REKLAMA

Jest obraz i dźwięk, będzie całowanie. Naukowcy znaleźli sposób na stymulację ust w goglach VR

Wirtualna rzeczywistość na dziś zapewnia iluzję przede wszystkim dla wzroku i słuchu. Nadal nie ma wygodnej i praktycznej metody na stymulowanie zmysłu dotyku. Choć jeśli chodzi o pewną konkretną część ciała, inżynierowie zdają się mieć rozwiązanie.

wirtualne całowanie vr dla ust
REKLAMA

Inżynierowie i uczeni z Future Interfaces Group z Carnegie Mellon University opracowali nowy interfejs, który wzmacnia imersję użytkownika w wirtualnej rzeczywistości. Ich prototyp stymuluje usta, język i zęby. Co więcej, stanowi on dodatek do istniejących rozwiązań VR. Jeżeli wyjdzie z fazy projektowej, może stanowić dodatek do gogli Oculus czy Windows Mixed Reality.

Czytaj też:

REKLAMA

Prezentowany prototyp wykorzystuje gogle Meta Quest 2. Jego najbardziej widoczną część stanowią doczepione na dolnej płaszczyźnie gogli przetworniki ultradźwiękowe, które skierowane są w kierunku ust użytkownika. To właśnie one odpowiadają za symulację dotyku i działają z ustami, zębami i językiem - choć z dwoma ostatnimi tylko jeśli usta są otwarte.

Tu, zamiast wirtualnego całowania,, VR dla ust zapewnia mniej przyjemne doznania

Symulacja dotyku na ustach. Całowanie się w VR będzie możliwe.

Co ciekawe, przetworniki potrafią symulować większą liczbę doznań niż tyko lekki dotyk. Wzbudzając je w określonych wzorach można liczyć na takie odczucia, jak obiekt zsuwający się po wargach czy ciągłe wibracje, jakie na przykład ktoś by czuł pochylając się nad wodą tryskającą z poidełka. Inne przygotowane przez nich doświadczenia to przechadzka po strasznym lesie, podczas której na ustach czuć pajęczyny, wyścig z uczuciem wiatru na ustach czy nawet wirtualny posiłek.

REKLAMA

Dużym rozczarowaniem jest brak symulacji pocałunków w przygotowanym do demonstracji oprogramowaniu, czemu dziwiła się piszący o wynalazku reporter Gizmodo. Tego rodzaju stymulacja mogłaby sprawić, że giganci internetowych randek pokroju Tindera mogliby zechcieć zainwestować znacznie większe środki w rozwój VR. Być może brak sposobu na precyzyjne skanowanie ruchów warg drugiej osoby jest tu problemem.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-04T10:29:04+01:00
Aktualizacja: 2025-11-04T07:25:57+01:00
Aktualizacja: 2025-11-04T07:16:38+01:00
Aktualizacja: 2025-11-04T06:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-04T06:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T21:46:18+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T21:25:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T20:11:54+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T19:48:33+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T19:33:38+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T19:00:25+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T17:16:41+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T17:05:11+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T16:49:25+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T15:17:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T15:09:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T14:40:25+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T14:32:30+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T14:00:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T13:14:29+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T11:51:06+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T07:53:33+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T06:45:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA