REKLAMA

Szwedzi testują na Bałtyku swój najnowszy okręt szpiegowski. Jest i polski akcent

Nowy szwedzki okręt Artemis rozpoczyna próby morskie. Jest to okręt SIGINT, który zbiera dane wywiadowcze. Kadłub jednostki powstał w polskiej stoczni.

Szwedzi testują na Bałtyku swój najnowszy okręt szpiegowski. Jest polski akcent
REKLAMA

HSwMS Artemis będzie nową szwedzką platformą rozpoznania elektromagnetycznego (SIGINT) i gromadzenia informacji na morzu. Zastąpi on HMS Orion, który służy w tej roli od 1984 r.

REKLAMA

Rozpoznanie elektromagnetyczne nazywane czasem wywiadem elektromagnetycznym (z ang. signals intelligence - SIGINT) to działania wywiadowcze i rozpoznawcze polegające na zbieraniu sygnałów między innymi w telekomunikacji czy teleinformatyce.

Okręty lub samoloty SIGINT są wyposażone w wyrafinowaną elektronikę pozwalającą między innymi podsłuchiwać rozmowy radiowe, ustalać położenie rozmówców, zbierać dane o lokalizacji włączonych radarów. Wszystko to z odległości często setek kilometrów. Okręt ten będzie bez wątpienia cennym orężem NATO na Bałtyku.

Artemis powstał w Polsce

Co ciekawe kadłub okrętu został zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni na zlecenie koncernu Saab. Jednostka została zwodowana w 2021 r. i odholowana do Szwecji, gdzie została wyposażona w specjalistyczny sprzęt. Projekt został opóźniony o dwa lata ze względu na trudności ekonomiczne polskiej stoczni.

Artemis jest większy od swojego poprzednika i bardziej zaawansowany pod każdym względem. Ma czulszą aparaturę i sprzęt odporniejszy na zewnętrzne zakłócenia elektroniczne


- podał Saab w komunikacie prasowym.

Artemis będzie teraz przechodzi testy między innymi w stoczni Kockums w Karlskronie. Po fazie prób okręt zostanie przekazany szwedzkiej marynarce wojennej.

HSwMS Artemis ma 74 m długości, 14 m szerokości i ma wyporność 2200 ton. Załogę stanowi 35 osób. Okręt ma służyć na Bałtyku.

Polskie okręty SIGINT

Polska Marynarka Wojenna posiada również okręty SIGINT. Są to ORP Hydrograf i ORP Nawigator, polskie okręty rozpoznawcze, rozpoznania radioelektronicznego i rozpoznania obrazowego.

 class="wp-image-2552226"
REKLAMA

Okręty te zostały zaprojektowane w Polsce i zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Do służby weszły w 1975 r. Obie jednostki przeszły jednak w ostatnich latach remont i modernizację polegające remonty i modernizacje polegające na wymianie 95 proc. systemów.

Zamontowano między innymi nowy sprzęt wsparcia elektronicznego (ang. ESM, Electronic Support Measures), szerokopasmowe systemy rozpoznania, nowy system dowodzenia, nowe anteny czy system elektrooptyczny.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA