REKLAMA

Przyszłość leży w innowacji - jakie start-upy są poszukiwane?

Lokowanie produktu: Orange Fab

Czasami sam pomysł to za mało. Potrzebne są jeszcze środki pozwalające na rozwój, a pozyskanie ich często wydaje się karkołomnym zadaniem. Z tego właśnie powodu wielu start-upom trudno jest się przebić na rynku, ale na całe szczęście pomocną dłoń do firm z potencjałem wyciąga Orange. Dzięki temu w ramach programu akceleracyjnego Orange Fab udało się już wyłowić wiele przyszłościowych rozwiązań i pozwolić im bezpiecznie wypłynąć na szerokie wody.

30.01.2023 19.02
40 milionów zagrożeń. To 2020 rok w sieci okiem Orange

Orange Fab to program akceleracyjny dla start-upów. Trafiają do niego firmy posiadające innowacyjny i unikalny projekt, który dzięki współpracy z Orange może zostać rozwinięty lub wzbogacony, np. poprzez zastosowanie innych technologii. Co to jednak znaczy "innowacyjny projekt"? Termin jest bardzo szeroki, ale do Orange Fab mają szansę przebić się firmy, których nie tylko koncepcja jest unikalna - ważny również jest sposób jej dostarczania, wykorzystana technologia czy na przykład to, że firma uzyskuje bardzo niski koszt produkcji. Chociaż Orange kojarzy się głównie z telefonią komórkową, to start-upy wcale nie muszą specjalizować się w tym obszarze. Dobrym przykładem jest IoTOak.

To ciekawy przykład pokazujący korzyści, jakie firmy mogą zyskać dostając się do Orange Fab

Operator oferuje swoim klientom fotowoltaikę, ale też instaluje farmy na dachach swoich budynków. Jest to zupełnie naturalne, że w dobie kryzysu energetycznego firma stara się wykorzystywać wszystkie możliwości. Energy Controller to wspólne rozwiązanie IoTOak i Orange pozwalające kontrolować instalacje fotowoltaiczne. To unikalny na rynku system monitoringu pracy fotowoltaiki i instalacji elektrycznej. Energy Controller zarówno ułatwia dopasowanie taryfy, jak i pomaga uniknąć opłat dodatkowych oraz pozwala na pełną kontrolę nad instalacjami. Zadziałała tu wzorowa synergia na jaką pozwala Orange Fab, gdzie z jednej strony twórcy systemu mieli pomysł – pozwalający przyspieszyć czas zwrotu z inwestycji w instalację fotowoltaiczną - a z drugiej Orange udostępniło zarówno infrastrukturę, jak i dostęp do klientów i rozwiązanie jest dziś w ofercie firmy. 

Nie działa to jednak oczywiście tak, że start-up zgłasza pomysł, a potem wszystko dzieje się samo. Ważne jest to, aby zgłaszająca się ze swoim projektem firma posiadała możliwości operacyjne do rozwoju funkcjonalności, usuwania błędów i odpowiadania na pytania klientów. Dobrze widać to właśnie na przykładzie urządzenia Energy Controller, w przypadku którego partner Orange takiego wsparcia udziela.

- Zgłosiliśmy się do Orange Fab z gotowym MVP. Posiadanie działającego rozwiązania, które można wdrożyć było zapewne ważnym argumentem przemawiającym na naszą korzyść – komentuje Jan Ekiel z IoTOak. - Uważam, że ważne też było, że nasz Energy Controller odpowiadał na konkretne zdefiniowane przez Orange potrzeby, rozwiązywał konkretny problem zarządzania bilansem energii produkowanej i konsumowanej przez właścicieli farm fotowoltaicznych. Nie bez znaczenia była też nasza elastyczność – gotowość na dopasowanie naszej oferty handlowej do oczekiwań Orange i docelowych klientów oraz sprawna implementacja zmian przy integracji naszego kontrolera z infrastrukturą IoT operatora, z chmurą Orange Live Objects – stwierdził.

Korzyścią programu Orange Fab jest bez wątpienia możliwość pokazania się szerszej publice

Start-upy z Orange Fab mogą liczyć na dodatkowe wsparcie jakim jest obecność na targach Viva Technology w Paryżu. Orange to globalna korporacja, co samo w sobie jest furtką prowadzącą do zagranicznych partnerów, np. oddziałów z innych krajów. Skorzystała już na tym firma Sezo, dołączając do grona partnerów technologicznych polecanych przez Orange w obszarze IoT i promowanych na foreground.orange.com. Start-up stworzył zintegrowany z platformą Orange Live Object kompaktowy czujnik służący do pomiarów środowiskowych. Rozwiązanie dysponuje takimi opcjami jak pomiar temperatury, wilgotności i ciśnienia atmosferycznego oraz natężenia światła i hałasu.

Doskonałym przykładem może być CoreDF. Firma oferuje narzędzie CoreFlow do analizy wpływu i śledzenia pochodzenia danych (Data Lineage), co pomaga utrzymać i rozwijać środowisko IT. Rozwiązanie zostało zakupione przez Orange Polska i jest promowane na rynkach zagranicznych w ramach sieci Orange Fab, obecnej w kilkunastu krajach w Grupie Orange. Tutaj najważniejsza była korzyść dla użytkowników, bo dzięki niemu analitycy w Orange mają ułatwioną pracę, co przekłada się na skracanie czasu wprowadzania modyfikacji w zintegrowanym środowisku IT. Produkt CoreDF został wspólnie z Orange zmodyfikowany do wewnętrznych potrzeb firmy.

Innowacyjnością wykazała się firma Augmented Vision. Wspólny projekt został już przetestowany w Orange Polska i ma potencjał, by zostać wykorzystany w innych krajach w Grupie Orange. Rozwiązanie wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość – a więc łączy świat wirtualny z tym prawdziwym. 

Innym miejscem, gdzie start-upy z Orange Fab mogą być promowane i wspierane, jest Orange 5G Lab. To miejsce, które w praktyce pokazuje, co możliwe jest dzięki sieci 5G. Te testowe laboratoria znajdują się już w 17 lokalizacjach na świecie, między innymi we Francji, Belgii, Rumunii i Polsce. Start-upy z Orange Fab, już obecnie testują w 5G Lab swoje rozwiązania np. w obszarze rozwiązań dronowych i wirtualnej rzeczywistości.

Współpraca w Orange Fab daje korzyści obu partnerom

Orange zyskuje innowacyjny produkt, który może wdrożyć w Polsce i na świecie, a start-up dostęp do rynku, wsparcie technologiczne i biznesowe od globalnej firmy. Dzięki takim inicjatywom jak Orange Fab mniejsi mogą osiągnąć sukces, co wyżej opisane przykłady jasno potwierdzają.

- Współpraca z Orange poprzez akcelerator Orange Fab to pełny cykl kreacji użytecznego produktu, ciągłej ewaluacji zakończonej sprzedażą. Dla startupu to świetny start – mówi Tomasz Kalinowski z zespołu odpowiedzialnego za Augmented Vision - Dla nas najważniejszą korzyścią była weryfikacja produktu pod kluczowym kątem, czyli użyteczności dla klientów telekomu. Z tym związana była oczywiście weryfikacja technologiczna. Z wyzwań jako kluczową cechę widzę cierpliwość i zrozumienie procesów korporacji – dodaje.  

Jeżeli wierzysz, że twój pomysł ma szansę rozwinąć skrzydła we współpracy z Orange, to zgłoś się przez formularz na stronie OrangeFab.pl.

Lokowanie produktu: Orange Fab
Najnowsze
REKLAMA
Advertisement