Są wykształcone, ambitne i świetnie znają się na tym, co robią. Oto opowieść o kobietach z Banku Pekao
To jest opowieść o kobietach, które na co dzień budują rynkową siłę Banku Pekao. Choć pracują na różnych stanowiskach, łączy je fakt, że tworzą instytucję, którą kojarzy każdy Polak. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet postanowiliśmy oddać im głos.
- Rozpoczęłam moją przygodę w Banku Pekao S.A. 13 lat temu, czyli zaraz po studiach. Przeszłam dość wymagającą rekrutację do programu talentowego dla absolwentów szkół wyższych – opowiada Paulina Różyc. Pierwszy rok obsługiwała klientów w sieci sprzedaży, następnie przeszła do docelowego działu HR.
- Od tamtego momentu pracowałam w wielu obszarach w Pionie Zasobów Ludzkich – zajmowałam się programami rozwojowymi dla talentów i wyższej kadry zarządzającej, procesem oceny Executive Managementu, planami sukcesji na kluczowe stanowiska, byłam HR Business Partnerem. W czasie pandemii współtworzyłam nowy zespół w banku, który zajmował się kulturą organizacyjną. Teraz jestem po dużej zmianie w karierze zawodowej. Od początku roku pełnię rolę Scrum Mastera i wspieram transformację Agile w Pekao.
Z kolei Marta Martyniuk, dziś Agile Coach w Biurze Transformacji Agile, do zespołu Żubra dołączyła w 2019 r. jako dyrektor Biura Reklamacji w Pionie Bankowości Detalicznej. Jak sama twierdzi ten obszar działania banku to prawdziwy poligon doświadczeń, dzięki któremu poznała organizację i wyzwania, z jakimi się mierzy. Zdobyta wiedza oraz szerokie spojrzenie na potrzeby klientów pozwalają jej na odważne proponowanie i wdrażanie zmian w banku.
Trzecia bohaterka tej opowieści, Anna Gregorczyk, jest analitykiem w Biurze AI. Po 20 latach pracy w globalnych działach IT kilku amerykańskich korporacjach postanowiła poszukać perspektywicznego stanowiska w polskiej firmie. Mając wiedzę i doświadczenie w IT, copywritingu i Conversation Design uznała, że na pewno spełni się w Departamencie Nowych Technologii i Rozwoju.
Jak pracują kobiety Banku Pekao?
Zapytałem Anny, na czym polega praca w Biurze AI. – Jednym z naszych głównych zadań jest wyszukiwanie i wdrażanie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. To wymaga nawiązania relacji z wieloma innym jednostkami banku. Nasz zespół powstał niedawno. Dlatego, zanim zarekomendujemy jakieś narzędzia, najpierw musimy wyedukować współpracowników na temat możliwości oferowanych przez sztuczną inteligencję.
Marta lubi mieć wpływ na otaczającą ją rzeczywistość, a praca jej to zapewnia. - Od dwóch lat mam przyjemność budować zwinną kulturę organizacji w ramach Transformacji Agile. Należy pamiętać, że transformacja to proces ciągły i długotrwały. Swoim zasięgiem obejmuje zarówno adaptację procesów do innego sposobu pracy i dostarczania wartościowych rozwiązań dla użytkowników, jak również stały rozwój naszych pracowników. Pierwsze realizujemy poprzez eksperymentowanie i proponowanie zmian w procesach ściśle współpracując z biznesem i IT. Drugie zaś, poprzez program rozwojowy Kuźnia Zwinności, który dostarcza niezbędnej wiedzy eksperckiej - opowiada.
Paulina uwielbia wyzwania. Brała udział w programie talentowym w banku. W grupie projektowej stworzyła wraz ze współpracownikami program, który miał na celu wzmacniać zaangażowanie pracowników sieci sprzedaży. Jak mówi – propozycja jej zespołu była odważna, bo zmieniła dotychczasowe podejście do doceniania pracowników. Fakt, że udało się do niego przekonać i rozpocząć pilotaż w firmie uważa za sukces, z którego jest dumna.
Anna nie może nam zdradzić szczegółów projektu, którym się zajmuje. – Wiadomo, że w dziale, w którym pracuje się nad strategicznymi projektami opartymi o nowe technologie, obowiązuje tajemnica – mówi. – To, czym mogę się pochwalić, to aspekt edukacyjny. Wdrożenie i utrzymanie rozwiązania opartego o sztuczną inteligencję stawia zupełnie inne wyzwania niż pozostałe projekty IT. Dlatego założyliśmy bloga Biura AI, gdzie wraz z zespołem tworzymy artykuły edukacyjne.
Jakie wyzwania rodzi praca w Banku Pekao?
Dla Marty ekscytujący jest wpływ na zmiany, jakie dokonują się w banku. - Moje wieloletnie doświadczenie pokazuje, że niezależnie od tego, w jakim miejscu organizacji pracuję i co robię na co dzień, mam ogromny wpływ na to, jak ta organizacja funkcjonuje – twierdzi. Ekspertka z Biura Transformacji Agile nie zapomina jednak o tym, że kluczem do sukcesu w dużej organizacji jest praca zespołowa. - Wszystkie inicjatywy, które wdrożyłam pracując w banku, zrealizowałam dzięki zaangażowaniu i współpracy ludzi z wielu obszarów. Każda z tych inicjatyw miała swój wpływ zarówno na pracowników jak i na klientów i z każdej jestem dumna – dodaje.
Mimo że moje rozmówczynie z Banku Pekao osiągnęły już bardzo wiele, skupiają się na kolejnych celach.
- Rozwój sztucznej inteligencji przebiega obecnie w tempie eksponencjalnym - zauważa Anna Gregorczyk. Firmy, które patrzą w przyszłość i umieją zastosować najnowsze osiągnięcia technologii, zyskają przewagę konkurencyjną. Mam nadzieję, że uda mi się wraz z koleżankami i kolegami sprawić, że Bank Pekao wygra ten wyścig - podsumowuje.
Zadania związane z transformacją banku, nad którymi pracuje Marta Martyniuk są zarówno źródłem satysfakcji, jak i wyzwań. – Nie da się ukryć, że każda zmiana jest trudna. Szczególnie trudna jest dla osób, których dotyka bezpośrednio. Dlaczego? Bo wymaga ona otwartości na to, co nieznane i zgody na wysiłek, jaki musi włożyć w inny sposób działania – mówi i puentuje, że z perspektywy osoby, która od wielu lat zajmuje się zmianą, nieustannie największym wyzwaniem są właśnie ludzie, ich przekonania i bariery związane z transformacją.
Paulina Różyc jako największe wyzwanie zawodowe wskazuje przebranżowienie na Scrum Mastera w ramach banku. – Jako dewizę życiową przyjmuję, że jak bardzo się chce i ma się determinację, to znajdzie się sposób. Takie podejście doprowadziło mnie do miejsca, w którym jestem teraz. Więc mam powody przypuszczać, że się sprawdza.