Tego jeszcze w świecie e-handlu nie było! Arena.pl wraca i... oddaje swoje akcje aktywnym użytkownikom
Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Arena.pl S.A., właściciel platformy zakupowej Arena.pl, zaoferowała połowę swoich akcji kupującym i sprzedającym, w zamian za aktywność! Każdy sprzedający i kupujący może stać się współwłaścicielem portalu Arena.pl, decydować o kierunkach jego rozwoju i uczestniczyć w podziale zysku.
Arena.pl, znana zapewne nieco starszym Czytelnikom Spider’s Web, aktualnie przybrała formę platformy zakupowej. Najciekawszy jest jednak jej model biznesowy, wyróżniający ją nie tylko w polskim e-handlu, ale i światowym. Kluczową wartością dodaną jest bowiem społecznościowa idea współwłasności. Projekt jest finansowany wyłącznie przez polski kapitał.
Większościowy pakiet akcji w Arena.pl posiada pośrednio LMB Capital – fundusz należący do Banku SGB, drugiego największego banku zrzeszającego banki spółdzielcze w Polsce. Docelowo połowa akcji spółki Arena.pl S.A. ma trafić do zainteresowanych użytkowników – każdy kupujący i sprzedający otrzyma ofertę ich objęcia w stosunku wartości swojego zaangażowania na Arena.pl.
- Użytkownicy będą gromadzili na bieżąco punkty za każdą sprzedaż, zakupy lub rekomendację na Arena.pl. Każdy samodzielnie zdecyduje, czy zebrane punkty będzie na bieżąco wymieniał na atrakcyjne nagrody, jak w programie lojalnościowym, czy poczeka i wymieni je na prawo do objęcia akcji Arena.pl - mówił na konferencji prasowej Michał Kowalski, prezes zarządu Arena.pl S.A. - To bardzo prosty mechanizm, który nie wymaga od użytkowników żadnego zaangażowania. Wystarczy tylko korzystać z Arena.pl – kupić lub sprzedać, a to wszystko będzie twoje – tłumaczył pan Kowalski, nawiązując ostatnim zdaniem do nowej kampanii reklamowej Areny.pl.
Planowana oferta dotyczy ponad 21 mln akcji spółki Arena.pl S.A. Wartość emisyjna jednej akcji Arena.pl S.A. będzie wynosić 0,50 zł dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy i jest równa jej wartości nominalnej.
Arena.pl - jak to wygląda od strony użytkowej?
Na Arena.pl można kupić praktycznie wszystko, we wszystkich kategoriach tematycznych, ale zarządzający stawiają głównie na nowe przedmioty z segmentów: moda, dzieci, kultura, dom i ogród, elektronika, sport i turystyka oraz motoryzacja. W odróżnieniu od konkurencyjnych portali zakupowych, na Arena.pl mogą sprzedawać wyłącznie profesjonalni, zweryfikowani sprzedawcy – firmy i osoby, które prowadzą działalność gospodarczą.
Nie ma opłat za wystawienie przedmiotu, a prowizje od sprzedaży należą aktualnie do najniższych na rynku. Arena.pl premiuje użytkowników za realizację płatności przez elektroniczny portfel MasterPass – usługę dostarczaną przez MasterCard, partnera Areny.
Arena.pl jest też dodatkowym kanałem sprzedaży dla sklepów, które chcą rozwijać swój biznes. Mogą one równolegle wystawiać produkty na Arena.pl, prowadzić własną stronę w internecie i sprzedawać na innych platformach ogłoszeniowych oraz aukcyjnych. Arena.pl pobiera wynagrodzenie prowizyjne tylko w przypadku zrealizowanej sprzedaży.
Integracja nowych sprzedawców jest darmowa. Serwis przygotował swój własny panel oraz możliwość połączenia przez XML i API. Panel umożliwia sprzedawcom pełną konfigurację sklepu, ręczne dodawanie i edycję produktów oraz tworzenie produktów z wariantami. Zamówienia z Arena.pl trafiają bezpośrednio do systemów sprzedawców. Arena.pl, jako kolejny swój wyróżnik, oferuje sprzedawcom wsparcie telefoniczne i infolinię. Kupujący mają do dyspozycji panel kupującego, w którym widzą m.in. swoją historię zakupów oraz status posiadanych punktów, które mogą wymienić na akcje Arena.pl. Współwłaściciele mają do dyspozycji narzędzia do komunikowania swoich decyzji dotyczących Arena.pl.
Czy w tym szaleństwie jest metoda?
Arena.pl liczy na pozyskanie miliona aktywnych użytkowników, którzy zrobią zakupy za ok 0,5 mld złotych do końca 2016 roku.
„Szacujemy, że rynek e-handlu w Polsce jest wart 33 mld złotych i będzie rósł przez najbliższe trzy lata w tempie od 20 do 25 proc. rocznie – najszybciej w Europie. Nasz biznesplan zakłada, że będziemy rosnąć dynamiczniej, ale nie zamierzamy ścigać się z liderem rynku e-handlu w Polsce (tym jest Grupa Allegro – przyp. autora). Ponad 90 proc. polskiego rynku należy do jednego gracza i trudno jest rozbić ten monopol. Działalność Arena.pl może zmienić dotychczasowy układ sił, w perspektywie najbliższych kilku lat” – mówił Michał Kowalski.
Aktualnie portal Allegro.pl absolutnie dominuje na rynku portali transakcyjnych - korzystają z niego niemal wszystkie firmy sprzedające w polskim internecie (97 proc. wskazań) i 88 proc. kupujących. Wyżej wspomniana współwłasność i polski kapitał mają być kluczową zachętą dla sprzedawców i kupujących, choć oczywiście nie jedyną.
W telewizji, Internecie i kinach debiutują właśnie pierwsze spoty reklamowe. Występują w nich Tomasz Kuchar (wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski w rajdach samochodowych, prowadzący również programy telewizyjne o motoryzacji) oraz Mariusz Czerkawski (pierwszy Polak w amerykańskiej lidze NHL, olimpijczyk, golfista, promotor sportu).
Zainteresowani? Ja na pewno, choć bardziej pasuje tu słowo „zaintrygowany“. Podejście Areny.pl jest świeże, wręcz awangardowe. Trudno je ocenić lub próbować przewidywać jego skutki. Jak to mawiają, po owocach ich poznacie. Na razie wiemy tylko tyle: interesować się platformą, chociażby z uwagi na interesujący „program lojalnościowy“, zdecydowanie warto.