Watykan ma maskotkę. Internet zapłonął, a ten polski najbardziej
Watykan postanowił nie być gorszy od światowych marek i stworzył własną maskotkę. Luce ma niebieskie włosy, żółty płaszcz i ubłocone buty.
Maskotki, te puchate i uśmiechnięte stworki, to nie tylko zabawki dla dzieci. Czasami, a nawet całkiem często, odgrywają ważną rolę w promocji eventów i wydarzeń, dodając im charakteru i rozpoznawalności. Pomyślcie tylko o tych z Euro 2012, te dwa sympatyczne bliźniaki z kolorowymi włosami stały się symbolem mistrzostw, a ich wizerunek zdobił wszystko - od koszulek po kubki. Kto nie pamięta ich radosnych min?
Maskotki świetnie sprawdzają się jako "żywe" reklamy, przyciągając uwagę i wzbudzając pozytywne emocje. Można je spotkać na plakatach, ulotkach, gadżetach, a także na żywo podczas eventu, gdzie chętnie pozują do zdjęć z uczestnikami. A co, jeśli powiem ci, że Watykan ma swoją maskotkę? I ta wygląda, jakby zdecydowali się zapożyczyć wygląd prosto z Japonii. Albo Korei. Ciekawostka: dokładnie to zrobili.
Niebieskowłosa maskotka Watykanu na 2025 r.
Watykan, instytucja o bardzo długiej historii, postanowił zaskoczyć świat nowoczesnym podejściem do promocji Jubileuszu 2025. Zaprezentowano Luce, maskotkę inspirowaną anime, której zadaniem jest przyciągnięcie uwagi młodych ludzi do tego ważnego wydarzenia religijnego.
Luce, co po włosku znaczy "światło", to urocza postać o niebieskich włosach, ubrana w żółty płaszcz przeciwdeszczowy i ubłocone buty. W jej wielkich oczach, charakterystycznych dla anime, można dostrzec muszle pielgrzymie, symbolizujące drogę do Santiago de Compostela.
Arcybiskup Rino Fisichella, odpowiedzialny za organizację jubileuszu, podkreśla, że Luce jest częścią strategii wykorzystania popkultury do ewangelizacji. Młodzi ludzie mają być zanurzeni w świecie gier, komiksów i anime, dlatego Watykan chce przemówić do nich w języku, który rozumieją. Luce ma być symbolem nadziei i zachętą do "odkrywania wiary w nowoczesny sposób".
Poznaj więcej nowości od Watykanu (i nie tylko):
Co, gdzie i jak?
Luce zadebiutuje na festiwalu komiksów i gier Lucca Comics & Games, gdzie Watykan po raz pierwszy w historii będzie miał swoje stanowisko. Oprócz spotkań z fanami na festiwalu, Luce będzie również promować Jubileusz na Osaka Expo w 2025 roku, gdzie pawilon Stolicy Apostolskiej będzie poświęcony tematowi "Piękno przynosi nadzieję".
Projekt Luce powstał we współpracy z Simone Legno, włoskim artystą i współzałożycielem popularnej marki tokidoki, znanej z kolorowych postaci i designu inspirowanego japońską popkulturą. Wygląd Luce jest pełen symboliki: żółty płaszcz nawiązuje do kolorów flagi Watykanu, a także do pokonywania życiowych burz, ubłocone buty symbolizują trud pielgrzymki, a laska – drogę do wieczności. Legno ma nadzieję, że Luce "przemówi do serc młodych" i stanie się dla nich "symbolem nadziei i wiary".
Jubileusz 2025 rozpocznie się w Wigilię Bożego Narodzenia 2024 roku otwarciem Drzwi Świętych w Bazylice św. Piotra w Rzymie. Watykan spodziewa się około 30 milionów pielgrzymów z całego świata.
Maskotka Watykanu podpaliła polski internet
Oczywiście niemal natychmiast pojawiły się głosy krytyczne ze strony środowisk konserwatywnych. Imię maskotki niektórym kojarzy się z Lucyferem, a samo anime jest dla nich dziełem szatana. Najsmutniejsze, że spora część tej krytyki pochodzi... z Polski.