Fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych - jak sobie z nim poradzić?
Wcześnie zapadający zmierzch, opady deszczu i śniegu, a także niskie temperatury. Czy to wszystko powinno sprawić, że odłożymy aparat fotograficzny na półkę aż do wiosny? Niekoniecznie. Spójrz, jak pokonać jesień i zimę i zrobić świetne zdjęcia.
15.30. Właśnie o tej godzinie zachodzi obecnie słońce. To dopiero pora obiadu. Zdecydowana większość osób jeszcze jest wtedy w pracy – a nawet jeśli już ktoś skończył i wyszedł z biura, prawdopodobnie zaczął swoją zmianę na tyle wcześnie, że też było jeszcze kompletnie ciemno. Nie jest łatwo żyć późną jesienią i zimą. Brak światła odbija się na nastroju i nie tylko. Trudno jest pójść na spacer po pracy, gdy okolice spowija mrok. Nie mówiąc już o robieniu zdjęć, zwłaszcza że już na jakiś czas przed zmierzchem światło się „psuje”.
Ale czasami chcemy lub musimy coś sfotografować
Warte uwiecznienia momenty zdarzają się także wtedy, gdy słońce już zajdzie. Wyjątkowo ładny widok na oświetlone miasto z góry? Portret rodzinny podczas spaceru przez park? A może musisz sfotografować samochód na sprzedaż, ale wciąż wychodzisz z pracy dopiero, gdy robi się już szaro? W trudnych warunkach oświetleniowych da się zrobić dobre i ostre zdjęcia nie tylko w warunkach studyjnych. Ale trzeba wiedzieć, jak to zrobić… i mieć czym.
Światło naturalne często jest niewystarczające
Gdy tak zwanego „światła zastanego” jest za mało, trzeba zmienić ustawienia aparatu. Pomoże dłuższy czas naświetlania, ale jeśli nie dysponujemy statywem – a przecież nie każdy nosi go w plecaku do parku – zdjęcie prawdopodobnie będzie poruszone. Szersze otwarcie przysłony spłyci głębię ostrości, a rozwiązanie w postaci zwiększenia wartości ISO, czyli ilości wpuszczanego światła, skutkuje pojawieniem się na zdjęciu szumów. To zmiany jasności i koloru pikseli, które obniżają jakość fotografii i mogą kojarzyć się ze „śnieżącym”, starym telewizorem.
Pomóc może odpowiedni sprzęt
Kto dużo fotografuje w słabych warunkach oświetleniowych (które trwają w Polsce przez niemal pół roku…), powinien wybrać sprzęt, który ułatwi mu pracę lub hobby i zapewni zdjęcia odpowiedniej jakości. Z pewnością pomoże tu wybór aparatu pełnoklatkowego. Sprzęt z matrycą światłoczułą o wielkości 36 × 24 mm zapewnia oczywiście szersze pole widzenia, ale to nie koniec zalet. W porównaniu ze sprzętem z matrycą APS-C, „pełna klatka” da także większą elastyczność w dopasowaniu głębi ostrości. Większa czułość i lepsze sensory sprawią, że tego typu sprzęt lepiej poradzi sobie z wyższym ISO. Mówiąc prościej – zdjęcie będzie jaśniejsze, bardziej ostre i lepszej jakości, nawet gdy jest ciemno… jak w listopadową noc.
Jakie aparaty pełnoklatkowe warto wybrać?
W ofercie AB Foto można znaleźć różne propozycje. Spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających fotografów – a dzięki ofercie na Black Friday oferty są korzystne. Nikon Z6 II w zestawie z obiektywem Nikkor Z 24-70 mm f/4.0 S dzięki wykorzystaniu mocy dwóch procesorów EXPEED gwarantuje niewiarygodne rezultaty przy słabym oświetleniu. Z kolei Nikon Z8 ma DNA (i technologię) flagowego modelu Z9, ale jest od niego lżejszy i bardziej kompaktowy. Z8 posiada tę samą, super szybką, warstwową matrycę CMOS 45.7 Mpix, migawkę elektroniczną, doskonały system AF o zwiększonej czułości detekcji, wspierany algorytmami Deep Learning oraz rozbudowane opcje nagrywania wideo w 8K w formatach N-RAW, Apple ProRes RAW HQ, ProRes 422 HQ.
Wolisz Canony? Spójrz na sprzęt Canon EOS R8 – też jest lekki, poręczny i imponuje parametrami. Wykorzystując nowo opracowaną matrycę CMOS o rozdzielczości 24.2 Mpix, identyczną jak w modelu EOS R6 Mark II oraz procesor DIGIC X, najnowszy R8 zapewnia znakomitą jakość zdjęć, imponujące 10-bitowe wideo 4K 60p i błyskawiczny, celny system Dual Pixel CMOS AF II. Alternatywą może być Canon EOS R5. Najnowszej generacji matryca CMOS o rozdzielczości 45 Mpix umożliwia wykonywanie zdjęć o niezwykłej jakości, charakteryzujących się rewelacyjną szczegółowością, naturalnymi przejściami tonalnymi, niskim poziomem szumów i znakomitym odwzorowaniem kolorów.
Pamiętaj o obiektywach
Nawet najlepsze „body” nie zda egzaminu, jeśli do pary nie dobierzemy mu odpowiedniego obiektywu. Jaki powinien być ten, który zabierzemy ze sobą po zmroku? Jasny. To oznacza światłosiłę f/1.4-4. Taki zakres sprawia, że przysłona wpuszcza więcej światła. Co to oznacza? Nie trzeba tak mocno podnosić wartości ISO. To wpływa na mniejszy szum na fotografii. Poza tym, takie obiektywy zapewniają przyjemny bokeh dzięki dużemu otworowi przysłony – czyli efekt efektownego rozmycia tła, które nie odwraca uwagi od modela, modelki czy fotografowanego obiektu.
Na jakie obiektywy warto postawić? Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S jest obecnie oferowany z rabatem 940 zł. To profesjonalny, ultraszerokokątny, jasny obiektyw o kącie widzenia od 114° do 84°, wyróżniający się umiarkowaną wagą i niezwykle kompaktową konstrukcją. Nikon Nikkor Z 17-28 mm f/2.8 to tańsza propozycja, również objęta rabatem, tym razem w wysokości 470 zł. Ten wysokiej klasy, ultra szerokokątny zoom dla pełnoklatkowych aparatów Nikon Z łączy stałe światło F2.8 i zakres ogniskowych 17-28 mm - pozostając przy tym lekkim, zaskakująco kompaktowym i wytrzymałym.
Z kolei Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 (kosztuje jedynie 999 zł, z uwzględnionym rabatem) to wyjątkowo dobry obiektyw stałoogniskowy. Warto zwrócić uwagę także na sprzęt Nikon Nikkor Z 24-120 mm f/4 S i Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8, Nikon Nikkor Z 135 mm f/1.8 S Plena, a także Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.8 S. Ten ostatni jest wyjątkowo jasny, a jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa plenus, oznaczającego kompletny lub pełny. Wykorzystuje optykę z elementami ED, asferycznymi i SR, powłoki antyrefleksyjne Arneo i mezo-amorficzną oraz niezwykle dokładny system AF z dwoma silnikami krokowymi STM. Efekt? Wręcz zadziwiająca ostrość.
Oferta obiektywów do Canonów jest równie szeroka
Canon RF 35 mm f/1.8 Macro IS STM to zaawansowany, lekki i kompaktowy obiektyw szerokokątny z funkcją Makro i powiększeniem 0,5x. Canon RF 28-70 mm f/2 L USM wyróżnia się imponującą, stałą maksymalną przysłoną f/2. Łączy wszechstronność zooma z jakością obrazowania charakterystyczną dla najlepszych konstrukcji stałoogniskowych. Jego zalety to doskonała wydajność przy pracy w słabym oświetleniu, a także zwiększona kontrola nad głębią ostrości. Jeśli potrzebujesz teleobiektywu, Canon RF 70-200 mm f/2.8 L IS USM sprawdzi się świetnie, bo jest nie tylko jasny, ale i najlżejszy w klasie i kompaktowy, co ma wielkie znaczenie, gdy musisz go codziennie nosić.
Pomocne będzie też dodatkowe oświetlenie
Gdy jest naprawdę ciemno – albo gdy efekt ma być wyjątkowo dobry – nawet najjaśniejszy obiektyw nie wystarczy. Przyda się zewnętrzne oświetlenie. Lampy, które wspomogą ekspozycję i doświetlą to, co fotografujemy – niezależnie od tego, czy mówimy o modelach, produkcie czy scenerii – a także blendy to sprzęt, który warto mieć nie tylko w studiu, ale i zabrać czasami w plener.
Przykładowo, lampa LED Newell RGB-W Rangha Nano jest mała, niedroga i poręczna. Przyda się fotografowi, vlogerowi i filmowcowi. Posiada wygodną regulację mocy i temperatury barwowej, możliwość ustawienia 12 kolorów RGB i szereg gotowych efektów specjalnych dla jeszcze bardziej kreatywnego filmowania. Z kolei lampa błyskowa Quadralite Stroboss 60evo II Nikon Kit jest nie tylko szybka, ale i intuicyjna w obsłudze. Ma dziesięć stopni regulacji mocy błysku, więc sprawdzi się w każdych warunkach. Posiadacze Canonów mogą wybrać wersję Quadralite Stroboss 60evo II Canon Kit. Jeśli chodzi o blendy, godna uwagi jest Quadralite 5w1 90x120cm. Znakomicie sprawdzi się podczas pracy w plenerze. Dzięki wytrzymałej, składanej konstrukcji wystarczy krótka chwila, aby po pracy schować ją do małego poręcznego pokrowca. Godna uwagi jest również Quadralite Blenda z uchwytem srebrno-biała okrągła 110 cm.
Uwaga na pogodę!
Listopad i grudzień to czas, kiedy wrogiem fotografa jest nie tylko brak światła, ale i pogoda. Śnieg i deszcz potrafią pokrzyżować plany niejednej sesji. Jeśli wiemy już jednak, jak sprawić, by zmrok nie stawał na drodze fotografa, czas przyjrzeć się kwestii zabezpieczenia przed aurą. Uszczelnione obudowy poprawią wytrzymałość zarówno obiektywów, jak i aparatów. Warto zapewnić sprzętowi odpowiednie warunki podróży, stawiając na odpowiednie torby i plecaki. Z odpowiednim aparatem, obiektywem, lampą i torbą nawet listopadowa noc może okazać się malownicza i po prostu piękna.
AB Foto to renomowany sprzedawca elektroniki użytkowej, w tym aparatów fotograficznych, obiektywów, kamer, smartfonów i akcesoriów GSM. Firma prowadzi zarówno 16 sklepów stacjonarnych, jak i prężnie rozwijającą się platformę e-commerce. Oferta salonów AB Foto obejmuje zarówno sprzedaż sprzętu elektronicznego, jak również usługi związane z wykonywaniem zdjęć do dokumentów oraz wydrukiem fotografii.
Współpracując z topowymi producentami, AB Foto gwarantuje wysoką jakość i trwałość swoich produktów. Firma nieustannie poszerza swój asortyment, odpowiadając na potrzeby klientów.