Szwedzi testują na Bałtyku swój najnowszy okręt szpiegowski. Jest i polski akcent
Nowy szwedzki okręt Artemis rozpoczyna próby morskie. Jest to okręt SIGINT, który zbiera dane wywiadowcze. Kadłub jednostki powstał w polskiej stoczni.
HSwMS Artemis będzie nową szwedzką platformą rozpoznania elektromagnetycznego (SIGINT) i gromadzenia informacji na morzu. Zastąpi on HMS Orion, który służy w tej roli od 1984 r.
Rozpoznanie elektromagnetyczne nazywane czasem wywiadem elektromagnetycznym (z ang. signals intelligence - SIGINT) to działania wywiadowcze i rozpoznawcze polegające na zbieraniu sygnałów między innymi w telekomunikacji czy teleinformatyce.
Okręty lub samoloty SIGINT są wyposażone w wyrafinowaną elektronikę pozwalającą między innymi podsłuchiwać rozmowy radiowe, ustalać położenie rozmówców, zbierać dane o lokalizacji włączonych radarów. Wszystko to z odległości często setek kilometrów. Okręt ten będzie bez wątpienia cennym orężem NATO na Bałtyku.
Artemis powstał w Polsce
Co ciekawe kadłub okrętu został zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni na zlecenie koncernu Saab. Jednostka została zwodowana w 2021 r. i odholowana do Szwecji, gdzie została wyposażona w specjalistyczny sprzęt. Projekt został opóźniony o dwa lata ze względu na trudności ekonomiczne polskiej stoczni.
Artemis jest większy od swojego poprzednika i bardziej zaawansowany pod każdym względem. Ma czulszą aparaturę i sprzęt odporniejszy na zewnętrzne zakłócenia elektroniczne
- podał Saab w komunikacie prasowym.
Artemis będzie teraz przechodzi testy między innymi w stoczni Kockums w Karlskronie. Po fazie prób okręt zostanie przekazany szwedzkiej marynarce wojennej.
HSwMS Artemis ma 74 m długości, 14 m szerokości i ma wyporność 2200 ton. Załogę stanowi 35 osób. Okręt ma służyć na Bałtyku.
Polskie okręty SIGINT
Polska Marynarka Wojenna posiada również okręty SIGINT. Są to ORP Hydrograf i ORP Nawigator, polskie okręty rozpoznawcze, rozpoznania radioelektronicznego i rozpoznania obrazowego.
Okręty te zostały zaprojektowane w Polsce i zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Do służby weszły w 1975 r. Obie jednostki przeszły jednak w ostatnich latach remont i modernizację polegające remonty i modernizacje polegające na wymianie 95 proc. systemów.
Zamontowano między innymi nowy sprzęt wsparcia elektronicznego (ang. ESM, Electronic Support Measures), szerokopasmowe systemy rozpoznania, nowy system dowodzenia, nowe anteny czy system elektrooptyczny.