REKLAMA

Elden Ring na komputerze za rozsądną cenę. Jest dobrze, ale parę rzeczy wymaga łatania.

Elden Ring w wersji na PC spotkał się z ciepłym przyjęciem, ale ogólny obraz burzy parę niedociągnięć. Gra to wspaniała, ale pod względem technicznym przydałoby się parę aktualizacji.

Elden Ring test GeForce vs Radeon
REKLAMA

Testujemy Elden Ring przy użyciu dwóch niedrogich kart graficznych - GeForce RTX 3060 i Radeon RX 6600 XT. Czy da się komfortowo pograć w najnowszą produkcję From Software bez solidnej inwestycji w kartę graficzną?

REKLAMA

Gry firmy From Software na początku przeznaczone były wyłącznie na konsolę PlayStation. W pewnym momencie firma ugięła się pod naporem próśb fanów i zdecydowała się stworzyć pecetową wersję Dark Souls. Zastrzegła jednak, że nie ma doświadczenia w tworzeniu gier na PC i będzie to port 1:1. Efektem był tragiczny pod względem technicznym Dark Souls: Prepare For Die Edition, który jednak dzięki pracy modderów szybko stanął na nogi.

W przypadku Dark Souls II i III wydawałoby się, że From Software problemy z pecetowymi portami ma już za sobą, a Dark Souls: Remastered tylko to potwierdził. Teraz doczekaliśmy się Dark Souls IV Elden Ring, który powinien działać na PC świetnie. Prawda?

Test Elden Ring na kartach graficznych ze średniej półki

No... i nie wszystko działa tak, jak powinno. Wersja PC boryka się z kilkoma problemami, z których najpoważniejszym jest chyba nagłe spadki fps. Można sobie wyobrazić radość graczy, których dotknie ta przypadłość np. podczas walki z bossem. Poza tym gra ma blokadę na poziomie 60 klatek na sekundę i problemy z obsługą formatów ultrapanoramicznych.

Jak na razie można sobie z tym poradzić stosując mody, ale From Software dzielnie łata grę, więc miejmy nadzieję, że niedługo wszystkie niedociągnięcia zostaną poprawione.

Niestety - pomimo, że oprawa graficzna Elden Ring w stosunku do Dark Souls III czy Dark Souls Remastered tylko nieco zmieniła się na lepsze, to wymagania sprzętowe urosły zdecydowanie.

Jakiego PC potrzeba by móc komfortowo pograć w Elden Ring? Sprawdziliśmy to na (relatywnie) niedrogim, acz nie najtańszym komputerze. Wyposażyliśmy go w dwie karty graficzne z niższego segmentu średniego i sprawdziliśmy działanie w dwóch rozdzielczościach - 1920 x 1080 oraz 2560 x 1440, przy maksymalnych ustawieniach jakości grafiki.

Czytaj też:

Dodać należy, że Elden Ring jak na razie (wersja 1.03.1) nie wspiera żadnych dodatkowych technologii w rodzaju NVIDIA DLSS, czy AMD FidelityFX Super Resolution. Nie ma tu również ray-tracingu, ale nieśmiało wspomina się o tym, że mógłby się on pojawić w przyszłych aktualizacjach. Nawet jeśli się pojawi, nie ma co liczyć na to, że udostępni spektakularne efekty, raczej to będzie ray-tracing na poziomie "konsolowym". Można za to skorzystać zarówno Radeon Super Resolution, jak i NIS.

Radeon Super Resolution działa na kartach Radeon RX serii 5000 i 6000

Jak działa Elden Ring na tańszych kartach graficznych?

Przejdźmy jednak do rzeczy - sprawdziliśmy działanie na dwóch konkurencyjnych kartach graficznych: NVIDIA GeForce RTX 3060 oraz AMD Radeon RX 6600 XT. Aktualnie ceny obu kart zaczynają się powyżej 2500 zł. Naturalnie - to wciąż specjalnie tanio nie jest, a ceny kart dalekie są od sugerowanych. Tym niemniej ceny kart graficznych ostatnio poleciały nieco w dół.

Testy wydajnościowe Elden Ring na niedrogich kartach graficznych

Jeśli chodzi o pozostałe podzespoły w testowym komputerze, był to procesor AMD Ryzen 7 5700G (modele z zintegrowaną grafiką mają w stosunku do pozostałych Ryzenów 5000 znacznie mniej pamięci podręcznej i ich osiągi z zewnętrzną kartą graficzną zbliżone są do modeli Ryzen 3000) oraz 16 GB pamięci RAM taktowanej 3600 MHz.

Elden Ring - Radeon RX 6600 XT vs GeForce RTX 3060
Elden Ring - Radeon RX 6600 XT vs GeForce RTX 3060

Miejsce testowe znajdowało się na otwartym terenie. Działanie gry wewnątrz budynków jest znacznie szybsze. Pomimo tego, że internet grzmi od narzekań na kiepską optymalizację gry na PC, nie jest jednak tak źle, bowiem karty z niższego segmentu średniego umożliwiają komfortową rozgrywkę w rozdzielczości Full HD na ustawieniach maksymalnych. Niewiele gorzej jest w (W)QHD gdzie wystarczy nieco obniżyć detale, by również cieszyć się 60 klatkami na sekundę. Naturalnie gdyby twórcom udało się ją jeszcze nieco zoptymalizować, z pewnością nikt by nie narzekał.

Przypomnijmy tylko, że poniżej Radeona RX 6600 XT znajdują się obecnie dwa modele, a konkretnie Radeon RX 6600 oraz 6500. W przypadku karty GeForce RTX 3060 to ma ona tylko jednego młodszego brata, a konkretnie GeForce RTX 3050 (model 3050 Ti występuje jedynie w laptopach).

Gwoli wyjaśnienia - gra w obecnej postaci ma limit 60 klatek na sekundę. Na potrzeby testu zdjęliśmy ten limit za pomocą moda, chociaż sposobów na obejście tego ograniczenia jest co najmniej kilka. Żaden nie jest jednak idealny, więc mamy nadzieję, że From Software szybko zajmie się tą sprawą.

REKLAMA

Na zakończenie akcent humorystyczny, w postaci działalności modderów. Niezapomniany Ciuchcia Tomek pojawił się również w Elden Ring. To po prostu musiało się tak skończyć.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA