REKLAMA

Facebook bez reklam ma być tańszy. "Każda rozsądna osoba powinna tyle zapłacić"

Facebook i Instagram pozbawiony reklam może stać się bardziej przystępny cenowo. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ obecna miesięczna cena to przesada.

Facebook bez reklam ma być tańszy. "Każda rozsądna osoba powinna tyle zapłacić"
REKLAMA

Nowe doniesienia sugerują, że władze Unii Europejskiej miały przeprowadzić rozmowy z marką matką Facebooka i Instagrama – Meta. Zaproponowana została obniżka ceny subskrypcji umożliwiającej pozbycie się reklam, aby rozwiązać problemy regulacyjne. Kwota miałaby zostać zmniejszona praktycznie dwukrotnie, dzięki czemu więcej osób mogłoby sobie pozwolić na taki abonament.

REKLAMA

Płatny Facebook i Instagram może być tańszy

Pod koniec ubiegłego roku pojawiła się opcja "płatnego" Facebooka i Instagrama w postaci subskrypcji, dzięki której można pozbyć się reklam. Abonament w przeglądarce internetowej kosztuje 9,99 euro/mies. (ok. 43 zł/mies.), na smartfonach z Androidem lub iOS kwota to już 13 euro każdego miesiąca (ok. 56 zł). Ponad 40 zł za pozbycie się reklam brzmi jak nieśmieszny żart, ale niestety to prawda. W niedalekiej przyszłości jednak może się to zmienić.

Prawnik Meta, Tim Lamb, twierdzi, że w rozmowie z władzami UE zaproponowano obniżenie kwoty z 9,99 euro do 5,99 euro (ok. 26 zł) za jedno konto z możliwością dopłaty kolejnych 4 euro za każdy dodatkowy profil. Prawnik twierdzi, że podana kwota to "zdecydowanie najniższa granica przedziału, jaki każda rozsądna osoba powinna zapłacić za usługi tej jakości".

Subskrypcja została wprowadzona w celu dostosowania się do wymagań Unii Europejskiej – m.in. RODO. Organy regulacyjne UE kwestionowały bowiem gromadzenie i przetwarzanie danych użytkowników. Jednocześnie Meta miała szczerą nadzieję, że taka subskrypcja pozwoli na uzyskanie akceptacji na przetwarzanie danych użytkowników zgodnie z panującymi przepisami, chociaż nie każdemu nowa płatna oferta się spodobała. Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) pod koniec lutego 2024 złożyła skargi w stosunku do marki matki Facebooka i Instagrama twierdząc, że gigant technologiczny nie przestrzega zasad RODO i subskrypcja to jedynie próba odwrócenia uwagi.

Praktyki Facebooka i Instagrama są publicznie krytykowane

Rozwiązanie w postaci obniżonej ceny subskrypcji jednak nie pojawiło się dopiero teraz. Pomysł obniżki cen miał zostać zaproponowany już na początku tego roku, więc gigant technologiczny mógł mieć obawy, że pojawią się podobne skargi. Nie wydaje się jednak, że obniżenie miesięcznej ceny subskrypcji rozwiąże obawy przedstawione przez BEUC, które dotyczą prywatności i przetwarzania danych użytkowników Facebooka i Instagrama.

BEUC uważa, że Meta powinna wprowadzić kilka znaczących zmian w swoich usługach: m.in. zaprzestania twierdzenia, że "opcja bezpłatna jest bezpłatna" oraz zrezygnowania ze stawiania użytkowników między kosztowną subskrypcją a opcją ze "śledzeniem i profilowaniem ich zachowań". Europejska Organizacja Konsumentów podkreśla również obowiązek określenia rodzaju danych użytkowników z płatną subskrypcją, które gigant technologiczny nadal ma gromadzić i udostępniać.

REKLAMA

O mediach społecznościowych przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA