1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Militaria

Amerykański żołnierz przyszłości na ostatniej prostej. Te gogle po prostu zwalają z nóg

Amerykańska armia szykuje się do wyposażenia żołnierzy w gogle rozszerzonej rzeczywistości. W tym tygodniu przeprowadzono testy, w których nowy sprzęt wykorzystywał desant transportera opancerzonego. Żołnierze są nowym sprzętem zachwyceni. Nic dziwnego. Gogle IVAS od Microsoftu to prawdziwy cud techniki.

Gogle IVAS od Microsoftu zwalają z nóg. Mają je żołnierze przyszłości

1. Pancerny Brygadowy Zespół Bojowy 3. Dywizji Piechoty Armii Stanów Zjednoczonych przetestował w tym tygodniu swoje nowe gogle Zintegrowanego Systemu Wzmocnienia Wizualnego (IVAS) na pokładach bojowych gąsienicowych transporterów opancerzonych Bradley.

Najpierw językiem fachowców. Ćwiczenie określiło zdolność sprzętu do zapewnienia lepszej świadomości sytuacyjnej z wnętrza pojazdu opancerzonego, gdzie widoczność otoczenia jest ograniczona.

Teraz wyobraź sobie następującą sytuację. Jesteś żołnierzem piechoty, razem z kolegami załadowanym jako desant w transporterze opancerzonym. Ściśnięty w ciasnym wnętrzu nie masz pojęcia o tym co dzieje się na zewnątrz.

Żołnierz z zestawem IVAS w Bradleyu.

Wstrząsy podczas jazdy w terenie, huk wystrzałów i eksplozji - to wszystko potrafi zdezorientować, a moment w którym trzeba wyjść z pojazdu i walczyć jest kluczowy. Cenny czas misja na wypatrywaniu przeciwnika, własnych pozycji lub osłony.

Pole walki przed oczami

Gogle rozszerzonej rzeczywistości pozwalają żołnierzowi na uniknięcie początkowej dezorientacji i doskonałą orientację w sytuacji na polu walki nawet w pojeździe. Gdy położenie własnych i wrogich jednostek, kompas i inne ważne informacje pojawiają ci się na wyświetlaczu przed oczami, nie ma znaczenia czy jesteś w transporterze, czy na zewnątrz.

Oparty na goglach wyświetlacz IVAS integruje cyfrowy tryb słabego oświetlenia, termowizję, noktowizor o wysokiej rozdzielczości i technologię falowodową, aby stworzyć interfejs rzeczywistości rozszerzonej dla żołnierza.

System IVAS podczas testów z transporterem Bradley.

System rzeczywistości rozszerzonej IVAS wykorzystuje informacje dostarczane przez zintegrowaną komunikację, kamerę termowizyjną i noktowizyjną kierowcy i strzelca Bradleya. Dane z całego systemu pojawiają się na wyświetlaczach żołnierzy.

Lepsze podejmowanie decyzji

Jeden z ćwiczących żołnierzy, Benjamin Franke stwierdził, że zaawansowane technologicznie gogle pozwalają żołnierzom lepiej zlokalizować przeciwnika, zapewniając tym samym większe bezpieczeństwo na polu bitwy.

Nie ma już luki informacyjnej między wsiadaniem, tranzytem i desantem. Dzięki tej zintegrowanej technologii żołnierze mogą otrzymywać aktualizacje map, misji i danych wywiadowczych na trasie. Widzą, co się dzieje wokół nich. Mogą tak ustawić Bradleya, by opuścić rampę w miejscu, w którym nie są bezpośrednio ostrzeliwani. Następnie bezpiecznie wchodzą do akcji

- mówi Don Aldea, główny inżynier ds. integracji IVAS.
Żołnierz z 25 Dywizji Piechoty USA podczas testu IVAS na Alasce.

Gogle za ponad 100 tys. zł

Zintegrowany System Wzmocnienia Wizualnego, czyli Integrated Visual Augmentation System (IVAS) to jeden z najważniejszych programów amerykańskiej armii.

Zakłada on wyposażenie żołnierzy piechoty w gogle rzeczywistości rozszerzonej. Ma on zapewnić szeroką gamę możliwości dla żołnierzy. Poza wspomnianą wcześniej noktowizją i termowizją, gogle między innymi uwydatniają kontury obiektów, mają nakładki map 3D i wyświetlają punkty nawigacyjne. Nie zapomniano nawet o takich banałach jak temperatura.

26 marca 2021 r. Microsoft otrzymał od armii Stanów Zjednoczonych zlecenie na produkcję i dostawę zestawów IVAS. Microsoft wyprodukuje zestawy dla co najmniej 120 000 żołnierzy. Kontrakt ma wartość do 21,88 mld USD.

IVAS mocowany może być do dowolnego hełmu, a koszt pojedynczego zestawu szacuje się na 29 205 dolarów za sztukę. Dla porównania hełm dla pilota samolotu F-35 kosztuje 400 tys. dolarów. 

Testy operacyjny i testy terenowe, poprzedzające wprowadzenie do służby nowych gogli trwać będą przez cały 2022 r.