YouTube właśnie stał się platformą jeszcze bardziej przyjazną muzykom
YouTube jest niezaprzeczalnie jedną z najlepszych, a z pewnością największych zasięgowo platform dla artystów. Z ponad miliardem aktywnych użytkowników otrzymujących darmowy dostęp do treści nie ma się co temu dziwić. Dzięki nowemu narzędziu, artyści będą teraz mogli wykorzystać dane o tym zasięgu, aby jeszcze efektywniej promować swoją muzykę.
YouTube Music Insights pomoże artystom lepiej zaplanować działania promocyjne poza platformą Google'a, a także... wyznaczyć trasę koncertową na podstawie udostępnionych przez YouTube'a statystyk.
Nowe narzędzie, będące częścią inicjatywy YouTube for Artists, pokaże muzykom w jakich miastach i regionach ich muzyka jest najchętniej słuchana. Jestem więcej niż pewien, że znacznie ułatwi to pracę tour-managerów, ale na tym nie koniec.
Music Insights to także statystyka na sterydach. Oprócz danych o liczbie odtworzeń na kanale artysty, narzędzie zlicza liczbę odtworzeń utworów na innych kanałach, w filmach stworzonych przez fanów. Daje to o wiele bardziej dokładny pogląd na to, jak daleko faktycznie dociera muzyka artysty, jakimi kanałami i które dokładnie piosenki są najchętniej odtwarzane.
Takie informacje są bardzo wartościowe dla muzyków, gdyż pozwalają im dokładniej oszacować które piosenki powinny trafić do radia/telewizji, czy chociażby jak układać koncertowe setlisty w danych regionach, żeby jak najbardziej zaangażować fanów.
Obecnie narzędzie analityczne dostępne jest raczej dla dużych podmiotów, lecz Google zapowiada odblokowanie go dla wszystkich użytkowników programu YouTube for Artists. Gdy to nastąpi, w moim odczuciu największymi beneficjentami będą artyści niezależni, oraz muzycy próbujący podpisać swój pierwszy kontrakt z wytwórnią.
Tak zaawansowane statystyki powinny im znacząco ułatwić pitchowanie swojej muzyki do wydawców, a w konsekwencji znacząco zwiększają ich szanse na podpisanie dobrej umowy. Ci artyści, którzy działają na własną rękę również skorzystają na możliwości dokładnego rozplanowania trasy koncertowej.
Choć w Polsce to zjawisko dopiero się rozwija, w Stanach Zjednoczonych bardzo popularne są "domowe trasy koncertowe", gdzie artyści grają w domach, u swoich fanów.
Dotychczas ustalanie tego typu tras, czy jakichkolwiek koncertów organizowanych samodzielnie odbywało się raczej na oślep; dzięki Music Insights muzycy od razu dowiedzą się, w których miastach ich koncert ma szansę przyciągnąć największą liczbę słuchaczy.
Płatny YouTube będzie miał w rękawie wszelkie asy, aby przyciągnąć artystów
Z nowym narzędziem YouTube chce udowodnić, że jest najlepszą platformą dla muzyków każdego szczebla - zarówno tych, którzy już są rozpoznawalni na całym świecie, jak i tych, dla których głównym miejscem pobytu jest... sam YouTube.
Porównując miliard użytkowników serwisu Google'a do np. raptem 80 milionów użytkowników Spotify, czy 60 mln. Pandory - ciężko polemizować z tym stwierdzeniem.
YouTube robi wszystko, aby zapewnić muzykom jak najlepszy komplet narzędzi chociażby po to, aby jak największa ich liczba chciała przystąpić do płatnego programu subskrypcyjnego, który, jeśli nic się nie zmieni, zacznie stopniowo wchodzić w życie już 15 czerwca.
I choć sam program subskrypcyjny póki co wzbudza wiele kontrowersji, z dostępnymi możliwościami na YouTubie ciężko mi pomyśleć o jakiejkolwiek innej platformie, która oferowałaby muzykom tak dużo możliwości.
*Grafika główna pochodzi z serwisu Shutterstock