Szkiełko i oko

Podobnie jak jego wojskowi pradziadkowie, Glass to na razie koncepcja dość uproszczona i oparta na identycznym przesłaniu: szybkiej i wygodnej prezentacji najważniejszych informacji. Jednak przedstawienie danych i możliwości interakcji na jakie pozwala projekt Google realizować można w nieco innej formie pierwszym lepszym smartfonem. Dopiero rozwój całego systemu rzeczywistości rozszerzonej i wykorzystanie w pełni faktu, jaki daje umieszczenie obrazu bezpośrednio w polu widzenia użytkownika, otworzy nam drogę do całkiem nowego świata. Nie będzie to usiany hologramami i neonami futurystyczny obrazek czy gibsonowska virtual reality. Makijaż, jakim pokryjemy świat, stanie się na poły rzeczywistą manifestacją Sieci.
Pod koniec lat 50. Amerykanie zastosowali w swoich samolotach pierwsze, prymitywne systemy HUD. Pięćdziesiąt lat później Google zapowiedziało nowy, ambitny projekt: Glass. Po raz kolejny technologia, której debiut zawdzięczamy zapotrzebowaniu wojska, dojrzała na tyle, aby eksplodować na rynku cywilnym. Tak jak Internet zmienił sposób w jaki się komunikujemy, tak szerokie zaadaptowanie rzeczywistości rozszerzonej może na zawsze zmienić sposób w jaki korzystamy z informacji.
Pytanie tylko jaka będzie ta nowa rzeczywistość? Jak wpłynie na nasze życie? Na chwilę obecną takie zgadywanki to domena głównie futurystów i… filmowców. Ekranowe science-fiction zdążyło przyzwyczaić nas do wielu potencjalnie przyszłościowych technologii i rzeczywistość rozszerzona nie jest tu wyjątkiem.
Najbardziej na tym polu brylują niezależni reżyserzy, mogący pozwolić sobie na twórczą swobodę i przedstawienie nawet najbardziej niesamowitych pomysłów.
Oto kilka z nich:
What’s In The Box
Pomysł niejako wywodzący się z rozwijanych obecnie technologii: przenośny komputer i interfejs komputer-mózg nie wymagający wszczepiania implantów:
Ghost In The Shell: Stand Alone Complex (serial)
Szeroki zakres cyborgizacji pozwala na wielorakie wykorzystanie AR, zarówno cywilne, jak i wojskowe:
Dennō Coil (serial)
Nietypowy punkt wyjściowy (obsadzenie dzieci w rolach głównych bohaterów) pozwala zobaczyć jaki wpływ będzie miało szerokie upowszechnienie AR:
http://www.youtube.com/watch?v=qzePX46yr6Q
Sight
Mamy tu nie tylko biomodemy i rozszerzoną rzeczywistość, ale również doskonałe przedstawienie samej esencji grywalizacji oraz wykorzystania systemów ekspertowych w codziennym życiu.
H+ (serial)
Nadchodzący serial, prezentujący przyszłość w której 33% populacji porzuciło komputery i telefony na rzecz implantów H+, pozwalających na bezpośredni dostęp do sieci. System działał prawidłowo, ale tylko do czasu… Na skutek nieprzewidzianej awarii miliardy ludzi zginęło, powodując ogólną panikę i zmiany społeczne na które nikt nie był przygotowany.
Warto zauważyć pewną tendencję: autorzy są nie do końca optymistycznie nastawieni do idei rzeczywistości rozszerzonej, o cyborgizacji nie wspomniawszy. Ale to dość typowe, jeśli chodzi o filmowców: łatwiej mówić o technologii, jeśli można nadać historii pewien dramatyczny wydźwięk. Inną rzeczą jest społeczny opór, którego świadkiem byliśmy niedawno przy okazji incydentu w Paryżu.
Zaczarowanie rzeczywistości, jakiego prawdopodobnie niedługo będziemy świadkiem, może mieć nieprzewidziane implikacje.