Tech  /  Artykuł

Najlepsze programy biurowe. Co kupić, gdy LibreOffice nie wystarcza?

Picture of the author

Wybierając zestaw usług biurowych, trzeba wziąć pod uwagę rozmaite potrzeby. Dokumenty, wykresy, prezentacje, arkusze - zwykle potrzeba do tego kilku aplikacji. W darmowej wersji wiele osób korzysta z LibreOffice, ale co, gdy to nie wystarcza?

Z tego artykułu dowiesz się o:

- iWork

Microsoft Office - najlepszy czy najpopularniejszy?

Oprogramowanie Microsoft Office 365 jest w tym temacie zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem. To produkt Microsoftu, a samo to daje nam pewne poczucie jakości. Programy te są łatwo dostępne, ponieważ często są już zainstalowane na naszych urządzeniach z Windowsem. Dlaczego warto więc inwestować w ich pełne wersje?

Oprogramowanie Microsoft Office 365 daje nam dostęp do wszystkich swoich usług - Word - arkusza tekstowego, Excel - arkusza kalkulacyjnego, PowerPoint - programu do tworzenia prezentacji, OneNote - notatnika, OneDrive - dysku w chmurze, Outlook - poczty elektronicznej, Teams - programu do pracy zespołowej, Access do organizowania danych i tworzenia raportów oraz Publisher do tworzenia materiałów marketingowych, np. wizytówek. Dwa ostatnie obsługiwane są jednak tylko na PC z Windowsem i dostępne w wersjach biznesowych. Wszystkie usługi Microsoft są jednak profesjonalne, pełne przydatnych funkcji i właściwie nie można im nic zarzucić.

Google Workspace - same zalety?

Google Workspace znane było wcześniej jako G Suite. Pakiet zapewnia dostęp do wszystkich dostępnych funkcji Google, czyli Dysku w chmurze, Kalendarza Google, poczty Gmail, Google Meet i Chat - programów do komunikowania online, arkusza do tworzenia dokumentów tekstowych i kalkulacyjnych, programu do tworzenia prezentacji, kreatora ankiet, witryn, notatek oraz Apps Script - platformy do tworzenia aplikacji. 

Z podstawowej wersji każdej z tych usług możemy oczywiście korzystać za darmo, jeśli tylko posiadamy konto Google. Jeśli jednak potrzebujemy więcej miejsca na dysku na nasze pliki i dokumenty, możliwości tworzenia spotkań online dla kilkuset osób czy dodatkowych zabezpieczeń naszego konta, warto zaopatrzyć się w jedną z opcji biznesowych.

Apache OpenOffice - stare rozwiązanie pod nową nazwą

Apache OpenOffice wcześniej funkcjonował po prostu jako Open Office i pewnie pod tą nazwą go kojarzycie. Aby korzystać z oprogramowania, wystarczy wejść na stronę usługi, wybrać oprogramowanie - Windows, iOS lub Linux - i ściągnąć pakiet. Możemy z niego korzystać zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych, zainstalować na nieograniczonej ilości komputerów oraz kopiować w celu udostępnienia członkom rodziny czy znajomym. Pozwala tworzyć dokumenty tekstowe, prezentacje, arkusze kalkulacyjne oraz otwierać pliki zapisane w innych programach biurowych, tak jak swoi konkurenci.

W skład pakietu wchodzi Writer - edytor tekstu, Calc - arkusz kalkulacyjny, Draw - program do tworzenia grafik, Impress - program do tworzenia prezentacji, Base - program do zarządzania bazami danych i tworzenia raportów oraz Math - program do tworzenia wzorów i równań matematycznych.

WordPerfect Office jako alternatywa dla LibreOffice

WordPerfect powstało już w 1979 r., więc jest to prawdziwy staruszek w rodzinie oprogramowań biurowych i jeden z pierwszych rywali Microsoftu. W latach 90-tych został jednak kupiony przez kanadyjską firmę Corel, która do dziś zajmuje się jego uaktualnianiem i ulepszaniem.

WordPerfect to usługa zapewniająca dostęp do dokumentów tekstowych, arkusza kalkulacyjnego Quattro Pro, programu do tworzenia prezentacji Presentations, a także takich rozwiązań jak eBook Publisher, WordPerfect Lightning do otwierania dokumentów czy AfterShot 3 - programu do obróbki zdjęć.

Rozwiązanie dla klientów Apple - iWork

Apple iWork to pakiet biurowy stworzony z myślą o użytkownikach oprogramowania macOS. Usługi nazwane Pages, Numbers i Keynote to odpowiednio dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne oraz prezentacje. Wszystko to jest zsynchronizowane z iCloud, dzięki czemu możemy łatwo udostępniać nasze pliki innym użytkownikom. Aplikacja działa zarówno na komputerach, jaki i telefonach czy tabletach. Co ciekawe, dostęp do iWork możemy uzyskać nie będąc posiadaczami sprzętu Apple  poprzez zalogowanie się do iCloud z innej przeglądarki, np. Chrome, jednak nie są tam dostępne wszystkie funkcje iWork. Ta opcja przyda się więc raczej, jeśli będziemy musieli nagle dokończyć pracę na sprzęcie z innym oprogramowaniem, ale warto o tym pamiętać.

Porównanie cenowe programów

Programy, z których możecie korzystać za darmo, to iWork od Apple, Apache OpenOffice oraz Google Workspace w podstawowej wersji. 

Ceny Microsoft Office 365 podzielone są w zależności od potrzeb - dla użytkowników domowych, firm oraz dużych przedsiębiorstw. Zaczynają się od 299,99 zł rocznie za opcję domową na jednego użytkownika, natomiast w wersjach firmowych płaci się miesięcznie za każdego użytkownika, dlatego po konkretne informacje warto zajrzeć na stronę Microsoftu.

Ceny płatnych pakietów Google Workspace w zależności od pakietu wahają się między 23 a 69 zł miesięcznie, jednak można najpierw skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego przez 14 dni. 


WordPerfect Office możecie wypróbować przez 60 dni za darmo bez konieczności podawania danych karty kredytowej, a jeśli wam się spodoba - zaopatrzyć się w jedną z dostępnych opcji - Standard, Professional lub Home & Student. Ceny wahają się od 99,99 $ za pakiet studencki do 399,99 $ za wersję profesjonalną.