REKLAMA

Samochody stają sie coraz bardziej smart - Spotify i usługi Amazonu w Fordach

Nasze domy coraz częściej określamy mianem „inteligentnych”. Ba, nawet przydomowe ogródki takimi można nazywać. Choć multimedia już dawno wkroczyły do samochodów, to obecnie stajemy u progu, jeśli nie rewolucji, to znaczących zmian w tym względzie. Kolejne usługi znane z ekranów naszych komputerów i smartfonów będą coraz częściej pojawiały się w samochodach. Już wkrótce Spotify czy usługi Amazonu trafią do samochodów marki Ford posiadających platformę Sync AppLink. Jednak już teraz warto pójść o jeszcze jeden krok do przodu i odpowiedzieć na pytanie - czy infrastruktura telekomunikacyjna jest na to gotowa?

Samochody stają sie coraz bardziej smart – Spotify i usługi Amazonu w Fordach
REKLAMA
REKLAMA

Już wkrótce jedną z aplikacji, którą będzie można używać w samochodach Ford będzie Spotify, czyli od niedawna dostępny również w Polsce muzyczny serwis streamingowy. Będzie to drugi po Volvo producent mający w planach udostępniać swoim kierowcom muzykę zgromadzoną w serwisie. Jednak zanim Ford pokazał na MWC 2013 samochód ze Spotify na pokładzie, amerykański Amazon wszedł również w partnerstwo z tym producentem samochodów. W pierwszej kolejności współpraca ta ma spowodować, że kierowcy otrzymają możliwość skorzystania z CloudPlayera. Jednakże może to być dopiero początek kariery Amazona na rynku motoryzacyjnym.

Wystarczy puścić delikatnie wodze fantazji, by dojść do wniosku, że perspektywa słuchania audiobooków od Amazonu wydaje się wielce prawdopodobna, tym bardziej w momencie, gdy firma posiada pod swoimi skrzydłami startup Yap oraz mającą polskie korzenie Ivonę. Serwis GigaOM próbował tego typu pomysły na przyszłość skonfrontować w rozmowie z rzecznikiem amerykańskiej firmy, jednakże niczego mówiącego o przyszłych planach firmy na ten temat nie usłyszał.

Od implementowania swoich usług multimedialnych w samochodach zapewne nie będzie ucieczki. Jednakże powstaje pytanie jak dostarczać treści do konkretnego użytkownika. Oczywiście jedyna słuszna możliwość wykorzystuje infrastrukturę telekomunikacyjną operatorów komórkowych. Podczas barcelońskich targów Huawei zaprezentował moduły 3G oraz LTE przeznaczone dla samochodów. Jak zatem widać również chiński producent elektroniki użytkowej dostrzega potencjał w tym segmencie rozwiązań.

Idźmy zatem o krok dalej, niż to co prezentuje Ford. Wyeliminujmy smartfony z całej tej układanki. Niech komputery pokładowe samochodów przejmą ich rolę, niech na nich będzie zainstalowane Spotify czy Deezer. Wtedy to popyt na moduły od m.in. Huawei będzie naprawdę duży. Dalszy kierunek motoryzacji to również wyzwanie dla operatorów komórkowych dostarczających usługi mobilnego internetu. Jak wygląda kwestia dostępu do sieci poza centrami wielkich aglomeracji miejskich wie każdy, kto podróżuje po Polsce samochodem, autobusem czy też koleją. Rekapitulując – nie jest dobrze, a na pewno może być lepiej.

REKLAMA

Zresztą przykład perypetii, z jakimi często boryka się redakcyjna koleżanka Ewa dobrze o tym świadczy. Jeśli więc mamy rzeczywiście korzystać ze Spotify, CloudPlayera od Amazonu oraz innych usług, jakie będzie można znaleźć w samochodach wielu producentów, to potrzeba solidnej infrastruktury. Zmiany wymuszą też zapewne powstanie nowych ofert operatorów mobilnych dla nowej grupy klientów.

To wszystko brzmi trochę jak pieśń przyszłości, ale gdy posiada się abonament Spotify, dlaczego z niego nie korzystać podczas podróży?. Producenci z branży motoryzacyjnej zapewne również będą się prześcigali w oferowanych usługach, bo to przecież kolejna karta przetargowa, dzięki której możliwe jest pozyskanie klientów.. To właśnie ten fakt wydaje się być bardziej przekonujący do ery post-PC niż popularność tabletów. Usługi znane z ekranów komputerów będą obecne w naszych smartfonach, tabletach, telewizorach, samochodach, a jeśli bardzo zapragniemy, to i w lodówkach. To jest prawdziwy znak naszych czasów – usługi dostępne na wszystkich możliwych platformach i urządzeniach.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA