do 4,5 tony na siedmiu węzłach.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA