Chiński bezzałogowy lotniskowiec dla dronów. Jest pierwsze nagranie
Chiny testują ogromny statek-matkę, z którego startują roje bezzałogowych statków powietrznych i łodzi podwodnych. Okręt o nazwie Zhu Hai Yun ma być wyposażony w zaawansowany system sztucznej inteligencji.
Chińska telewizja państwowej CCTV-7 pokazała unikatowe nagranie przedstawiające drony ZC300 (dwuwirnikowe bezzałogowe śmigłowce) startujące z eksperymentalnego minilotniskowca Zhu Hai Yun.
Jest to publiczny debiut zarówno samych dronów, jak i operacji na okręcie. Film możecie zobaczyć niżej.
Chiński eksperymentalny minilotniskowiec Zhu Hai Yun
Zhu Hai Yun ma 88 m długości, 6 metrów wysokości i osiąga prędkość do 19 węzłów. Okręt posiada szeroki pokład dla całej gamy latających dronów. Jednostka zbudowana jako katamaran jest też bazą dla bezzałogowych łodzi i dronów podwodnych.
Choć na pokładzie jest miejsce dla 20 członków załogi, to cały okręt jest w zasadzie jednym wielkim dronem, który nie tylko może żeglować po morzach i oceanach autonomicznie, ale także samodzielnie, automatycznie obsługiwać start, lądowania czy choćby ładowanie baterii floty bezzałogowców.
Zhu Hai Yun jest w stanie zabrać na pokład do 50 latających dronów, pięć podwodnych dronów UUV (bezzałogowych pojazdów podwodnych) i pięć łodzi motorowych Jari USV (bezzałogowych pojazdów nawodnych).
Dron Jari ma 15 m długości, 4,8 m szerokości, 1,8 m zanurzenia i wyporność około 20 ton. Główny oręż bezzałogowca to zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z działem kalibru 30 mm, które można opcjonalnie wyposażyć w dwa zasobniki rakietowe. Za głównym działem znajdują się dwa pionowe systemy wyrzutni 2 × 2, które mogą wystrzeliwać pociski ziemia-powietrze i pociski przeciwokrętowe. Po bokach można zamontować dwie pojedyncze wyrzutnie torped.
Zhu Hai Yun zbudowany w rekordowym tempie
Chiński eksperymentalny minilotniskowiec Zhu Hai Yun został zbudowany w Guangzhou, dużym nadmorskim mieście w południowych Chinach,
Budowę statku rozpoczęła w lipcu ubiegłego roku stocznia Huangpu Wenchong. Firma ta jest spółką zależną największej chińskiej firmy stoczniowej, China State Shipbuilding Corporation. Jednostka została zwodowana w maju 2022 r.
Teoretycznie Zhu Hai Yun jest własnością Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory należącego do Uniwersytetu Sun Yat-sen i ma pomóc chińskim oceanografom w rozszerzeniu ich badań poprzez wykorzystanie bezzałogowych i autonomicznych narzędzi.
Celem projektu jest masowe wdrożenie bezzałogowych urządzeń do sieciowego systemu obserwacji 3D nad i pod powierzchnią morza obejmującego obszar o średnicy około 50 mil morskich (ponad 90 km).