Porozmawiasz sobie z mObywatelem. Rządowa aplikacja stanie się lepsza
Popularny mObywatel ma otrzymać przydatną funkcję wirtualnego asystenta. Dzięki temu będziesz mógł zapytać aplikację o tematy związane z administracją publiczną.
Na rządowej stronie internetowej mObywatela pojawiła się krótka informacja dotycząca nadchodzącej funkcji aplikacji nazwanej jako wirtualny asystent. Wiemy, że wykorzysta sztuczną inteligencję - będzie to bot działający na tej samej technologii co popularny ChatGPT od firmy OpenAI.
W mObywatelu pojawi się sztuczna inteligencja. Będziesz mógł z nią porozmawiać
Wprowadzenie czatbota opartego na AI do uwielbianego przez Polaków mObywatela wydawało się nieuniknione i teraz otrzymujemy pierwsze szczegółowe informacje w kwestii sztucznej inteligencji w rządowej aplikacji.
Czego się dowiedzieliśmy? Rozwiązanie ma bazować na technologii GPT, czyli tej, która jest wykorzystywana w ChatGPT, chociaż Ministerstwo Cyfryzacji nie podało, na której wersji będzie działał nadchodzący wirtualny asystent. Komunikacja z botem ma odbywać się tekstowo, za pomocą pytań wpisywanych z klawiatury. Według twórców narzędzie ma "umożliwić użytkownikom zadawanie pytań na tematy związane z administracją publiczną poprzez płynną, naturalną rozmowę".
Ministerstwo planuje, że każda pojedyncza rozmowa ma umożliwić korzystającemu z aplikacji zadanie maksymalnie 10 pytań. Po wyczerpaniu limitu trzeba będzie rozpocząć kolejną rozmowę. 10 pytań to wstępnie założona wartość, która może się zmienić w kolejnych etapach prac nad wirtualnym asystentem. Z perspektywy użytkownika uruchomienie czatbota ma być bardzo proste – zrzuty ekranu wskazują na to, że tuż obok ikony powiadomień w prawym górnym rogu znajdziemy ikonę robota. Aby uzyskać do niego dostęp, trzeba będzie się zalogować do aplikacji.
Resort Cyfryzacji w komunikacie wypowiedział się o kwestii cyberbezpieczeństwa danych z mObywatela. Usługa nie otrzyma dostępu do odczytywania informacji o naszych danych osobowych lub np. punktach karnych.
Jako że asystent nie będzie miał dostępu do danych użytkownika, to nie odpowie na pytania typu kiedy nasz dowód osobisty traci ważność. Będziemy mogli jednak zapytać o ogólne tematy – np. w jaki sposób wygląda proces przedłużania dokumentu.
Czatbot zawarty w mObywatelu odpowie na pytania dotyczące załatwiania urzędowych spraw oraz innych rządowych usług dostępnych w formie cyfrowej. Usługa zostanie wytrenowana za pomocą m.in. artykułów i innych rządowych stron internetowych, na których znajdują się odpowiedzi na najróżniejsze zagadnienia.
Na rządowej stronie opisującej wirtualnego asystenta Ministerstwo Cyfryzacji wymieniło kilka kluczowych założeń, które muszą zostać spełnione, aby usługa działała. Narzędzie ma początkowo zadebiutować w programie pilotażu dla ograniczonej liczby użytkowników testujących nową funkcję mObywatela. Nie znamy daty wprowadzenia usługi, natomiast możemy oczekiwać, że ta zostanie wprowadzona w niedalekiej przyszłości. Czy będzie to jeszcze w tym roku? Czas pokaże.
Więcej podobnych artykułów znajdziesz na Spider's Web: