Elektroniczny list polecony już jest. Można wysyłać i odbierać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia
Od 1 stycznia 2025 r. Polska wkroczyła w nową erę cyfrowych usług publicznych. Wprowadzenie e-Doręczeń to prawdziwa rewolucja w sposobie, w jaki komunikujemy się z urzędami. Dzięki e-doręczeniom możemy teraz załatwiać sprawy urzędowe wygodnie z domu, biura, a nawet z telefonu. To elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego, ale znacznie szybszy, tańszy i bezpieczniejszy.
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnego listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Usługa pozwala na wymianę dokumentów w formie cyfrowej, gwarantując przy tym pełną zgodność z przepisami prawa i najwyższy poziom bezpieczeństwa. Każdy wysłany dokument otrzymuje potwierdzenie nadania i odbioru, co sprawia, że zyskujemy pewność, że nasza korespondencja dotarła na czas.
e-Doręczenia i wyszukiwarka urzędów
Wraz z początkiem nowego roku administracja państwowa weszła na wyższy – cyfrowy – poziom. Nowa usługa zapewnia wygodny, tańszy i bezpieczniejszy sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami. Oznacza to zarówno możliwość odbierania, jak i wysyłania doręczeń w formie cyfrowej. Bez potrzeby wizyty na poczcie czy w urzędzie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu.
Na stronie dedykowanej rozwiązaniu uruchomiono wyszukiwarkę, która pozwala szybko sprawdzić, jakie podmioty używają już e-Doręczeń. Osoby zainteresowane wymianą pism w ramach nowej usługi mogą łatwo sprawdzić na tej stronie, czy wybrany podmiot publiczny korzysta już z e-Doręczeń.
e-Doręczenia - instrukcja obsługi już jest
W pierwszym etapie wdrożenia nowego rozwiązania taką formę wymiany korespondencji musi umożliwić większość urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych czy urzędów miast i gmin, a także jednostek publicznych oraz przedstawicieli zaufania publicznego.
Docelowo adres oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych muszą posiadać wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.
Digitalizacja kolejnej usługi poprzez uruchomienie krajowego systemu e-Doręczeń usprawni pracę podmiotów publicznych, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych. Nowoczesna i w pełni elektroniczna komunikacja z obywatelami oraz przedsiębiorcami to cel, do którego dążymy
– podkreśla wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Aby korzystać w nowego rozwiązania, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku prostych krokach, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Dokładna instrukcja, jak to zrobić, znajduje się tutaj. Po aktywacji osobista skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze.
Więcej informacji na temat o e-Doręczeniach znajduje się na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia
Wprowadzenie e-Doręczeń to kolejny krok w kierunku cyfryzacji usług publicznych w Polsce. To rozwiązanie, które przynosi korzyści zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom. Dzięki e-Doręczeniom załatwianie spraw urzędowych staje się łatwiejsze, szybsze i bardziej przyjazne dla środowiska.
Więcej o aplikacji mObywatel przeczytasz na Spider's Web: