Koniec z "chemią z Niemiec". Polacy będą wykrywać gorszy produkt
Lepsze, bo zagraniczne. Do dziś na osiedlach można natknąć się na ogłoszenia reklamujące sprzedaż chemii z Niemiec. Produkty do czyszczenia stały się symbolem pewnego zjawiska, jakim jest wysyłanie do Polski gorszego towaru. Polacy tworzą narzędzie, które z tym niesprawiedliwym traktowaniem pomoże skończyć.
To nie mit ani miejska legenda. W 2018 roku badanie przeprowadzone dla Wirtualnej Polski i money.pl przez platformę TakeTask i Instytut Badawczy ABR Sesta wykazało, że płyn do mycia naczyń ma w obu krajach różną zawartość środków powierzchniowo czynnych, które ułatwiają usuwanie zanieczyszczeń. "Anionowych związków jest w Niemczech 15-30 proc., a w Polsce – 5-15 proc., z kolei niejonowych jest tam – 5-15 proc., zaś u nas – poniżej 5 proc." – pisał portal. Oznaczało to, że w polskiej kuchni trzeba zużyć więcej płynu niż w niemieckiej.
Produkty nie są nie tylko gorszej jakości. Są też droższe
Przed laty zlecono nawet badanie, które dowiodło, że spośród 68 tych samych produktów oferowanych w Polsce i w Niemczech, 38 było tańszych u naszych zachodnich sąsiadów.
Wprawdzie problem dostrzegli nawet politycy na szczeblu unijnym, ale póki co nie ma konkretnych rozwiązań. Pomóc chcą więc polscy naukowcy. Eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego (OPI) wraz z naukowcami z Instytutu Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk (IPI PAN) zaprojektowali system informatyczny ANSI.
- Dzięki zastosowaniu najnowszych metod przetwarzania języka naturalnego jesteśmy w stanie zidentyfikować produkty, których jakość w Polsce powinna być dodatkowo zbadana w laboratorium, nie poprzez bezpośrednie analizowanie każdego fizycznego produktu z osobna, ale pośrednio, na podstawie opinii o tych produktach, dostępnych w internecie. Jest to bardzo ciekawe zastosowanie metod sztucznej inteligencji, które w pozytywnym sensie wykorzystuje fakt, że tak duża część naszego życia przeniesiona jest obecnie do sfery wirtualnej – mówi dr Łukasz Kobyliński, adiunkt w Zespole Inżynierii Lingwistycznej IPI PAN, kierownik zadań IPI PAN w projekcie ANSI.
Algorytmy pod uwagę wezmą portale aukcyjne, zakupowe blogi, fora, strony różnych instytucji nadzorujących przestrzeganie prawa z zakresu ochrony konsumentów czy witryny organizacji konsumenckich.
Twórcy liczą na to, że ich narzędzie będzie stanowiło wsparcie przede wszystkim dla pracowników UOKiK.
źródło główne: defotoberg/shutterstock