REKLAMA

AW101 - nowe śmigłowce polskiej Marynarki Wojennej. Polują na okręty podwodne i ratują rozbitków

Pierwszy śmigłowiec AW101 w kolorystyce Marynarki Wojennej RP wylądował w Polsce. Śmigłowiec jest pierwszym z czterech AW101, które nasz kraj zamówił dla Marynarki Wojennej. Maszyny te są przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa.

AW101
REKLAMA

Marynarka Wojenna ma powody do radości. Do Polski dotarł pierwszy z czterech zamówionych śmigłowców AW101, które mają zastąpić przestarzałe Mi-14PŁ oraz Kaman SH-2G Super Seasprite. Mi-14PŁ to konstrukcja, która weszła do służby w latach sześćdziesiątych, a Kaman na początku lat dziewięćdziesiątych.

REKLAMA

Śmigłowce AW101 walczą i pomagają

AW101 to wielozadaniowe śmigłowce morskie, zdolne do wykonywania wielu różnych misji, w każdych warunkach meteorologicznych. Polska zamówiła cztery śmigłowce AW101 w dwóch wersjach: dwie do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i dwie do bojowego ratownictwa morskiego (CSAR). Śmigłowce ZOP będą wyposażone w sonar holowany, torpedy MU90 i pociski przeciwokrętowe Marte ER. Będą mogły wykrywać i niszczyć zagrożenia podwodne na dużych odległościach od brzegu, współpracując z innymi jednostkami nawodnymi i powietrznymi.

Śmigłowce SAR będą przeznaczone do poszukiwania i ratowania rozbitków na morzu, a także do ewakuacji medycznej i transportu osobowego. Będą dysponować wciągarką, systemem podnoszenia rozbitków z wody i aparaturą medyczną.

Nowe śmigłowce AW101 będą stacjonować w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Ta maszyna lata w każdych warunkach pogodowych

AW101 został opracowany przez europejskie konsorcjum AgustaWestland (obecnie Leonardo), które powstało z połączenia włoskiej firmy Agusta i brytyjskiej Westland Helicopters. Projekt śmigłowca rozpoczął się w latach 70. XX wieku jako wspólna inicjatywa Wielkiej Brytanii i Włoch, które szukały następcy dla swoich starych śmigłowców morskich Sea King. Pierwszy lot prototypu odbył się w 1987 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w 1997 roku.

Pierwotnie był zaprojektowany jako śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych i transportu wojskowego dla marynarek wojennych Wielkiej Brytanii i Włoch, ale z czasem znalazł zastosowanie w wielu innych rolach, takich jak poszukiwanie i ratownictwo, transport VIP, walka z pożarami czy ewakuacja medyczna. 

Obecnie AW101 jest używany przez siły zbrojne i cywilne ponad 10 krajów, w tym Kanady, Japonii, Danii, Portugalii czy Algierii. AW101 jest dużym i ciężkim śmigłowcem. Ma długość prawie 23 m i masę startową ponad 14 t. Napędzany jest przez trzy silniki turbowałowe o mocy ponad 1700 kW każdy, co daje mu prędkość maksymalną ponad 300 km/h i zasięg ponad 1000 km. Może również latać na wysokości ponad 3000 m. AW101 ma wirnik główny o średnicy ponad 18 m, co zapewnia mu dużą stabilność i zwrotność. AW101 ma bardzo przestronną kabinę, która może pomieścić do 30 żołnierzy lub 16 noszy z rannymi. Kabina jest wyposażona w system klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji.

Śmigłowiec AW101 jest wyposażony w zaawansowany system awioniki, który umożliwia mu wykonywanie misji w każdych warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy. Śmigłowiec ma radar nawigacyjny i meteorologiczny, system identyfikacji swój-obcy, system ostrzegania przed pociskami rakietowymi, system zakłócania sygnałów radarowych i system samoobrony przed pociskami przeciwlotniczymi. AW101 ma również system komunikacji satelitarnej, system łączności z innymi śmigłowcami i okrętami oraz system nawigacji GPS i inercyjnej.

Wytrzymały jak AW101

AW101 jest uzbrojony w dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm lub 12,7 mm, które są zamontowane na bocznych drzwiach kabiny i obsługiwane przez strzelców pokładowych. Ponadto AW101 może przenosić do 4 torped lub bomb głębinowych, które służą do zwalczania okrętów podwodnych.

AW101 jest śmigłowcem o dużej wytrzymałości i niezawodności. Jego kadłub jest wykonany z lekkich i odpornych materiałów kompozytowych, które chronią go przed uszkodzeniami mechanicznymi i korozją. Śmigłowiec ma również system ochrony przeciwpożarowej. AW101 jest śmigłowcem, który może współpracować z innymi jednostkami Marynarki Wojennej, zarówno na morzu, jak i na lądzie.

REKLAMA

Śmigłowiec może lądować i startować z pokładu okrętów, takich jak fregaty czy korwety, dzięki specjalnym systemom zaczepiania i zabezpieczania maszyny. Śmigłowiec może również przenosić żołnierzy i sprzęt na ląd lub na wyspy, dzięki specjalnym systemom transportowym i desantowym. AW101 może również wspierać działania ratownicze na morzu, dzięki specjalnym systemom ewakuacji i podnoszenia osób z wody lub z powietrza.

AW101 to śmigłowiec, który ma wiele zalet i możliwości. To maszyna, która może sprostać wielu wyzwaniom i zagrożeniom, z jakimi może się spotkać Marynarka Wojenna. To maszyna, która może być dumą polskiej floty i gwarancją jej bezpieczeństwa.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA