Zapadła kluczowa decyzja w sprawie CPK. Jest zielone światło dla budowy
Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce – ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak. To zielone światło jest „kluczowym elementem projektu CPK”. Resort zapewnia, że jesteśmy gotowi do rzeczywistych działań budowlanych.
- Zrobiliśmy ważny krok. Wydałem decyzję lokalizacyjną dla inwestycji – potwierdził wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski. Dodał, że to największa i najważniejsza decyzja w historii Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.
Chodzi tutaj o obszar o powierzchni prawie 2,6 tys. ha, obejmujący ziemie znajdujące się na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Decyzja dotyczy trzech komponentów: lotniskowego, kolejowego i drogowego. Spółka CPK może już składać wnioski o pozwolenia na budowę.
CPK to najbardziej skomplikowany projekt, z jakim mieliśmy do czynienia po 1989 r. To jest ogromne wyzwanie, ale też wielka szansa dla Polski, abyśmy mogli gospodarczo pokazać, że jesteśmy liderem Europy i że potrafimy tworzyć skomplikowane, kosztochłonne projekty
– stwierdził minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Szef resortu zapowiedział również, że jeszcze w styczniu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. W tym roku ma zostać wyłoniony zwycięzca przetargu na realizację tej inwestycji.
- Ogłoszenie około 60 przetargów na łączną kwotę 8,3 mld zł, podpisanie kilkadziesiąt umów na 650 mln zł tylko w ubiegłym roku – to są konkrety, te elementy, które pokazują, z jaką determinacją i jak rzetelnie podchodzimy do tego projektu – dodał na konferencji Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Pod koniec czerwca 2024 r. rząd ujawnił, jakie ma plany wobec CPK. Lotnisko w Baranowie ma być „najnowocześniejszym w Europie”, obsługując 34 mln pasażerów rocznie. Pierwsze samoloty wylecą według planów w 2032 r.
Kluczowym elementem CPK ma być Kolej Dużych Prędkości. Na razie skoncentrowana zostanie na tzw. linii Y, łączącej Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź. Na tym fragmencie pociągi mają pojechać 300-330 km/h, a podróż między stolicą a Wrocławiem czy Poznaniem zajmie 100 min.
Pojawiły się już wizualizacje, jak może wyglądać jedna ze stacji znajdujących się nieopodal Łodzi – w Brzezinach. Dworzec zostanie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów i wysokości 76 cm, a co najważniejsze zapewni tej miejscowości dostęp do kolei.