REKLAMA

Szef marketingu Nokii Polska - to nasza odpowiedź na Androida

20.09.2010 08.32
Szef marketingu Nokii Polska – to nasza odpowiedź na Androida
REKLAMA
REKLAMA

Podczas prezentacji medialnej nowego flagowego modelu Nokii, serwis Spider’s Web miał przyjemność porozmawiania z szefem marketingu w Nokii Polska, Piotrem Bubakiem. Rozmawialiśmy nie tylko o N8, ale również o pozycji Nokii w Polsce i rosnącej konkurencji ze strony smartfonów z systemem Google Android.

Zapraszamy na pełen wywiad z Piotrem Bubakiem. Jego pierwszą część przedstawiliśmy w zeszłą środę, w tekście „Nokia otwiera nowy sklep – Ovi Muzyka w Polsce„.

Przemysław Pająk: Co można powiedzieć dobrego o nowym flagowym produkcie Nokii – smartfonie N8?

Piotr Bubak: N8 to przede wszystkim najbardziej zaawansowany na rynku hardware w urządzeniu mobilnym. Nie wierzy Pan? To prześledźmy – N8 zbudowany jest z jednego kawałka anodowego aluminium, co sprawia, że jego obudowa jest wytrzymała i lekka; ma duży, 3,5 calowy wyświetlacz AMOLED o rozdzielczości 640 x 360 pikseli; ma 12 megapikselową kamerę z optyką Carla Zeissa i lampą ksenonową, co pozwala na wykonywanie zdjęć o jakości porównywalnej z dobrym aparatem fotograficznym i nagrywanie filmów w jakości HD. 16 gigowy dysk twardy w N8 pozwala na nakręcenie kilkugodzinnego filmu w formacie HD. Dzięki złączu HDMI, N8 pozwala na bezpośrednie odtwarzanie nakręconych filmów na telewizorze HD i to na dodatek w technologii dźwięku Dolby Surround 5.1. Mówiąc w jednym zdaniu – N8 to prawdziwy multimedialny kombajn.

Jak wiemy, rynek smartfonów opiera się jednak teraz także na usługach i aplikacjach. Co w tej mierze ma do zaoferowania użytkownikom N8?

N8 będzie miał dostęp do czterech grup usług pod wspólną marką Ovi. Wszystkie one – w przeciwieństwie do ofert naszych konkurentów – świetnie działają na polskim rynku. Mamy więc: Ovi Mapy, w których oferujemy darmowe mapy i nawigację dla Polski i całego świata, jak również od niedawna usługi geolikalizacyjne serwisu Co i Gdzie. To dla nas niezwykle istotna grupa usług, gdyż na rynku polskim sprzedaliśmy już grubo ponad 2 mln urządzeń z wbudowanym GPS.

W drugiej grupie usług jest Ovi Sklep. W przeciwieństwie do naszych konkurentów, wszystkie aplikacje w sklepie Ovi są dostępne dla polskiego użytkownika. Dodajemy do niego coraz więcej polskich aplikacji. W ostatnim czasie pojawiły się w nim m.in. aplikacje Allegro, Onetu, czy Gazety. Ze wszystkimi polskimi operatorami doszliśmy do porozumienia i nasi klienci mogą kupować aplikacje za pomocą tzw. SMS premium. Nie wszyscy nasi konkurenci oferują tę najbardziej naturalną dla polskiego użytkownika formy zapłaty za aplikacje.

Trzecia grupa usług to Ovi Muzyka. To nowa usługa na polskim rynku, która czerpie swoją genezą z Nokia Musi Store – największego polskiego katalogu mp3 w sieci. Wzięliśmy ze starej usługi to, co najlepsze – katalog 6 mln utworów i oferujemy go teraz praktycznie bez żadnych ograniczeń. Wcześniej w Nokia Music Store nasi klienci musieli instalować specjalną aplikację. Teraz mogą kupować pliki mp3 prosto z dowolnej przeglądarki internetowej, także mobilnej.

Uwalniamy również ceny. Do tej pory każdy plik muzyczny w Nokia Music Store kosztował 3,49 zł. Teraz wprowadzamy dwie nowe kategorie cenowe – do 3,49 zł na nowości muzyczne dochodzą 2,99 zł oraz 2,49 zł za starsze – co nie oznacza, że gorsze – pliki muzyczne.

Czwarta grupa usług jest związana z komunikacją. Tu usługi takie jak Ovi Mail, Ovi Social. Skupiamy w niej wszystkie kanały komunikacyjne, począwszy od e-maila Gmail, czy OviMail, a skończywszy na mediach społecznościowych, tj. Facebook czy Twitter. Chcę podkreślić, że natywny dostęp do tych drugich oferowany jest już w smartfonach Nokii z najniższej półki cenowej, a każdy smartfon z Symbianem ^3 będzie wyposażony w nowoczesny i ciągle rozwijany klient Facebooka i Twittera.

Uff, do kogo więc smartfon N8 jest kierowany?

Ten telefon wydaje nam się spełnieniem marzeń każdego posiadacza zaawansowanych telefonów Nokii. Jest to również urządzenie, które z powodzeniem może konkurować z flagowymi urządzeniami konkurencji. Mówiąc jednak bardziej konkretnie, to jak w przypadku smartfonów Nokii z serii N, N8 skierowany jest do użytkownika indywidualnego, który chce korzystać z zaawansowanych multimediów. To jednak nie oznacza, że N8 nie sprawdzi się w biznesie. Wręcz przeciwnie – ma szereg narzędzi, które pozwolą mu świetnie funkcjonować w środowisku biznesowym – pocztę Microsoft Exchange, obsługę dokumentów pakietu Microsoft Office, nie wspominając o automatycznie synchronizowanych kalendarzach i kontaktach, przeglądarce internetowej, nawigacji i mapach.

Kiedy N8 będzie dostępny dla polskiego klienta?

Na pewno pod koniec trzeciego kwartału tego roku, czyli do końca września. W pierwszej kolejności będzie dostępny w sklepie online Nokii i będzie kosztował 1999 zł brutto. Kilka tygodni później N8 powinien być dostępny w sprzedaży poza operatorskiej. Najprawdopodobniej w październiku telefon powinien debiutować w ofertach polskich sieci mobilnych.

A jak N8 jest usytuowany w strukturze całego portfolio telefonów Nokii?

Patrząc na całe portfolio telefonów Nokii, to możemy je podzielić na trzy grupy. Podstawową grupą są „mobile phones”. Znajdują się tam telefony z serii 30, czy serii 40. Część z nich ma wbudowaną nawigację, czy klienta poczty e-mail. Trafiają do użytkownika, który ma mniejsze wymagania technologiczne. Drugą grupą telefonów stanowią „smartfony”, skierowane do bardziej zaawansowanego użytkownika. To są urządzenia, na czele których będzie stał N8. Na przeciwległym biegunie tej kategorii jest model E52 – nasz podstawowy i niezwykle popularny smartfon. W przyszłości zamierzamy rozwijać kategorię „mobile computers”. Będą to telefony i urządzenia mobilne oparte głównie na systemie operacyjnym MeeGo. Przedsmak tego, czego od tej kategorii produktów będą mogli oczekiwać nasi klienci mieliśmy w komputerze mobilnym Nokia N900, który pojawił się na rynku rok temu.

Kiedy możemy się spodziewać pierwszych smartfonów z systemem MeeGo?

Zostaną ogłoszone z pewnością jeszcze w tym roku, a na rynku należy się ich spodziewać w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

A jak Nokia radzi sobie na polskim rynku? Ile rocznie sprzedaje się telefonów Nokii w Polsce?

Rynek polski szacujemy na około 9,5 mln telefonów rocznie. Nokia jest jego bezdyskusyjnym liderem z udziałem zdecydowanie powyżej 40%. Cieszymy się z faktu, że udział smartfonów w sprzedaży Nokii jest bardzo wysoki. Tak jak udział telefonów z GPS jest zdecydowanie powyżej 20%, tak analogicznie, smartfony stanowią bardzo wysoki procent sprzedaży wszystkich naszych telefonów. Mogę powiedzieć, że model E51 sprzedał się do tej pory w liczbie ponad 1 mln egzemplarzy na polskim rynku. Jego następca – E52 jest na najlepszej drodze do pobicie tego rezultatu.

Nie boicie się rosnącej konkurencji telefonów z Androidem? Wydaje się, że Google ma podobną politykę do Nokii, oprócz tego, że nie jest producentem sprzętu. Tak jak Nokia, Google celuje w rynek w wymiarze ilościowym.

Biznesowy model Google’a udostępniania systemu Android jest zupełnie inny niż model tworzenia Symbiana. To, że inni producenci telefonów nie proponują swoim użytkownikom Symbiana, dla nas nic nie znaczy. Sam system operacyjny to tylko mała część sukcesu. Za tym systemem idą bowiem usługi i personalizacja, którą tylko my jako Nokia dajemy w Symbianie. W innych Symbianach nie ma Ovi Map, nie ma Ovi Sklepu, nie ma pełnej kompatybilności ze wszystkimi innymi serwisami, które my dajemy. To jest nasza odpowiedź na Androida. Nokia w ten system nie musi wchodzić, ponieważ mamy równie dobrze prosperujące portfolio naszych systemów operacyjnych.

Dziękuję za rozmowę.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA