Kurier nie dostarczył paczki, bo w samolot uderzyła rakieta
Czy pomyśleliście kiedyś, że wasza paczka od kuriera nie dotarła, bo w lecący z nią samolot uderzyła rakieta? A takie rzeczy faktycznie się zdarzają, dlatego FedEx postanowił uchronić się przed nimi. Na Airbusach wykorzystywanych przez firmę miałby być zainstalowany laserowy system zapewniający pilotom szansę na ratunek, gdy ci znajdą się pod ostrzałem. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa jest gotowa przychylić się do wniosku firmy kurierskiej.
FedEx już w 2019 r. wnioskował do FAA (Federalnej Administracji Lotnictwa) o pozwolenie na zainstalowanie laserowych systemów przeciwrakietowych w jego samolotach transportowych. Miałyby one pojawić się najpierw w Airbusach A321-200, których FedEx na razie nie posiada. System miałby trafić do nowo zakupionych samolotów, a jego instalacją miałby zająć się sam Airbus.
Czytaj też:
O sprawie dowiadujemy się teraz z uwagi na zobowiązanie FAA do zachowania jawności informacji. Na witrynie administracji pojawiła się notatka wypatrzona przez Reutersa, w której znaleźć można informację, że sprawa jest nadal procedowana, a administracja rozważa zewnętrzne konsultacje przed podjęciem decyzji.
System obrony przeciwrakietowej w cywilnych samolotach FedEx.
Z notatki można się również dowiedzieć, że mechanizm wybrany przez firmę kurierską miałby wykrywać pociski naprowadzane na podczerwień, po czym kierować na nie wiązkę laserową, by zakłócić działanie ich systemu naprowadzającego. System nie przyda się zatem do pocisków z naprowadzaniem za pomocą radaru, przeciwko którym najpowszechniej stosowanymi metodami obrony są dipole odbijające. Szczegóły techniczne systemu wybranego przez FedEx nie są jawne.
FAA wstrzymuje się z wydaniem zezwolenia z uwagi na problemy związane z bezpieczeństwem użytkowania takiego systemu na cywilnych lotniskach. Administracja argumentuje, że laserowy system obronny może potencjalnie być niebezpieczny dla załogi samolotu, ekipy naziemnej i innych samolotów i że potrzebuje więcej czasu na opracowanie procedur bezpieczeństwa.
Ochrona samolotów cywilnych przed rakietami to niezupełnie ekstrawagancja. Przez ostatnie pół wieku zestrzelono ich ponad 40.
FedEx ponoć zaczął rozważać zakup systemów chroniących życie pilotów, samoloty i ich ładunku już od listopada 2002 r., kiedy to Boeing 757 linii lotniczych Arkia cudem uniknął dwóch rakiet podczas startu z lotniska w Mombasie. W 2003 r. trafiony został Airbus A300 należący do konkurującego z FedExem DHL-a i był zmuszony do awaryjnego lądowania w Bagdadzie.
W latach 2007-2008 FedEx wziął udział w prowadzonych przez administrację amerykańską testach polegających na zainstalowaniu systemów obronnych Guardian od Northropa Grummana w wybranych samolotach transportowych. System BAE JetEye był też testowany na samolocie pasażerskim American Airlines.
Na całym świecie nadal trwają dziesiątki konfliktów zbrojnych. Tylko w ubiegłym roku ponad 11,1 tys. ofiar pochłonęły konflikty wewnętrzne w Mjanmie, niemal 41,8 tys. ofiar wojna w Afganistanie, ponad 26,5 tys. ofiar kryzys w Jemenie i 19,2 tys. ofiar konflikt w Tigraju.
Ilustracja otwierająca: Carlos Yudica / Shutterstock.com