REKLAMA

Jesteście gotowi na więcej reklam w TV? Właśnie przestał obowiązywać limit 12 minut reklam na godzinę

Jeżeli włączycie telewizor i traficie na coś innego niż reklamy, będziecie mogli mówić o szczęściu. Właśnie przestał obowiązywać limit długości bloku reklamowego wynoszący dotychczas 12 minut na każdą godzinę.

Jesteście gotowi na więcej reklam w TV? Właśnie przestał obowiązywać limit 12 minut reklam na godzinę
REKLAMA

Do końca października 2021 r. nadawców telewizyjnych obowiązywało europejskie prawo określające limit długości reklam na jedną godzinę czasu antenowego. Limit był określony na 20 proc., a więc w ciągu każdej godziny można było pokazać widzom 12 minut reklam. Dodatkowo polska ustawa o radiofonii i telewizji zabrania przerywania programów reklamami, nie wliczając w to transmisji sportowych i muzycznych. Ten zapis obowiązuje jednak tylko telewizję publiczną.

REKLAMA

Od 1 listopada reklam w telewizji może być więcej

Od listopada obowiązuje nowelizacja Ustawy o radiofonii i telewizji, która zmienia zasady emitowania reklam. Od teraz limit będzie zmienny w zależności od godziny nadawania. I tak:

  • w paśmie od godziny 6 do 18 limit reklam wynosi 144 minuty,
  • w wieczornym paśmie między 18 a 24 limit wynosi 72 minuty,
  • nocą w paśmie od 24 do 6 nie ma żadnego limitu.

Ustawa zmienia jeszcze jedną kwestię. Dotychczas tzw. bloki autopromocyjne emitowane między programami mogły mieć maksymalnie dwie minuty w ciągu godziny. Według nowego prawa nie ma już limitu czasowego dla takich treści. Mowa o zapowiedziach programów w ramówce na nadchodzące dni.

Teraz reklama może się pojawić nawet w trakcie trwania meczu

Dotychczas w przypadku transmisji sportowych prawo zezwalało na emisję reklam tylko podczas przerw. To również się zmienia, bowiem mecz będzie można przerwać pojedynczą reklamą. Spodziewajcie się zatem reklam w momentach dłużyzn na boisku.

Na szczęście nadal reklamami nie można przerywać serwisów informacyjnych, bajek dla dzieci, czy audycji religijnych trwających krócej niż pół godziny.

Na korzyść widzów zadziała też regulacja krótkich informacji o sponsorze programu. Dotychczas oglądaliśmy ich naprawdę dużo, a teraz informacja o sponsorze będzie mogła być podana tylko na początku i na końcu oraz tylko po jednej przerwie reklamowej.

Czy to wszystko oznacza znaczne wydłużenie reklam w telewizji?

REKLAMA

Pojedyncze bloki będą mogły być zdecydowanie dłuższe. Zobaczymy, jak stacje telewizyjne zaczną wykorzystywać swoje prawo na własną korzyść. Poza limitem dopuszczalnym prawem trzeba będzie walczyć również o uwagę poirytowanego widza. Zbyt długie bloki reklamowe powodują odpływ widowni.

Eksperci zaznaczają, że zmiany prawne najkorzystniej wpłyną na finanse TVP, ponieważ pojawi się możliwość emisji dłuższych bloków reklamowych pomiędzy programami. Telewizja publiczna nie mogła (i nadal nie może) przerywać programów reklamami, ale teraz już nie obowiązuje jej limit 12 minut reklam na godzinę. Można się więc spodziewać, że bloki reklamowe pomiędzy programami będą dłuższe, a więc zwiększą się też przychody.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA