REKLAMA

PKP Intercity kupuje nowe pociągi. Jedna rzecz w nich zaskakuje

Spółka lada moment rozstrzygnie przetarg na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych. Będzie to pierwszy taki zakup w historii PKP Intercity.

newag
REKLAMA

Dotychczas pociągi przewoźnika zasilane były wyłącznie energią elektryczną. Teraz PKP Intercity zakupi pojazdy spalinowo-elektryczne.

REKLAMA

W przetargu udział wzięła tylko firma Newag. Złożono ofertę na 3,3 mld zł i zmieściła się w planowanym przez przewoźnika budżecie. Pociągi – jak analizował Rynek Kolejowy – pod siecią trakcyjną mają móc jechać 160 km/h, a poza nią – 120 km/h. Zasięg na silniku spalinowym wyniesie do 920 km. Portal przewidywał, że składy zostaną wykorzystane np. w relacjach Kraków – Zagórz, Białystok – Warszawa (przez Siedlce i Bielsk Podlaski), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrubieszów, Jelenia Góra – Kraków (przez Świdnicę lub Nową Rudę) albo Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Piła – Gdynia.

Hybrydy kupują też inni polscy przewoźnicy

Na początku roku na podkarpackie tory wyjechały hybrydowe pociągi Polregio. Dostarczyła je również firma Newag. Podkreślono wówczas, że za sprawą napędu spalinowego można oferować przejazdy bez przesiadek po odcinkach bez sieci trakcyjnej, „płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej)”.

Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem, ale linia L25 nie jest zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu

– powiedział marszałek województwa podkarpackiego, Władysław Ortyl.

Najwięcej hybryd spalinowo-elektrycznych jeździło dotychczas po woj. zachodniopomorskim. Wyliczono, że jedna hybryda (bez superkondensatora) to redukcja emisji zanieczyszczeń o 338 ton dwutlenku węgla, przy średnim rocznym przebiegu 150 tys. km, z czego około 40,7 proc. przypada na odcinki zelektryfikowane.

Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton – szacowali przedstawiciele województwa.

Na Spider's Web piszemy o ostatnich nowościach PKP Intercity:

REKLAMA

zdjęcie główne: ZagAlex / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA