Polacy zamontują fotowoltaikę na pociągu. Jeśli pomysł wypali, będziesz im wdzięczny
Dużo się mówi o wykorzystaniu zielonej energii w branży kolejowej. Przewoźnicy idą w tym kierunku. PKP Intercity chce postawić kolejny krok i z pomocą polskich naukowców zamontuje na dachach pociągów panele fotowoltaiczne.
PKP Intercity zorganizowało konkurs "Kolej na naukę – #IC2030", w ramach którego m.in. uczelnie mogły zaprezentować swoje koncepcje związane ogólnie z nowymi technologiami i ekologią. Teraz poznaliśmy laureatów. Pierwsze miejsce zdobył projekt naukowców z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej. Dorota Zawadzka i Krzysztof Swałdek zaproponowali solarny system wspomagania energetycznego wagonów pasażerskich.
Zainstalowanie paneli na dachach pociągów w teorii pozwoliłoby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej
Już wiadomo, że na samej suchej koncepcji się nie skończy. Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity, na Twitterze zapowiedział, że przewoźnik pracuje nad projektami i "za jakiś czas można spodziewać się ich pilotażu".
Panele pozwoliłyby także zapewnić energię wówczas, gdy doszłoby do awarii sieci trakcyjnej. Dzięki nim mimo problemów dalej działałby klimatyzacja w pociągu.
Fotowoltaika na dachu. Wcześniej tramwaje, teraz pociągi
Od kwietnia testowany jest w Poznaniu podobny system. Na dachu tramwaju zamontowano panele fotowoltaiczne. Pozyskana dzięki nim energia wspomaga ładowanie systemów pokładowych zasilanych z instalacji 24 V. Pilotaż ma pokazać, ile energii elektrycznej niezbędnej do zasilania obwodów sterowania i pomocniczych można zaoszczędzić dzięki montażowi paneli fotowoltaicznych. Na razie wyników jeszcze nie znamy.
Kilka lat temu pociągi wyposażone w panele fotowoltaiczne wjechały na indyjskie tory. Jeden kursował też w Australii. Od tego czasu pomysł nie rozprzestrzenił się na tyle, by stało się to powszechną konstrukcją. Dobrze jednak, że PKP Intercity otwiera się na pomysły naukowców i będzie sprawdzać, czy takie rozwiązanie ma sens. Wątpliwości nie brakuje – pociągi jeżdżą przecież szybciej niż tramwaje, więc choćby temat bezpieczeństwa trzeba rozwiązać inaczej. Pozostaje czekać na pierwsze wyniki testów.
Na Spider's Web piszemy o odnawialnych źródłach energii:
Według szacunków do 2030 roku już 85 proc. połączeń kolejowych w Polsce będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii. W związku z tym już stawia się panele (oraz wiatraki) na terenach należących do kolei.