Rafał Brzoska chce kolejek online. Na efekt nie będziemy musieli długo czekać
Zaproponowaliśmy stronie rządowej stworzenie centralnego systemu rejestracji do lekarzy specjalistów – ogłosił Rafał Brzoska, szef inPostu. To jedno z wielu deregulacyjnych działań, które jego zespół przedstawił. Okazuje się, że efekt jest bliższy niż może się wielu wydawać.

Centralny system rejestracji ma nie tylko ułatwić zarezerwowanie specjalisty, ale także odwołanie wizyty. Jak zaznaczył Brzoska, ponad 1,3 mln wizyt u lekarzy specjalistów rocznie przepada, bo pacjenci ich nie odwołują. „W niektórych placówkach to co piąta wizyta” – napisał szef inPostu.
To aż 1,3 mln straconych szans dla innych pacjentów na szybszą specjalistyczną pomoc medyczną! - podkreślił.
Jak taki system miałby wyglądać? Szczegóły znajdziemy na stronie sprawdzamy.com. E-rejestracje pozwoliłyby na „szybkie i wygodne umawianie wizyt w całej Polsce”. Użytkownicy dostawaliby powiadomienia przypominające o spotkaniu z lekarzem, a odwołanie możliwe byłoby przy pomocy SMS-a czy maila.
Obecna organizacja przyczynia się do rekordowo długich kolejek do lekarzy. Konieczne jest usprawnienie zarządzania dostępnością wizyt przez wprowadzenie centralnej e-rejestracji i systemu konsekwencji za nieodwoływanie wizyt. Takie rozwiązania funkcjonują w sektorze prywatnym, a ich wdrożenie w placówkach NFZ jest wykonalne i uzasadnione – podkreślono na stronie sprawdzamy.com.
Rząd już zwrócił uwagę na ten problem
Jesienią ruszyła 3. edycja kampanii „#odwołuje#nieblokuje”, której celem „zwrócenie uwagi na problem nieodwołanych wizyt, które blokują możliwości skorzystania z usług medycznych innym pacjentom”.
- Edukacja, funkcjonalność i solidarność to trzy fundamenty konieczne do rozwiązania problemu blokowania miejsc na wizyty lekarskie z powodu braku ich odwołania – powiedział Bartłomiej Chmielowiec Rzecznik Praw Pacjenta, podczas konferencji inaugurującej kampanię w Ministerstwie Zdrowia.
Zwrócono wówczas uwagę, że placówki medyczne „także odgrywają kluczową rolę w procesie optymalizacji wizyt”.
Ważne jest, aby stworzyły pacjentom łatwe i szybkie sposoby na odwoływanie zaplanowanych terminów – np. poprzez telefon, wiadomość SMS, czy intuicyjne systemy online. Takie rozwiązania mogą znacznie poprawić płynność funkcjonowania placówki, redukując straty czasu i umożliwiając lepsze zarządzanie listą oczekujących. Bez technologicznych, funkcjonalnych ułatwień pacjent często nie jest w stanie, mimo szczerych chęci, odwołać zaplanowanej wizyty. Warto również stworzyć system przypominający pacjentom o zbliżających się terminach wizyt, aby odpowiednio wcześnie mogli się do nich przygotować lub zdecydować o odwołaniu – czytamy na rządowej stronie.
- Apelujemy do pacjentów i placówek medycznych o wspólne działanie na rzecz poprawy funkcjonowania systemu – to dzięki Waszym małym krokom można znacząco przyspieszyć dostęp do leczenia dla tych, którzy również bardzo tego potrzebują – dodano.
Na dodatek już trwa pilotaż e-rejestracji. Z centralnej e-rejestracji można skorzystać na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP. Pilotaż trwający do czerwca 2025 r. obejmuje cytologię, mammografię i świadczenia z zakresu kardiologii.
„Z perspektywy placówek oraz całego systemu ochrony zdrowia centralna e-rejestracja pozwoli zwiększyć transparentność dostępu do świadczeń oraz poprawi planowanie usług przez placówki” – zaznaczono na stronie projektu.