REKLAMA

10 kosztownych błędów, które firmy popełniają na swoich stronach www

Lokowanie produktu

Źle zaprojektowana strona internetowa to najprostszy sposób na szybką stratę potencjalnego klienta. Już ułamek sekundy wystarczy, aby użytkownik wyrobił sobie opinię o witrynie i zdecydował, czy na niej zostanie. Sprawdź 10 najczęściej pojawiających się błędów na stronach internetowych, które mogą Twój biznes wiele kosztować. 

Jak to jest w Polsce z tym zakładaniem firmy przez internet? Sprawdzamy

1. Strona niedostosowana do urządzeń mobilnych 

Responsywność strony WWW oznacza, że dostosowuje się ona automatycznie do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń, na których jest wyświetlana. Brak responsywności to w dobie powszechnego używania smartfonów czy tabletów sytuacja, która nie powinna się zdarzać. Ponad połowa (52,6%) Polaków korzystających z internetu przegląda go na smartfonach (raport Digital 2021). Aż 65% Polaków robi zakupy na telefonie (dane „Change and People”, Spicy Mobile). Nie trafiając do nich odpowiednio, firmy tracą klientów i przychody.

Według Google 61% użytkowników prawdopodobnie nie wróci do witryny na urządzeniach mobilnych, jeśli miało problem z właściwym skorzystaniem z niej. A nieczytelne treści czy mikroskopijne linki, w które mieliby kliknąć użytkownicy, mogą być właśnie takim problemem. 

Dostosowanie do urządzeń mobilnych wpływa nie tylko na pozytywne doświadczenia użytkownika, ale także na to, czy stronę dostrzeże algorytm Google’a i jej widoczność w wynikach wyszukiwania będzie lepsza.

2. Strona ładuje się zbyt długo

Klienci są niecierpliwi. Witryna internetowa, która ładuje się w 4-5 sekund to dla nich długo. Optymalny czas ładowania strony WWW wynosi maksymalnie do 3 sekund. Według Google’a ponad połowa odwiedzin kończy się porzuceniem strony, jeżeli czas ładowania jest dłuższy. Powoduje to kosztowane straty: każda sekunda czekania to spadek liczby klientów nawet o 20 procent.

Dlaczego strona WWW się długo otwiera? Powodów może być kilka: 

  • Zbyt duże rozmiary zdjęć i grafik oraz nieodpowiedni format zapisu – rozmiary można skompresować w popularnych programach, zdjęcia powinny mieć format jpg, a grafiki png. 
  • Obciążenie plikami wideo – można skorzystać z zastosowania zewnętrznych hostingów jak np. YouTube. 
  • Wtyczki – nawet te nieaktywne mogą mieć wpływ na spowolnienie strony. Warto przeanalizować ich liczbę i to, czy rzeczywiście są niezbędne. 
  • Kwestie kodowania – warto, by programista przeanalizował kod strony i sprawdził, czy skrypty nie są przeładowane. 
  • Hosting – nawet najlepiej zaprojektowana strona będzie się długo ładowała, jeżeli hosting jest wolny. Jeśli chcesz mieć pewność, że strona internetowa twojej firmy lub sklepu załaduje się błyskawicznie i płynnie będzie się wyświetlać internautom, skorzystaj z hostingu u sprawdzonego dostawcy usług.

3. Ukryte dane kontaktowe

Kontakt do firmy zawsze powinien być dobrze wyeksponowany. Najlepiej tam, gdzie intuicyjnie poszukują go klienci – na górze lub na samym dole strony, a najlepiej w obu tych miejscach. 

Nie warto też utrudniać odbiorcom... odbioru. Czytelniejsze jest samo słowo „kontakt” niż np. „dane teleadresowe”. 

4. Brak certyfikatu SSL

Certyfikat SSL, kojarzący się z ikoną zamkniętej kłódki, wyświetlającą się przy adresie strony WWW oznacza, że jest ona wiarygodna, a wszystkie dane są szyfrowane. W przypadku braku certyfikatu przeglądarka daje znać internautom, że dana witryna może być niebezpieczna.

SSL to protokół sieciowy używany do bezpiecznych połączeń internetowych. Stanowi standard szyfrowania na stronach WWW, który chroni m.in. wpisywane dane osobowe, hasła, loginy oraz informacje podawane przy zawieraniu transakcji bankowych online.

Internauci są coraz bardziej świadomi, jak ważne jest bezpieczeństwo w sieci. Dlatego warto (nawet wtedy, gdy nie wymaga tego prawo) zainstalować certyfikat SSL na swojej stronie firmowej. Bez aktywnego certyfikatu SSL witryna staje się łatwym celem dla cyberprzestępców. Ponadto, strony WWW posiadające certyfikat SSL wzbudzają większe zaufanie wśród klientów i osiągają wyższe pozycje w wyszukiwarce, ponieważ Google je premiuje. 

5. Niespójna szata graficzna 

Prostota sprawdza się zawsze, a strona internetowa jest wizytówką firmy. I warto się tego trzymać. Witryna przeładowana kolorami, różnorodnymi fontami czy czcionkami, niezgrana z logotypem będzie męczyć użytkownika. 

Żeby zachować spójność na stronie WWW, warto skupić się na 2-3 kolorach, łączyć je z bazowymi, czyli bielą, czernią i szarością i wykorzystywać potem w różnych miejscach na stronie. Dobrze jest przetestować wybrane kolory także w opcji dark mode (ciemna wersja strony, którą często chętnie włączają użytkownicy).

W stworzeniu odpowiedniej identyfikacji wizualnej może wspomóc nas kreator stron internetowych. W takim narzędziu, dostępnym np. w home.pl, można na bazie gotowych szablonów dopasowanych do branż i dopasowanych palet kolorów stworzyć estetyczną i profesjonalną firmową stronę WWW.

6. Brak informacji „o nas”

Każda firma ma coś do opowiedzenia o sobie. Jeśli chcemy zbudować tożsamość naszej marki w sieci i zdobyć zaufanie internautów, pokażmy, że jesteśmy ludźmi z krwi i kości, że stoi za nami jakaś historia. 

Na podstronie typu „O nas” można zamieścić nie tylko genezę powstania firmy, ale też ciekawie opisać ludzi, którzy ją tworzą, pokazać proces powstawania produktu czy firmę od środka.

Nie zapominajmy o opiniach. Testimoniale, czyli referencje, możemy umieścić na stronie albo zadbać o to, by linkować do miejsc, gdzie klient może je przeczytać. Starajmy się je eksponować i odsyłać do nich.

7. Nieaktualne treści i niedziałające linki 

Niezaktualizowane treści to jeden z cięższych grzechów na stronach WWW. Dotyczy to zarówno zmian godzin kontaktu czy produktów w ofercie, jak i wpisów na blogu. 

Jeśli prowadzimy profil na Facebooku i na tym skupiamy swoją uwagę to, mimo wszystko, nie zapominajmy o synchronizacji informacji także na naszej stronie. A jeśli decydujemy się na dział aktualności lub blog, pamiętajmy, że powinien być on regularnie wypełniany nowymi treściami. To samo dotyczy nowych produktów, których opisu poszukiwać mogą klienci lub usuwania informacji o produktach czy usługach, których już nie oferujemy.

Warto też regularnie sprawdzać, czy wszystko na naszej stronie działa poprawnie i czy linki prowadzą tam, gdzie chcieliśmy, żeby prowadziły. 

8. Strona bez SEO, czyli niezoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek

Pozycjonowanie strony to podstawa działań w każdym biznesie, który trafia do sieci. Odpowiada za to, by strona firmy czy e-sklepu pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google bez płacenia za reklamę.

Pozycjonowanie strony to niełatwa sztuka. Jeżeli nie mamy czasu na śledzenie specjalistycznych blogów, warto zostawić to zagadnienie ekspertom, którzy są na bieżąco z wytycznymi Google’a i zmianami algorytmów. Bez tego nasza strona WWW zginie w zalewie innych lub podobnych witryn.

W home.pl można wykonać darmowy audyt SEO strony WWW i sprawdzić, czy witryna jest dostosowana do głównych zasad związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.

9. Słabe zdjęcia ze stocka

Internauci cenią sobie naturalność. Sztuczne, opatrzone zdjęcia ze stocków, czyli stron z tematycznymi zdjęciami, nic wyjątkowego nie powiedzą o marce czy firmie, a mogą wręcz zniechęcić odbiorcę. 

Własne zdjęcia na stronie internetowej dają gwarancje, że konkurencja nie będzie ich mieć. Poza tym żyjemy w epoce obrazkowej. Dobre zdjęcie może powiedzieć o firmie czy produkcie więcej niż wiele, często banalnych słów. Warto zamówić sesję u kogoś, kto zna się na fotografii – łatwiej też wtedy o spójność z naszą stroną. Możemy też korzystać z dobrych, nieopatrzonych zdjęć, które zazwyczaj da się odnaleźć na płatnych serwisach stockowych

10. Muzyka w tle 

Choć trudno w to uwierzyć, w 2023 r. wciąż zdarzają się strony firmowe, które serwują swoim gościom muzykę albo tzw. „witacze”. Nie ma nic gorszego. W ten sposób wywołamy jedynie irytację internautów.

Nikt nie lubi tracić kontroli nad swoim urządzeniem. Nie ma tu wyjątków. Jeśli nagle smartfon lub komputer zacznie odtwarzać muzykę internauta łatwo się zdenerwuje. I nic dziwnego. Od muzyki w sieci są inne serwisy.

Podobnie sprawa ma się z wszelkimi „witaczami”, które albo znikają po kilku sekundach (a to cała wieczność w internecie) lub trzeba je zamknąć samemu poprzez kliknięcie w niełatwy do odnalezienia krzyżyk.

Podsumowanie

Posiadanie strony internetowej własnej firmy jest podstawą prowadzenia biznesu w internecie. Bywa, że przedsiębiorcy, którzy mają już swoje witryny, zapominają o aktualizacji i dostosowaniu ich do nowych standardów. Tymczasem raz stworzona strona WWW nie wystarczy na zawsze. Przestarzała technologia czy design wpływają znacząco na doświadczenie użytkowników, a przez to na konwersję, czyli wyniki sprzedaży.

Planowanie i jeszcze raz planowanie. Warto na etapie projektu strony WWW dokładnie przemyśleć temat i podejść do niego zadaniowo. Czy mamy wszystkie materiały? Kto się tym zajmie? Dzięki temu wyeliminujemy nieplanowane poprawki już po publikacji witryny w intrenecie - radzi Tomasz Bajwolski, kierownik produktu z Działu budowy i wsparcia www w home.pl.

Przy tworzeniu strony internetowej dla naszej firmy powinniśmy kierować się tak zwanym User Experience, czyli doświadczeniem użytkownika, które towarzyszy mu podczas wizyty na naszej stronie. Nasz klient i jego odbiór powinien być zawsze na pierwszym miejscu. To, co wydaje nam się ładne, nie musi być wygodne dla internauty. To, co wydaje się ważne, w praktyce może nic nie wnosić, przeładowywać stronę i rozpraszać uwagę odbiorcy.

Równie ważną kwestią, o której warto pamiętać, jest wybór dobrego dostawcy usług internetowych dla biznesu, który zapewni nam kompleksową obsługę i pozwoli uniknąć wpadek. 

Artykuł powstał we współpracy z home.pl

Lokowanie produktu
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-27T18:42:43+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:54:23+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T14:46:30+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T09:39:05+01:00
Aktualizacja: 2025-03-27T06:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T16:33:07+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T14:37:09+01:00
Aktualizacja: 2025-03-26T12:27:29+01:00