Tak wygląda legendarny zabójca rosyjskich MiG-ów. W jednej bitwie zestrzelił dwa
To był niezwykły wyczyn. W ciągu 90 sekund zniszczył dwa wrogie samoloty. Był jedynym myśliwcem F-15C Eagle, który miał na koncie taki sukces. Teraz jego bojowa kariera dobiegła końca. Po ponad 20 latach służby w USAF, F-15C o numerze 86-0156 został przekazany do Narodowego Muzeum Sił Powietrznych USA. Tam będzie można podziwiać jego legendarną historię i imponującą sylwetkę.
Jeden z najbardziej znanych i skutecznych myśliwców amerykańskich, F-15C Eagle, zakończył swoją służbę w Siłach Powietrznych USA i został przekazany do Narodowego Muzeum Sił Powietrznych USA w Dayton. Samolot o numerze 86-0156 ma na swoim koncie dwa zestrzelenia rosyjskich MiG-29 podczas operacji Allied Force w 1999 roku.
Film z ostatniego lądowania tego samolotu zobaczycie niżej.
F-15 Eagle - legenda lotnictwa
F-15C Eagle to dwusilnikowy myśliwiec przechwytujący, który służy w Siłach Powietrznych USA od 1976 roku. Jest to ulepszona wersja F-15A, która posiada nowocześniejszy radar, lepszy system nawigacji i walki oraz większy udźwig uzbrojenia. F-15C może przenosić do ośmiu pocisków rakietowych powietrze-powietrze różnego zasięgu i typu.
F-15C w służbie USA ma imponujący rekord bojowy - według danych USAF zestrzelił łącznie 34 samoloty nieprzyjaciela bez utraty własnej maszyny w walce powietrznej. Większość tych sukcesów odniósł podczas konfliktów na Bliskim Wschodzie, gdzie F-15C zmierzył się z irackimi MiG-ami i Mirage'ami. Jednak najbardziej spektakularnym osiągnięciem F-15C było zestrzelenie dwóch serbskich MiG-29 w jednej bitwie nad Kosowem w 1999 roku.
Ogólne statystyki F-15 wyglądają jeszcze lepiej. Ten niesamowity myśliwiec posiada historyczny rekord skuteczności. W sumie F-15 ma na koncie 104 zestrzelenia bez żadnej straty. Większość tych zwycięstw odnieśli izraelscy piloci podczas licznych wojen na Bliskim Wschodzie.
Bitwa nad Kosowem - podwójny sukces F-15C
W marcu 1999 roku NATO rozpoczęło operację Allied Force, mającą na celu zmuszenie Serbii do zaprzestania zabijania ludności albańskiej w Kosowie. Operacja polegała głównie na bombardowaniu celów wojskowych i infrastruktury serbskiej przez lotnictwo sojusznicze. Serbowie próbowali bronić się za pomocą swojej obrony przeciwlotniczej i myśliwców MiG-29, które były uważane za najlepsze samoloty bojowe byłej Jugosławii i bardzo groźne myśliwce.
MiG-29 to radziecki, a obecnie rosyjski myśliwiec frontowy, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne MiG w latach 70. XX wieku. Był to odpowiednik zachodnich samolotów takich jak F-15 Eagle czy F-16 Fighting Falcon. MiG-29 miał za zadanie zapewnić przewagę powietrzną nad polami bitwy i chronić własne siły przed atakami z powietrza. MiG-29 charakteryzował się wysoką zwrotnością i z pewnością był bardzo groźnym przeciwnikiem.
Jednym z amerykańskich pilotów biorących udział w operacji Allied Force był podpułkownik Jeff "Claw" Hwang z 493 Eskadry Myśliwskiej stacjonującej w bazie RAF Lakenheath w Wielkiej Brytanii. Przydomek tej eskadry to Grim Reapers czyli Ponury Żniwiarz, a jej motto: Mors Inimicis (Śmierć wrogowi).
Hwang latał na F-15C o numerze 86-0156, który był wyposażony w cztery pociski AIM-120 AMRAAM średniego zasięgu (naprowadzane radarowo) i cztery pociski AIM-9 Sidewinder krótkiego zasięgu (naprowadzane na ciepło). 26 marca 1999 roku Hwang był dowódcą grupy czterech F-15C, które miały za zadanie zapewnić osłonę powietrzną dla bombowców B-1B atakujących cele w Serbii. Było popołudnie.
Podczas lotu Hwang otrzymał informację od AWACS-a (samolotu wczesnego ostrzegania i kontroli), że dwa serbskie MiG-29 startowały z bazy Batajnica pod Belgradem i kierowały się w stronę Kosowa. Hwang postanowił przerwać eskortę bombowców i skierować swoją grupę na spotkanie z przeciwnikiem. Po kilku minutach lotu Hwang dostrzegł na swoim radarze dwa kontakty lecące na niskim pułapie i z dużą prędkością. Były to MiG-29, które w ten sposób próbowały uniknąć wykrycia przez systemy obrony powietrznej NATO.
Hwang nie zwlekał i z odległości 25 km odpalił dwa pociski AMRAAM w kierunku MiG-ów. Pierwszy pocisk eksplodował blisko kadłuba samolotu przeciwnika, uszkadzając go ciężko. Serbski pilot zdołał się katapultować, ale jego maszyna spadła na ziemię. Major Slobodan Perić uniknął złapania przez partyzantów i został później przemycony z powrotem do Jugosławii przez policję Republiki Serbskiej.
Tymczasem Hwang nie miał czasu cieszyć się ze swojego sukcesu, ponieważ drugi MiG-29 nadal stanowił zagrożenie. Drugi pocisk AMRAAM znów okazał się skuteczny trafiając MiG-a, powodując eksplozję i rozbicie samolotu. Serbski pilot, kapitan Zoran Radosavljević, nie katapultował się i zginął.
Hwang tym samym dokonał czegoś niezwykłego - zestrzelił dwa MiG-29 w jednej bitwie powietrznej. Było to jedyne takie osiągnięcie w historii F-15C.
F-15C - koniec ery
F-15C Eagle to samolot, który zasłużył się w historii lotnictwa USA i NATO. Jego niezrównane osiągi i niezwykła skuteczność w walce powietrznej sprawiły, że był bohaterem wielu konfliktów. Jednak czas nieubłaganie biegnie, a F-15C staje się przestarzały i kosztowny w utrzymaniu. Dlatego Siły Powietrzne USA postanowiły wycofać większość swoich F-15C i zastąpić je nowszymi i lepszymi maszynami.
W 2022 roku Kongres USA zgodził się na wycofanie 48 F-15C i D, a w 2023 roku planowane jest odejście kolejnych 61 F-15C. To oznacza, że flota F-15C zostanie zmniejszona o połowę w porównaniu z 2021 rokiem. Niektóre z wycofanych samolotów trafią do Izraela, gdzie nadal będą służyć w Siłach Powietrznych tego kraju. Inne zostaną przekazane do NASA lub do muzeów lotnictwa.
Jednym z takich muzeów jest Narodowe Muzeum Sił Powietrznych USA w Dayton, gdzie od kwietnia 2023 roku można podziwiać F-15C o numerze 86-0156 - jedyny samolot, który zestrzelił dwa MiG-29 w jednej bitwie. To niezwykłe trofeum przypomina o chwalebnej przeszłości F-15C i jego pilotów, którzy nie raz udowodnili swoją odwagę i umiejętności.
McDonnell Douglas F-15C Eagle zostanie zastąpiony przez nowy model F-15EX Eagle II, który jest znacznie lepszy pod względem technicznym i operacyjnym. F-15EX ma nowy radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), nowy system nawigacji i walki, nowe silniki o większej mocy i ciągu, nowe skrzydła o większej wytrzymałości i ładowności oraz możliwość przenoszenia najnowszych pocisków rakietowych. F-15EX ma być gotowy do służby w 2024 roku.
F-15C Eagle to samolot, który zapisał się złotymi zgłoskami w historii lotnictwa. Jego podwójny sukces nad Kosowem to tylko jeden z wielu przykładów jego niezwykłej skuteczności i niezawodności. Choć jego czas dobiega końca, jego legenda pozostanie na zawsze.