Microsoft? To ta firma od chmury, tak?
Pamiętacie czasy, gdy Microsoft był tą firmą od Office’a? Już są przeszłością. Microsoft to teraz „ta firma od chmury”.
Może to i mniej sexy, może na razie mniej zyskowne, ale jedno jest pewne - Satya Nadella wybitnie skutecznie zmienia biznes i potencjał Microsoftu. Z firmy, z której wielu kpiło z rozlicznych przestrzelonych i kosztownych inwestycji za czasów Steve’a Ballmera, Nadella zrobił organizację, którą wszyscy szanują za umiejętne zarządzanie.
Windows => Office => Chmura
W takim właśnie kierunku zmieniał się biznes Microsoftu. Jeszcze 10 lat temu była to firma, która w 70 proc. zarabiała na sprzedaży systemu operacyjnego Windows. 5 lat temu z kolei, Microsoft zarabiał głównie na pakiecie biurowym Office. Dziś jest jasne, że w ciągu 2, 3 lat Microsoft będzie firmą, której głównym biznesem będzie sprzedaż oprogramowania i środowiska programistycznego w chmurze.
Już dziś jest drugą najważniejszą firmą na rynku cloud computing za Amazonem. W ostatnim kwartale przychody z segmentu cloud, w którym zliczany jest też biznes Azure, wzrosły o 8 proc. do 6,9 mld dol. W tym przychody z Azure zwiększyły się o… 93 proc! Łącznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy przychody z biznesu cloud przekroczyły 14 mld dol. To już dziś jest potężny biznes.
Dla porównania - przychody z segmentu Personal Computing, w którym zliczana jest sprzedaż Windowsa, Xboksa oraz sprzętu i oprogramowania mobilnego, spadły o 5 proc. do 11,8 mld dol.
Tendencja jest jasna.
Mimo iż przychody z chmury są wciąż 2 razy mniejsze od sprzedaży fizycznego oprogramowania, to dystans pomiędzy nimi się skraca. Trudno się zresztą dziwić. Rynek PC po raz kolejny spadł o 1,5 proc. w kwartale na koniec grudnia, Xbox jest mniej popularny od PlayStation, a z działań na rynku mobile Microsoft praktycznie się już wycofał.
Sprzedaż Office’a jak zwykle nie zawiodła. Wzrost o 10 proc. to 7,4 mld dol. to bardzo pozytywny wynik. Po raz pierwszy Microsoft zaprezentował też wyniki przejętego za wielkie pieniądze LinkedIna. Społecznościowy serwis dla specjalistów przyniósł 228 mln dol. przychodów.