Szkiełko i oko

Pod koniec lat 50. Amerykanie zastosowali w swoich samolotach pierwsze, prymitywne systemy HUD. Pięćdziesiąt lat później Google zapowiedziało nowy, ambitny projekt: Glass. Po raz kolejny technologia, której debiut zawdzięczamy zapotrzebowaniu wojska, dojrzała na tyle, aby eksplodować na rynku cywilnym. Tak jak Internet zmienił sposób w jaki się komunikujemy, tak szerokie zaadaptowanie rzeczywistości rozszerzonej może na zawsze zmienić sposób w jaki korzystamy z informacji.
Podobnie jak jego wojskowi pradziadkowie, Glass to na razie koncepcja dość uproszczona i oparta na identycznym przesłaniu: szybkiej i wygodnej prezentacji najważniejszych informacji. Jednak przedstawienie danych i możliwości interakcji na jakie pozwala projekt Google realizować można w nieco innej formie pierwszym lepszym smartfonem. Dopiero rozwój całego systemu rzeczywistości rozszerzonej i wykorzystanie w pełni faktu, jaki daje umieszczenie obrazu bezpośrednio w polu widzenia użytkownika, otworzy nam drogę do całkiem nowego świata. Nie będzie to usiany hologramami i neonami futurystyczny obrazek czy gibsonowska virtual reality. Makijaż, jakim pokryjemy świat, stanie się na poły rzeczywistą manifestacją Sieci.
Pytanie tylko jaka będzie ta nowa rzeczywistość? Jak wpłynie na nasze życie? Na chwilę obecną takie zgadywanki to domena głównie futurystów i… filmowców. Ekranowe science-fiction zdążyło przyzwyczaić nas do wielu potencjalnie przyszłościowych technologii i rzeczywistość rozszerzona nie jest tu wyjątkiem.
Najbardziej na tym polu brylują niezależni reżyserzy, mogący pozwolić sobie na twórczą swobodę i przedstawienie nawet najbardziej niesamowitych pomysłów.
Oto kilka z nich:
What’s In The Box
Pomysł niejako wywodzący się z rozwijanych obecnie technologii: przenośny komputer i interfejs komputer-mózg nie wymagający wszczepiania implantów:
Ghost In The Shell: Stand Alone Complex (serial)
Szeroki zakres cyborgizacji pozwala na wielorakie wykorzystanie AR, zarówno cywilne, jak i wojskowe:
Dennō Coil (serial)
Nietypowy punkt wyjściowy (obsadzenie dzieci w rolach głównych bohaterów) pozwala zobaczyć jaki wpływ będzie miało szerokie upowszechnienie AR:
http://www.youtube.com/watch?v=qzePX46yr6Q
Sight
Mamy tu nie tylko biomodemy i rozszerzoną rzeczywistość, ale również doskonałe przedstawienie samej esencji grywalizacji oraz wykorzystania systemów ekspertowych w codziennym życiu.
H+ (serial)
Nadchodzący serial, prezentujący przyszłość w której 33% populacji porzuciło komputery i telefony na rzecz implantów H+, pozwalających na bezpośredni dostęp do sieci. System działał prawidłowo, ale tylko do czasu… Na skutek nieprzewidzianej awarii miliardy ludzi zginęło, powodując ogólną panikę i zmiany społeczne na które nikt nie był przygotowany.
Warto zauważyć pewną tendencję: autorzy są nie do końca optymistycznie nastawieni do idei rzeczywistości rozszerzonej, o cyborgizacji nie wspomniawszy. Ale to dość typowe, jeśli chodzi o filmowców: łatwiej mówić o technologii, jeśli można nadać historii pewien dramatyczny wydźwięk. Inną rzeczą jest społeczny opór, którego świadkiem byliśmy niedawno przy okazji incydentu w Paryżu.
Zaczarowanie rzeczywistości, jakiego prawdopodobnie niedługo będziemy świadkiem, może mieć nieprzewidziane implikacje.