Storytel w Polsce, czyli czy streaming audiobooków ma szansę w naszym kraju?
Storytel - największy na świecie serwis z audiobookami z streamingu, w modelu subskrypcyjnym, wchodzi do Polski. Czy ma u nas szanse na sukces?
Marka szwedzkiego startupu nie jest może w Polsce (i na świecie) przesadnie znana, ale Storytel to de facto jeden ze światowych liderów rynku audiobooków. Jest to jednak rynek znacznie mniejszy wartościowo od rynku streamingu muzyki, czy sprzedaży e-booków. Będąc czołowym podmiotem na tym rynku na świecie, Storytel to tylko 15 mln euro sprzedaży w 2014 r. i ponad 200 tys. subskrybentów (dane z grudnia 2014 r.). Spółka operuje na 7 rynkach, zatrudnia 80 pracowników. Jest notowana na szwedzkiej giełdzie. Jej kapitalizacja przekracza 100 mln euro.
Dzisiaj Storytel oficjalnie wchodzi do Polski
Serwis działa już u nas wprawdzie od kilku dni, ale dziś oficjalnie rozpoczyna działania marketingowe. Na start przygotowano ponad 16 tys. audiobooków i 4 tys. e-booków w języku angielskim. Jest też niezła oferta w języku polskim - ponad 600 audiobooków. Dla zainteresowanych przygotowano 14-dniowy darmowy okres próbny. Cena miesięcznego abonamentu wynosi 29,90 zł.
Co ważne, serwis będzie dostępny na trzy mobilne platformy na starcie, czyli na: iOS, Androidzie oraz Windows Phone. Będzie oferował możliwość pobrania audiobooków do trybu offline, pełną synchronizację stanu czytania oraz możliwość zmiany prędkości odtwarzania.
Dlaczego Polska?
Polska to ważna inwestycja Szwedów. Po pierwsze, wiadomo - Polska to wielki rynek w tej części Europy. Po drugie, u nas tradycje literackie i czytelnicze rozwinięte są na znacznie wyższym poziomie, niż u bezpośrednich, znacznie mniejszych sąsiadów. Po trzecie, całkiem dobrze radzą sobie u nas serwisy streamingu muzyki. Po czwarte, mamy też bardzo dobrze rozwinięty rynek usług mobilnych.
Ale to nie wszystko. Jak mówi nam szef polskiego oddziału Storytel, Michał Szolc: - W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce, chęć zakupu audiobooka wyraziło ponad 300 tys. osób. To sporo, choć tak naprawdę grupa docelowa jest jeszcze szersza - prawie 3 mln osób w wieku 25 - 49 lat, którzy korzystają ze smartfonów w Polsce każdego dnia i chętnie inwestuję w mobilną rozrywkę.
Storytel stawia na produkcję własną w Polsce
Wprawdzie 29,90 zł wydaje się ceną dość wysoką, szczególnie jak na kolejną abonamentową usługę cyfrowej rozrywki, którą może być zainteresowany klient w Polsce, ale nie przekreślałbym szans Storytel na sukces w naszym kraju.
Ważne jest to, że serwis zamierza mocno zainwestować w rodzime produkcje. - Będziemy produkować między 100 a 200 tytułów rocznie. W kryminały, literaturę kobiecą, fantastykę - mówi Szolc, który ma doświadczenie w produkcji nowoczesnych słuchowisk. Wcześniej z powodzeniem rozwijał Sound Tropez - studio, które stało za sukcesem głośnych słuchowisk: Thorgal, Kajko i Kokosz, Walking Dead.
Wiadomo z kim Storytel będzie konkurował w Polsce - z naszym rodzimym serwisem Audioteka.
Gdy jednak kilka tygodni temu przesyłałem Szolcowi informację nt. pozyskaniu przez polski startup potężnej nowej inwestycji i wycenie na ponad 75 mln., oddzwonił mówiąc: - To dla nas bardzo dobra informacja. To znaczy, że rynek audiobooków zaczyna być naprawdę ważny. Starczy miejsca dla obu naszych firm.
I chyba rzeczywiście tak jest. Wartość rynku audiobooków szacowana jest w Polsce na 2,4–2,6 mld dol. przy 30 proc. dynamice wzrostu rok do roku, a to więcej niż w przypadku rynku e-booków.
Łatwo Audioteki pobić jednak nie będzie. Jak pisaliśmy kilka dni temu:
Niemniej jednak fajnie, że będziemy mieć w Polsce ciekawą konkurencję. Dla nas klientów to najlepsze co mogło się zdarzyć.