REKLAMA

Jak zarabiać na TikToku? Oto sposoby na monetyzację twojego hobby

Zarabianie na TikToku to niezwykle atrakcyjna perspektywa. Zwykle to praca wykonywana z domu, poświęcona twojemu hobby i wykorzystująca umiejętność, którą posiada większość nastolatków: biegłość w obsłudze TikToka. Ale jakie są możliwości uzyskania dochodu w najpopularniejszym serwisie społecznościowym świata? Przedstawiamy w pigułce najpopularniejsze sposoby na zarabianie na TikToku.

23.07.2023 12.29
Jak zarabiać na TikToku?
REKLAMA

TikTok zaczynał niepozornie - jeszcze jako Musica.ly było aplikacją skierowaną bardziej na treści typowo rozrywkowe, jednakże czas i trendy zmieniły platformę ByteDance w nie tylko ogromny serwis społecznościowy, ale i miejsce zarabiania całkiem poważnych pieniędzy.

Czytając prasę - zwykle rozrywkową nie raz i nie dwa natrafimy na informacje o influencerach, którzy w chwilę na TikToku zarabiają sumy, które niektórych kosztują miesiąc (o ile nie więcej) pracy. Nie zapominajmy też o małoletnich użytkownikach serwisu, którzy swoje hobby i zainteresowania na TikToku chcą przekuć w pierwszą pracę - źródło dochodu. Niezależnie od tego jaka jest twoja motywacja, opowiem ci o sposobach na zarabianie na TikToku.

REKLAMA

Jak zarabiać na TikToku? 5 sposobów

Prezenty i livestreamy

Zarabianie na TikToku poprzez prezenty i livestreamy to metoda, która polega na otrzymywaniu wirtualnych przedmiotów od fanów podczas transmisji na żywo (tzw. livestreamów). Aby móc z niej korzystać, musisz mieć co najmniej 1000 obserwujących, ukończone 16 lat i aktywną funkcję TikTok Live.

Na TikToku użytkownicy mogą wysyłać prezenty swoim ulubionym twórcom podczas transmisji na żywo, aby wyrazić swoje uznanie lub wsparcie. Owe prezenty kupowane są przez użytkowników za realne pieniądze, jednak ze względu na prowizje, jakie zabiera TikTok, wartość zakupionych prezentów nie przekłada się w skali 1:1 na ostateczny zarobek twórcy. Natomiast twórcy mogą wymienić prezenty na Diamenty, które są kolejnym rodzajem wirtualnej waluty. Diamenty mogą następnie zostać przelane na konto PayPal i zamienione na prawdziwe pieniądze.

TikTok pobiera 50 proc. prowizji od każdej transakcji związanej z prezentami i diamentami. Ponadto sposób przeliczania prezentów na diamenty jest ustalany przez operatora serwisu według jego uznania. Niektórzy z najpopularniejszych twórców na TikToku zarabiają tysiące dolarów dzięki prezentom i livestreamom. Na przykład według magazynu Cosmopolitan amerykańska TikTokerka Bella Poarch zarobiła ponad 20 tysięcy dolarów w ciągu jednego miesiąca tylko z tej metody.

Livestreamy to nie tylko okazja do bezpośredniego zarabiania, bowiem podczas nich można także promować produkty w ramach akcji partnerskich, marketingu afiliacyjnego czy po prostu budować swoją markę, której budowa przełoży się pozytywnie na pozostałe metody zarobku na TikToku.

Promowanie marek, usług i produktów

Jeżeli przeglądasz TikToka to choć raz musiałeś wpaść na wideo oznaczone zwrotem "Akcja partnerska" lub "Reklama" z oznaczeniem danej marki, lub firmy. Są to płatne współprace, w których firmy w ramach umowy z właścicielami danych kont przeprowadzają zaplanowane z góry akcje mające na celu promocje produktu, usługi lub samej marki. Promocje te zakładają publikację TikToka (jednego lub wielu) oraz (lub) livestreamu o z góry umówionym scenariuszu, w którym influencer pokazuje dany produkt lub usługę, na której zarabia.

Akcję partnerską może podjąć dowolny influencer, którego profil jest atrakcyjny dla danej firmy - nie tylko pod względem ilości obserwatorów, ale i ich zaangażowania w interakcję z treściami publikowanymi przez influencera, tematyki profilu, charakteru publikowanych treści oraz zgodności z wartościami firmy. Na przykład, jeżeli prowadzisz profil na TikToku o swoim psie rasy maltańczyk to twój profil może być mniej atrakcyjny dla marki promującej psie zabawki, ale bardziej dla marki promującej szampony dla psów. Na podobnej zasadzie twój profil o Fortnite może być atrakcyjny dla marki promującej sprzęt komputerowy do gier, ale może się nie zdecydować na współpracę z tobą jeżeli masz tendencję do bycia wulgarnym.

To ile możesz zarobić na sponsorowanym poście na TikToku zależy od wielu czynników, takich jak liczba obserwujących, zaangażowanie, jakość treści i branża. Niektórzy influencerzy mogą zarobić około kilkaset złoty za post, podczas gdy ceny u największych gwiazd polskiego TikToka sięgają kilku tysięcy złotych za pojedynczy post. Aby znaleźć potencjalnych sponsorów na TikToku, możesz skontaktować się z nimi bezpośrednio lub dołączyć do platformy influencer marketingowej, która połączy cię z odpowiednimi markami.

Marketing afiliacyjny

Nie raz i nie dwa spotkałeś się z filmikiem, w którym influencer mówi "Skorzystaj z linku w opisie, by zyskać zniżkę..." - to akurat nie akcja partnerska, a marketing afiliacyjny. Marketing afiliacyjny to sposób zarabiania pieniędzy przez polecanie produktów lub usług innych firm swojej publiczności. Jeśli ktoś kupi coś za pomocą twojego linku afiliacyjnego na TikToku, zarobisz pieniądze, ponieważ otrzymasz prowizję od sprzedaży. Aby zarabiać w ten sposób należy dołączyć do sieci afiliacyjnej, która oferuje programy partnerskie związane z twoją niszą lub zainteresowaniami. Następnie należy wygenerować linki afiliacyjne do produktów, które mogą być interesujące dla obserwatorów (ale i nowych, nieznajomych osób obserwujących cię) i... zacząć nagrywać.

Kluczem do zarabiania w marketingu afiliacyjnym jest tworzenie interesujących i angażujących treści, które przyciągną widza na dłużej niż tylko kilka sekund, ale i zachęcą go do zakupu. Porady, recenzje, pokazy czy poradniki. Tu granicę zarobku wyznacza jedynie kreatywność.

Social media manager

Social media manager to pozycja w niektórych kręgach wciąż wywołująca uśmiech na twarzy, lecz nawet średniej wielkości przedsiębiorstwa zatrudniają dedykowanych menedżerów mediów społecznościowych. Social media manager to nic innego jak osoba zarządzająca mediami społecznościowymi danej osoby, firmy, marki, organizacji czy instytucji. Do zadań social media managera należy nie tylko publikacja treści w social mediach (a w naszym przypadku: TikToka), ale także odpowiadanie na komentarze, bieżące analizowanie zasięgów profilu i dostosowywanie strategii publikowania treści na podstawie trendów oraz zaangażowania użytkowników (obserwatorów i nie tylko) na profilu.

Jeżeli masz dryg do prowadzenia TikToka, głowę pełną pomysłów i portfolio potwierdzone sukcesywnym prowadzeniem jakiegoś profilu (choćby własnego), możesz spróbować swych sił i złożyć swoje CV wraz z portfolio danej firmie. Ogłoszenia firm szukających social media managerów można z łatwością znaleźć na dedykowanych portalach społecznościowych, a zarobki - zależnie od doświadczenia i portfolio - mogą sięgać nawet kilku tys. złotych miesięcznie. Warto także pamiętać, że można być menedżerem więcej niż jednego profilu oraz wyspecjalizować się w jakiejś dziedzinie lub platformie, co dodatkowo zwiększy zarobki, bowiem specjaliści są w cenie.

Sprzedaż kont

Ostatnim sposobem, aczkolwiek najmniej legalnym (bowiem zabraniają go warunki korzystania z platformy TikTok), jest sprzedaż kont. Sprzedaż kont to sposób na zarabianie na TikToku, który polega tworzeniu, rozwijaniu oraz późniejszej sprzedaży kont TikTok z dużą liczbą obserwujących i zaangażowania ze strony użytkowników. Konta po zakupie przeważnie wykorzystywane są do celów reklamowych lub promocyjnych. Sprzedaż konta na TikToku jest możliwa, ponieważ istnieje duże zapotrzebowanie na gotowe profile z dużym zasięgiem i wiarygodnością wśród odbiorców. Wiele firm, marek lub influencerów chce mieć obecność na TikToku, ale nie ma czasu lub umiejętności do stworzenia i prowadzenia własnego konta.

Aby sprzedać konto na TikToku, musisz najpierw stworzyć i rozwijać konto z niszą lub tematem, który jest popularny i atrakcyjny dla potencjalnych kupców. Musisz również tworzyć ciekawe i wartościowe treści, które przyciągną i zaangażują odbiorców. Im więcej obserwujących i wyświetleń masz na swoim koncie TikTok, tym więcej możesz zarobić na jego sprzedaży.

Aby znaleźć potencjalnych kupców na TikToku, możesz skorzystać z różnych źródeł, takich jak fora internetowe, grupy społecznościowe, platformy pośredniczące lub bezpośredni kontakt z zainteresowanymi firmami, lub osobami. Musisz również ustalić cenę swojego konta, która zależy od wielu czynników, takich jak liczba obserwujących, zaangażowanie, jakość treści czy branża oraz oczywiście popyt.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA