REKLAMA

Jest obraz i dźwięk, będzie całowanie. Naukowcy znaleźli sposób na stymulację ust w goglach VR

Wirtualna rzeczywistość na dziś zapewnia iluzję przede wszystkim dla wzroku i słuchu. Nadal nie ma wygodnej i praktycznej metody na stymulowanie zmysłu dotyku. Choć jeśli chodzi o pewną konkretną część ciała, inżynierowie zdają się mieć rozwiązanie.

wirtualne całowanie vr dla ust
REKLAMA

Inżynierowie i uczeni z Future Interfaces Group z Carnegie Mellon University opracowali nowy interfejs, który wzmacnia imersję użytkownika w wirtualnej rzeczywistości. Ich prototyp stymuluje usta, język i zęby. Co więcej, stanowi on dodatek do istniejących rozwiązań VR. Jeżeli wyjdzie z fazy projektowej, może stanowić dodatek do gogli Oculus czy Windows Mixed Reality.

Czytaj też:

REKLAMA

Prezentowany prototyp wykorzystuje gogle Meta Quest 2. Jego najbardziej widoczną część stanowią doczepione na dolnej płaszczyźnie gogli przetworniki ultradźwiękowe, które skierowane są w kierunku ust użytkownika. To właśnie one odpowiadają za symulację dotyku i działają z ustami, zębami i językiem - choć z dwoma ostatnimi tylko jeśli usta są otwarte.

Tu, zamiast wirtualnego całowania,, VR dla ust zapewnia mniej przyjemne doznania

Symulacja dotyku na ustach. Całowanie się w VR będzie możliwe.

Co ciekawe, przetworniki potrafią symulować większą liczbę doznań niż tyko lekki dotyk. Wzbudzając je w określonych wzorach można liczyć na takie odczucia, jak obiekt zsuwający się po wargach czy ciągłe wibracje, jakie na przykład ktoś by czuł pochylając się nad wodą tryskającą z poidełka. Inne przygotowane przez nich doświadczenia to przechadzka po strasznym lesie, podczas której na ustach czuć pajęczyny, wyścig z uczuciem wiatru na ustach czy nawet wirtualny posiłek.

REKLAMA

Dużym rozczarowaniem jest brak symulacji pocałunków w przygotowanym do demonstracji oprogramowaniu, czemu dziwiła się piszący o wynalazku reporter Gizmodo. Tego rodzaju stymulacja mogłaby sprawić, że giganci internetowych randek pokroju Tindera mogliby zechcieć zainwestować znacznie większe środki w rozwój VR. Być może brak sposobu na precyzyjne skanowanie ruchów warg drugiej osoby jest tu problemem.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-09T06:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T06:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-09T06:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T20:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T20:03:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T19:56:02+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA