REKLAMA

Unia chce zatroszczyć się o pasażerów. Nadchodzą ważne zmiany

Podróżujący liniami lotniczymi mają być lepiej chronieni – zapowiada minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Unia Europejska zadba o pasażerów "od A do Z".

przepisy linie lotnicze
REKLAMA

W ramach polskiej prezydencji zaproponowano, aby pasażerom przysługiwało odszkodowanie po czterech godzinach opóźnienia - donosi PAP. Obecnie są to trzy godziny, a Komisja Europejska sugerowała wydłużenie nawet do pięciu.

Pasażerowie mieliby według autorów propozycji skorzystać na tej zmianie, bo dziś zdarza się, że linie nie próbują np. naprawić drobnej usterki, gdyż zdają sobie sprawę, że nie wyrobią się w czasie. Dlatego po prostu odwołują lot, a to dla podróżnych większy problem. Część woli być na miejscu późno niż wcale.

REKLAMA

Cytowany przez PAP Klimczak mówi też o wyższym odszkodowaniu dla „wszystkich tych, którzy spotkają się z odwołanym lotem lub opóźnionym lotem”.

Proponujemy dzisiaj 30 zmian, które mają wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów. To będzie m.in. wyższe odszkodowanie, określone liczby godzin opóźnionych lotów, ale także możliwość korekty nazwy swojego nazwiska na bilecie, podróż bez niespodzianek, czyli opieka nad tym pasażerem, któremu lot został odwołany i wiele innych – zapowiedział minister.

Minister dodał, że celem jest zadbanie "od A do Z o pasażera, który dotychczas był niezaopiekowany i zagubiony w gąszczu przepisów"

Nieco inne zdanie na ten temat mają jednak branżowe organizacje, które już wcześniej z niepokojem przyglądały się proponowanym zmianom.

Unijne źródło PAP powoływało się wcześniej na badania, które wskazywały, że pasażerowie wolą dotrzeć do celu nawet z opóźnieniem. „Dlatego wydłużenie tego czasu zwiększy szansę, że lot uda się zrealizować” – przekonywano.

Opłaty za wszystko

Czekamy na szczegóły proponowanych zmian. Obecnie wiele opłat wprowadzanych przez linie lotnicze budzi sprzeciw pasażerów i duże emocje. Często nawet drobne i wydawać by się mogło, że oczywiste opcje, są dodatkowo płatne – jak wspomniana przez ministra korekta zmiany nazwiska na bilecie po czasie.

Szczególne poruszenie wzbudza kwestia bagaży, które ostatnio są pieczołowicie sprawdzane przez pracowników Ryanaira.

- Do Urzędu wpłynęło kilkanaście sygnałów. Konsumenci skarżą się m.in. na to, że urządzenia pomiarowe stosowane na lotniskach są mniejsze niż te używane wcześniej. Zgłoszenia wskazują również na bardzo restrykcyjne podejście pracowników linii do wymiarów bagażu – bez możliwości alternatywnego pomiaru – oraz na brak elastyczności w stosowaniu przepisów. Analizujemy te skargi, będziemy informować o dalszych krokach w sprawie - poinformował Spider's Web Departament Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

Zdjęcie główne: ShapikMedia / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-05T16:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T13:01:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:41:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:19:49+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T11:07:20+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:49:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T08:07:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:42:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T19:22:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T18:12:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T17:29:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:54:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:29:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T15:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T14:45:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:20:05+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:01:12+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA