Aplikacja Google miała chronić telefony, a je psuje. Uważajcie na Family Link
Na redakcyjną skrzynkę dostaliśmy zgłoszenie, które sygnalizowało poważne problemy z aplikacją Google Family Link. Sprawdziliśmy to. W określonych sytuacjach aplikacja ta potrafi zablokować całkowicie smartfon dziecka, zamieniając go w przycisk do papieru.
Aplikacja Family Link pozwala na powiązanie smartfona dziecka z telefonem rodzica i daje opiekunowi kontrolę nad tym, co latorośl robi w internecie oraz ile czasu poświęca na korzystanie z urządzenia mobilnego.
Podobne rozwiązanie było od dłuższego czasu dostępne w urządzeniach Apple - np. w iPhone’ach i iPadach. Google przygotował swój androidowy odpowiednik z pewnym opóźnieniem, a następnie z jeszcze większym opóźnieniem udostępnił go w Polsce. Niemniej od września 2018 r. Polacy mogą instalować na smartfonach swoich dzieci Google Family Link, aby sprawdzać, co dziecko robi w internecie i zarządzać aplikacjami dziecka - można decydować, z których appek skorzysta dziecko oraz ustawiać limity czasu dla konkretnych aplikacji i gier. Wisienką na torcie jest funkcja lokalizacji telefonu dziecka.
Aplikacja Google Family Link jest bez wątpienia przydatna i rodzice mogą żałować, że tak długo musieli na nią czekać.
Google Family Link blokuje telefon
Niestety nie wszyscy są zadowoleni z tego, jak działa Family Link. Przeglądając recenzje aplikacji w Sklepie Play, można zauważyć, że wśród opinii, których autorzy dali najniższą możliwą ocenę, pojawia się często zgłoszenie opisujące problem z całkowitym zablokowaniem urządzenia dziecka.
W sprawie identycznych problemów skontaktował się z nami czytelnik Tomasz, który od dwóch miesięcy nie może sobie poradzić z zablokowanym telefonem syna. Urządzenie dziecka sugeruje, że konto gmailowe Tomasza zostało odłączone bez zgody rodzica. I na tym komunikacie telefon kończy swoje działanie. Nie da się nic zrobić - nie można na nowo połączyć konta rodzica, nie można wpisać jakiegoś kodu lub hasła. Nie ma takiej opcji.
Telefon dziecka pozostaje zablokowany od paru tygodni, w czasie których Tomasz wymienił ze wsparciem technicznym Google dziesiątki maili. Ostatnia wiadomość, jaką otrzymał brzmi tak:
Zawiera ona zero konkretów dotyczących rozwiązania problemu użytkownika.
Google Polska komentuje
Nam udało się dowiedzieć czegoś więcej. Google oficjalnie przyznał się do tego, że błąd istnieje i zasugerował, w jaki sposób zostaje on wywołany.
Udało nam się też uzyskać obietnicę, że „błąd ten zostanie naprawiony w ciągu kilku następnych tygodni”.
Dla użytkowników, których smartfony dzieci zostały zablokowane i na długie tygodnie stracili możliwość komunikacji przez SMS-y, komunikatory i połączenia głosowe, jest to raczej marne pocieszenie. Jednak dla pozostałych może to być lekcja, aby póki co nie kombinować i nie grzebać w ustawieniach Google Family Link, aby nie wywołać podobnego błędu.
Google Polska zapowiada, że będzie kontaktować się bezpośrednio z czytelnikiem Spider’s Web, który zwrócił naszą uwagę na ten błąd w aplikacji, aby upewnić się, że problem został rozwiązany.