Oprogramowanie  /  Relacja

12 nowych funkcji Google Workspace, które mają przekonać do porzucenia Microsoft 365

Picture of the author

Podczas trwającej konferencji I/O 2021 Google zapowiedział dużo nowości, jakie trafią do jego usługi biurowej. W przeciągu najbliższych miesięcy istotnie ulepszone zostaną aplikacje Meet, Dokumenty, Prezentacje i Slajdy.

Google Workspace to drugi najpopularniejszy zestaw usług biurowych dla firm i użytkowników indywidualnych. Pozycję lidera od dekad utrzymuje Microsoft wraz ze swoim Microsoft 365. Google jednak nie składa broni i nieustannie pracuje nad swoją usługą. Trzeba przyznać, z coraz lepszym skutkiem.

Przy okazji I/O 2021 mogliśmy poznać 12 nowości, jakie trafią do Workspace w przeciągu najbliższych miesięcy. Niektóre mają znaczenie w najlepszym razie symboliczne. Inne jednak mogą okazać się dla wielu bardzo użyteczne. Część znajdzie swój odpowiednik w Microsoft 365 – inne są unikatowe dla usługi Google’a. Zobaczcie sami.

Google Workspace – 12 nowości zaprezentowanych na Google I/O 2021.

Wzmiankowanie powiązanych plików i dokumentów w Dokumentach i Arkuszach.

Już dziś jednym z obiektów, jakie można wstawić do arkusza bądź dokumentu tekstowego w Workspace jest wzmianka współpracownika – wystarczy wpisać znak @, by zobaczyć listę wszystkich członków organizacji. Już niedługo załączać będzie można również pliki i spotkania. Wszystkie osoby czytające dany dokument bądź arkusz będą mogły podejrzeć plik lub spotkanie bez konieczności przełączania się z rzeczonego dokumentu.

Dokumenty bez granic. Bo mało kto potrzebuje granic wydruku w Dokumentach Google.

Dokumenty Google, tak jak wszystkie inne wiodące edytory tekstu, jako domyślny widok prezentują użytkownikowi widok wydruku. Tekst i powiązane z nim obiekty jest więc skalowany i rozmieszczany na kolejnych kartkach A4. Tyle że coraz częściej wydruki dokumentów przestają być potrzebne. Z myślą o takich organizacjach powstanie widok Pageless (nie znamy jeszcze polskiego tłumaczenia tej nazwy – dosłownie bez stron).

W ramach nowego widoku można dowolnie dodawać obiekty i akapity w pionie i w poziomie. Dokument ponoć bezbłędnie dopasowuje się do charakterystyki każdego z wyświetlacza, na którym będzie odczytywany. I oczywiście nadal można go łatwo przełączyć w widok wydruku czy konwersji do PDF.

Emotikony jako reakcje w Dokumentach Google.

Nagłówek w zasadzie wyczerpał temat. Do Dokumentów będzie można dodawać reakcje w formie emoji.

Autokorekta zadba o inkluzyjność miejsca pracy.

Narzędzia językowe Google Workspace będą niedługo proponować zamianę niektórych słów na inne, jeżeli te mogą się wydać obraźliwe. Przykładem rekomendacji takiej zmiany może być sugestia podmiana cieć na dozorca oraz dbanie o inkluzyjność wszystkich płci.

Dynamiczne szablony Dokumentów Google.

Nowe szablony zaproszeń będą w stanie automatycznie importować informacje z wpisu o spotkaniu w Kalendarzu Google, w tym powiązane pliki.

Inteligentne listy w Dokumentach Google.

Niedługo w Dokumentach Google pojawią się checklisty. Z czasem będzie można do nich dodawać innych użytkowników Workspace, pojawi się też integracja z Listą zadań Google.

Szablony tabel w Dokumentach Google.

Edytor tekstowy Google’a doczeka się licznych wstępnie sformatowanych tabel – by użytkownik mógł skupić się na ich wypełnianiu, bez zaprzątania sobie głowy ich projektowaniem. Niektóre szablony będą zawierać dynamiczne elementy – na przykład tabele do głosowania z systemem do zapewniania informacji zwrotnej od głosujących.

Google Meet dostępny bezpośrednio w interfejsie Dokumentów, Arkuszy i Prezentacji.

Komunikator Google’a zostanie zintegrowany z najważniejszymi aplikacjami biurowymi Google’a. Dzięki temu będzie można nawiązać połączenie bez konieczności opuszczania dokumentu i od razu z możliwością omówienia go z rozmówcami.

Dynamicznie generowane napisy i tłumaczenia w Google Meet.

Google obiecuje, że dostępna na dziś w raptem pięciu językach funkcja automatycznego generowania podpisów pod wideorozmowami zostanie rozszerzona o obsługę kolejnych. Pojawi się też funkcja tłumaczenia tych napisów na żywo – na początku na hiszpański, portugalski, francuski i niemiecki z obietnicą dodania kolejnych języków w późniejszym terminie.

Nowe widoki Arkuszy Google.

Arkusze Google mają zyskać kilka nowych form prezentacji zawartych w nich danych. Pierwszym jest widok nazwany timeline, który pozwala na grupowanie i rozmieszczanie danych wedle dowolnych zdefiniowanych w dokumencie atrybutów. Widok ten ma być szczególnie użyteczny, gdy dany arkusz służy do zarządzania terminami.

Arkusze Google pomogą wybrać odpowiednią formułę.

Webowa wersja Arkuszy zyska system podpowiedzi, starający się przewidzieć, jaką formułę powinien wybrać użytkownik, by osiągnąć zamierzony cel – i ją podpowiedzieć.

Wskakiwanie do Dokumentów, Arkuszy i Prezentacji bezpośrednio z Google Chat.

Nie trzeba będzie już opuszczać pokoju z czatem, by zwołać współpracowników celem wspólnej pracy nad poruszonym w dyskusji dokumentem. Arkusze, Prezentacje i Dokumenty dostępne będą bezpośrednio w interfejsie Google Chat.