Przechodzisz z G Suite Legacy do Google Workspace? Wiemy, jak obniżyć rachunek
Google wywołał niemałe zamieszanie, gdy kilka miesięcy temu ogłosił, że darmowa biznesowa usługa G Suite Legacy (znana dawniej jako Google Apps) przestanie istnieć z początkiem lipca tego roku. Choć chodziły wcześniej pogłoski o jej likwidacji, to i tak dla wielu przedsiębiorców ta decyzja była sporym zaskoczeniem. Ciosem dla portfela również. Jest jednak sposób, by złagodzić finansowe konsekwencje przejścia z G Suite Legacy do Google Workspace.
Skąd decyzja o likwidacji G Suite Legacy?
Bezpłatna opcja założenia kont Gmail we własnej domenie nie była dostępna dla nowych użytkowników już od 10 lat. Z wariantu Legacy korzystają tylko osoby, którym się poszczęściło i zdążyły założyć darmowe instancje przed zamknięciem tej usługi. Firmy dotknięte tegoroczną zmianą mają zatem długoletnie doświadczenie w pracy z Gmailem i webowymi aplikacjami Google.
Dla tych osób Google utrzymywało infrastrukturę G Suite Legacy, równocześnie rozwijając swoje płatne usługi dla biznesu, czyli pakiety Google Workspace (przed 2020 rokiem znane jako G Suite). Po 10 latach przepaść między tymi rozwiązaniami stała się tak duża, że użytkowników darmowego wariantu omija możliwość korzystania z mnóstwa nowych funkcji. Część z nich jest kluczowa dla wygodnej kolaboracji w hybrydowym środowisku pracy dostosowanym do współczesnych warunków rynkowych.
Jednak Google nie chce fundować swoim klientom nieprzyjemnego szoku. Proces przejścia do płatnej usługi rozłożony jest na sześć miesięcy, więc każdy ma czas, aby spokojnie rozważyć wszystkie możliwe scenariusze przed podjęciem dalszych kroków.
Jak obniżyć nadchodzące rachunki za Google Workspace?
Google zapewnia, że użytkownicy G Suite Legacy, którzy przeniosą swoje konta do Google Workspace mogą liczyć na zniżki przez pierwsze 12 miesięcy. Ta oferta to miły gest, ale dla wielu firm wciąż niewystarczający – zwłaszcza jeśli w instancji nazbierały się w sumie 252 konta, a przewidywana kwota na fakturze przekracza 5000 zł (znany przykład firmy Pana Tomasza).
Jednak podobnie jak w przypadku wdrożeń usługi Google Workspace od zera, podczas transferu kont z G Suite Legacy współpraca bezpośrednio z Google nie jest jedyną opcją.
Indywidualną ofertę zmiany otrzymasz od polskiego partnera Google Cloud – FOTC.
FOTC zapewnia firmom trzykrotnie lepsze warunki przejścia do Google Workspace
Firma FOTC wspiera klientów Google Workspace na polskim rynku, dlatego oferuje najlepsze warunki przejścia na płatny wariant. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, dlatego warto umówić się na rozmowę o spersonalizowanej ofercie – to nic nie kosztuje. Do tej pory 214 firm skorzystało z pomocy FOTC przy migracji z G Suite Legacy do Google Workspace.
Najwięcej na wsparciu tego partnera Google Cloud zyskają firmy, które mają w G Suite Legacy więcej niż 10 kont, bo dla nich przewidziane są zniżki do 50 proc. – i to długoterminowe. Podczas gdy rabaty od Google obowiązują tylko rok, FOTC ma możliwość wydłużenia ich do trzech lat, co w perspektywie czasu przynosi firmom ogromne oszczędności. Trzeba pamiętać jednak, że czas na uzyskanie 50-procentowej promocji to ostatnie 2 miesiące, bo w sierpniu Google przeniesie wszystkich użytkowników na własnych warunkach.
Kliknij tutaj, aby poznać szczegóły i umówić się na bezpłatne konsultacje.
Współpracując z FOTC otrzymujesz gwarancję polskojęzycznej obsługi i polskich faktur z elastycznym terminem spłaty. Możesz także korzystać z usługi wsparcia technicznego zespołu specjalistów, którzy odpowiadają na zgłoszenia błyskawicznie o każdej porze dnia i nocy. Partner Google Cloud nie pobiera od klienta żadnej dodatkowej prowizji za pośrednictwo.
Pomoc w zmniejszeniu liczby kont z zachowaniem danych
Jeśli na przestrzeni ostatnich 10 lat beztrosko korzystałeś(-aś) ze swobody zakładania darmowych kont w G Suite Legacy, to prawdopodobnie nie uśmiecha ci się płacenie abonamentu za każde z nich. Jednak jak zredukować liczbę kont bez pozbawiania użytkowników dostępu do swoich danych?
W tej kwestii również możesz liczyć na pomoc FOTC. Zespół certyfikowanych chmurowych inżynierów ma wieloletnie doświadczenie w przeprowadzaniu migracji do i z usług Google Cloud. Przeniosą w bezpieczne miejsce wszystkie informacje zgromadzone na kontach G Suite Legacy, których nie przekształcasz w konta Google Workspace. Czy zdecydujesz się na konsolidację przestrzeni dyskowych z kilku kont, czy też na zewnętrzny eksport danych – skorzystaj najpierw z bezpłatnej porady specjalistów FOTC.
A może kupić własny serwer poczty, aby wyszło jeszcze taniej?
Wielu przedsiębiorców po wstępnym rozeznaniu się w cenach alternatywnych usług dochodzi do wniosku, że chmurowe rozwiązania pocztowe będą zbyt dużym obciążeniem dla budżetu firmy. Wtedy zazwyczaj pojawia się pomysł na kupno i obsługę własnego serwera.
Oczywiście, jeśli myślimy o surowych kwotach na rachunkach, to będzie taniej. „Na swoim” nie ponosimy kosztów obsługi, bezpieczeństwa i stałej gwarancji dostępności poczty – o to wszystko trzeba zadbać samemu.
Zatem właściciele firm planujący postawienie własnego serwera poczty powinni mieć świadomość idących za tym wyzwań, takich jak:
- Implementacja rozwiązań do ochrony przed spamem. Spam nie tylko uprzykrza codzienną obsługę korespondencji, ale także stanowi zagrożenie, bo podczas manualnego przeglądania nieodfiltrowanych reklam możemy naciąć się na phishing i oszustwa. Pod kątem ochrony antyspamowej Gmail jest niezawodny – Twoim pracownikom trudno będzie odzwyczaić się od tego komfortu.
- Zapobieganie zdarzeniom losowym, takim jak przerwy dostawie prądu czy kradzieże. Czy stawiając serwer w swoim garażu jesteś gotowy(-a), by postawić tam również zasilacz awaryjny? Jeśli nie, to każda osiedlowa awaria może odciąć Twoim pracownikom dostęp do podstawowych narzędzi pracy. Nie zapomnij zadbać też o dodatkowe zabezpieczenia antywłamaniowe, bo sprzęt IT to łakomy kąsek dla złodziei.
- Plan B, czyli backup danych – Google na bieżąco aktualizuje kopie zapasowe wszystkich Twoich plików i korespondencji w usłudze Google Workspace. Z własnym serwerem musisz samodzielnie zadbać o plan awaryjny.
- Techniczne serwisowanie infrastruktury – nawet jeśli dbasz o optymalne warunki przechowywania sprzętu i potrafisz przeprowadzić proste naprawy, to i tak raz na kilka lat konieczna jest wymiana serwerów na nowe.
- Czas i wiedza – nad infrastrukturą chmury Google stale czuwa armia inżynierów, a na straży prywatnego serwera musisz stanąć sam. Aby utrzymać płynność dostępu i pełne bezpieczeństwo należy też poświęcić mnóstwo czasu na naukę ochrony przed zagrożeniami – a informacje o nowych sztuczkach hackerów pojawiają się w sieci każdego dnia.
- Programy biurowe – Google Workspace to nie tylko Gmail i Dysk w chmurze, ale także cały zestaw aplikacji do edycji plików (Docs, Sheets, Slides, Forms, etc). Kupno licencji komercyjnych pakietów biurowych innych producentów do dodatkowy koszt, z którym trzeba się liczyć.
Własny serwer pocztowy może być dobrym rozwiązaniem dla firm, które mają rozbudowane zaplecze techniczne i dział IT lub dla osób z dużym zapałem do nauki i nadmiarem wolnego czasu. Weź pod uwagę nie tylko koszt sprzętu, ale też zabezpieczeń przed mechanicznymi uszkodzeniami i awariami, połączeń VPN, filtrów antyspamowych, dodatkowych usług zewnętrznych producentów, backupu, a przede wszystkim potencjalny koszt ryzyka, stresu i swojego cennego czasu. Może się okazać, że święty spokój, usługa działające niezależnie od wszystkiego i pełne wsparcie specjalistów będzie warte dodatkowej inwestycji.
Niezależnie od tego, jaką opcję rozważasz, możesz umówić się na darmowe konsultacje ze specjalistami z FOTC. Zyskasz w ten sposób indywidualną ofertę z uwzględnieniem partnerskich rabatów i otrzymasz wszystkie informacje niezbędne do podjęcia optymalnej decyzji.
Agata Koptewicz Content Manager w FOTC. Służbowo tworzy treści, które uczą, bawią i sprzedają, a hobbystycznie uprawia słowną ekwilibrystykę na granicy dobrego smaku. Prywatnie pełni rolę przewodnika stada zwierząt domowych i uważnie śledzi technologiczne nowiny.
Zdjęcie główne: Alexey Boldin/shutterstock.com