REKLAMA

Nie zdziw się w sklepie. Opakowanie ulubionego napoju będzie wyglądać inaczej

Niedająca się oderwać zakrętka to nie wszystko – opakowania ulubionych produktów się zmieniają. Firmy mówią, że to z myślą o ekologii, ale trzeba uważać, żeby zielone hasła nie zamydliły oczu.

17.04.2024 14.03
butelki
REKLAMA

Carlsberg Polska testuje na polskim rynku "innowację opakowaniową" – to karton z... zaokrąglonymi narożami. Wielka mi rewolucja, powiecie, ale producent deklaruje, że za sprawą pozbycia się tradycyjnych rogów uda się zaoszczędzić nawet do 224 ton CO2 rocznie. To szacunki dla marek Carlsberg, Somersby i Garage.

REKLAMA

Round Wrap to innowacyjne kartonowe opakowanie zbiorcze na piwo w butelce, które charakteryzuje się zaokrąglonymi narożami uzyskanymi dzięki zastosowaniu papieru wewnątrz tektury falistej o niższej gramaturze niż na zewnątrz. Dzięki temu opakowanie pozwala na redukcję emisji CO2 nawet do 24 proc. (w stosunku do porównywalnej specyfikacji standardowego rozwiązania), nadając się jednocześnie prawie w 100 proc. do recyklingu

- wyjaśnia producent.

Na dodatek opakowanie umożliwia ograniczenie zużycia foli.

Chodzi nie tylko o ekologię

Carlsberg piecze dwie pieczenie na jednym ogniu. Okazuje się, że rozwiązanie pomoże również... lepiej prezentować się na półkach.

Dotychczas zdarzało się, że podczas strechowania palet z wyrobem gotowym lub transportu, kartony ulegały zgnieceniu na rogach - rogi nieestetycznie załamywały się. Kartony o zaokrąglonych rogach eliminują ten problem. Dzięki temu nasze produkty trafiają do sklepów i konsumentów idealnie zapakowane, a to przekłada się na wizerunek naszych marek. Jestem przekonany, że detaliści oraz konsumenci docenią tę innowację

– mówi Jarosław Sepioło, menedżer ds. rozwoju pakowania Carlsberg Polska.

Nie czas na złośliwe analizy, czy ważniejsze jest środowisko, czy jednak wygląd, bo zmiana jest znacznie szersza. Opakowania ulubionych produktów przechodzą ekologiczną metamorfozę – i nie chodzi wyłącznie o zakrętki, które do dziś budzą mnóstwo raczej niepotrzebnych emocji.

Od końca marca puszki piwa marki Beck’s w wielopaku pakowane nie są w klasyczną folię termokurczliwą. Zastąpił je "pierścieniowy uchwyt, do którego produkcji zużywana jest mniejsza ilość plastiku".

Podobną zmianę przeszły niedawno butelki Coca-Coli sprzedawane w zestawie. Kartonowy uchwyt w pełni nadaje się do recyklingu i posiada miękką rączkę ułatwiającą przenoszenie produktów. Coca-Cola HBC Austria przekazuje, że to rozwiązanie ma się przyczynić do zmniejszenia rocznego zużycia plastiku o około 200 ton.  

Nowe wielopaki Coca-Cola
Źródło: Coca-Cola Austria

Na razie z patentu skorzystać nie możemy. W Polsce zmieniło się za to pakowanie puszek w wielopaku – papierowe opakowanie nazwane "chwyć i idź" zastąpiło wcześniej wykorzystywaną folię. "To nie tylko bardziej ekologiczna i przystępniejsza w recyklingu alternatywa dla folii termokurczliwej, ale także funkcjonalne ułatwienie dla konsumentów, które  stanowi realizację strategii bardziej zrównoważonego projektowania opakowań" – zaznaczał producent.

Z powodów ekologicznych butelka napoju Sprite w 2022 r. zmieniła kolor – z tradycyjnego zielonego na przezroczysty. Dzięki temu plastik można skuteczniej recyklingować, bo bezbarwny łatwiej wykorzystać do produktów spożywczych.

Pozorne zmiany przynoszą całkiem wiele korzyści

Ekolodzy przestrzegają jednak, by nie zawsze bezgranicznie wierzyć w zielone intencje dużych firm. I pamiętać, że plastik to plastik – co z tego, że w danym opakowaniu jest go mniej, skoro nadal się na nim bazuje.

Recykling jest mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, takie jak spalanie lub składowanie. Ważne jest jednak, aby firmy nie przedstawiały recyklingu jako panaceum na kryzys zanieczyszczenia plastikiem – zamiast tego muszą ograniczać jego stosowanie. Plastik jednorazowego użytku nie jest ani cyrkularny, czyli w kółko przetwarzalny, ani zrównoważony. Recykling nigdy nie nadąży za ilością plastiku produkowanego na naszej planecie. Firmy mogą zmienić sposób, w jaki konsumujemy, ale obecnie ich marketing – który uważamy za wprowadzający w błąd – utrudnia konsumentom dokonywanie wyborów zrównoważonych środowiskowo

– komentowała Kamila Drzewicka, prawniczka zajmująca się odpowiedzialnym biznesem w ClientEarth.

Więcej o tym, dlaczego plastik szkodzi środowisku, przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA

Pocieszać możemy się tym, że plastik coraz częściej to niejedyny wybór producentów. W marcu w Niemczech na sklepowe półki sieci Aldi trafiło wino wlane do papierowych butelek, wykonanych w 94 proc. z tektury pochodzącej z recyklingu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA