Rewolucyjne zmiany w serwisie. Czym zaskoczy nas Allegro?
Allegro szykuje się do jednej z największych zmian w historii istnienia serwisu. Katalog Produktów stanie się obowiązkowy w wybranych kategoriach, a sprzedawcy muszą się do tego dostosować - inaczej ich oferty znikną. Postanowiliśmy podpytać u źródła, co dokładnie w związku z tym się zmieni - zarówno z perspektywy partnerów, jak i klientów.
Już w maju informowaliśmy, że Allegro wdraża Katalog Produktów. Dzięki temu rozwiązaniu sprzedawcy będą mogli, a w wielu przypadkach właściwie musieli, podpiąć swoją ofertę do wybranego rekordu z bazy danych. Platforma zdecydowała się na wdrożenie tego wymagania w wybranych kategoriach już 1 sierpnia, a sprzedawcy muszą się do tego dostosować.
Czytaj też:
Konieczność przypisywania oferty do odpowiedniego rekordu to fundamentalna zmiana w sposobie działania Allegro, dlatego udaliśmy się po odpowiedzi na nasze pytania, które mogą sobie zadawać teraz sprzedawcy, do samego źródła. W rozmowie ze Spider's Web o Katalogu Produktów opowiadał Marcin Półchłopek, Merchant Management Director w Allegro, czyli dyrektor odpowiedzialny za sprzedających.
Piotr Grabiec, Spider's Web: Jaki nadrzędny cel przyświeca Allegro we wprowadzeniu łączenia ofert z produktami z bazy?
Marcin Półchłopek, Merchant Management Director w Allegro: Jak zawsze - naszym głównym celem są szybsze i wygodniejsze zakupy. Dla klienta oznacza to, że może szybko wyszukać i znaleźć produkt, który chce kupić, w kolejnym kroku może porównać oferty i wybrać najlepszą dla siebie - na te elementy mamy duży i bezpośredni wpływ na platformie. W tym celu też wprowadzamy Katalog produktów Allegro i łączymy istniejące już oferty z Katalogiem. Można powiedzieć, że zmiany które wprowadzamy z technologicznego punktu widzenia są rewolucyjne i dotykają każdego aspektu działania serwisu.
Aby dobrze to wyjaśnić musimy wrócić do początków Allegro. Zaczynaliśmy jako portal aukcyjny, na którym każdy mógł wystawić swoją ofertę, klienci licytowali i wygrywał ten, kto zaoferował najlepszą cenę. Od tego czasu przeszliśmy długą drogę i staliśmy się nowoczesnym marketplacem z ponad 135 tys. profesjonalnych sprzedających. Jednak wciąż, w dużej mierze, prezentujemy klientom oferty - osiągnęliśmy już 260 milionów ofert - to ogromna liczba - gdyby na sprawdzenie każdej z nich poświęcić sekundę przejrzenie całego Allegro zajęłoby ponad 2 893 dni. W takiej sytuacji klient, aby znaleźć produkt, których chce kupić nierzadko musi przejrzeć kilkanaście podstron. Dlatego od kilku lat prowadzimy intensywne działania, aby uporządkować oferty, a dokładnie odnaleźć i połączyć te z nich, w których klient może kupić te same produkty. W ten sposób tworzymy Katalog Produktów dostępnych na platformie.
Klient nie tylko szybciej będzie mógł znaleźć to czego szuka, ale także skuteczniej zawęzi wyszukiwania filtrami, znajdzie profesjonalny opis i zdjęcia, osobno zapozna się z opinią o produkcie i o sprzedającym. Co najważniejsze, będzie mógł również wygodniej wybrać ofertę z atrakcyjnymi warunkami - czyli ceną, najkrótszym czasem dostawy, Allegro Smart! lub Allegro Pay, Monetami lub najkorzystniejszymi warunkami gwarancji czy zwrotów.
Co dokładnie się stanie z ofertami 1 sierpnia 2022 r., gdy zapowiadane zmiany wejdą w życie?
Zmiana, która wchodzi w życie 1 sierpnia to bardzo ważny krok w procesie tworzenia Katalogu produktów. Od tego dnia w ponad 111 tys. kategorii sprzedający, aby wystawić swoją ofertę na Allegro będą musieli wskazać sprzedawany produkt z Katalogu lub utworzyć w nim nową pozycję. Bez tego nie będą w stanie wystawić żadnej nowej oferty.
Zmiany związane z Katalogiem produktów wprowadzamy od 2018 roku i na bieżąco informujemy sprzedających o każdym planowanym kroku. We wszystkich kategoriach objętych zmianą już wcześniej wprowadzaliśmy odpowiednie wymogi związane z ofertami. Ponadto gdyby sprzedający mieli wątpliwości zapewniamy im pełne wsparcie na stronie Dla Sprzedających - Katalog Produktów oraz w naszym serwisie społecznościowym Allegro Gadane.
Jakie korzyści odczują sprzedający i klienci w ujęciu krótkoterminowym i długoterminowym?
Może skupmy się na początek na sprzedawcach. Przede wszystkim dobrze przygotowany Katalog produktów pozwoli skrócić o ⅕ czas wystawiania oferty - docelowo wystarczy, że sprzedawca wybierze produkt z Katalogu, a my automatycznie uzupełnimy jego opis, zdjęcia i parametry. Zadaniem sprzedawcy będzie jedynie podanie warunków sprzedaży i opcji dostawy. W ten sposób zmieni się jego rola - zamiast poświęcać czas na sesję zdjęciową czy stworzenie opisów, będzie mógł skupić się na analizowaniu danych i zaoferowaniu warunków, których oczekują klienci.
W tym momencie, dzięki danym z Katalogu, udostępniliśmy panel analityczny z Przeglądem cen, ale wraz z rosnąca liczbą danych o produktach, planujemy rozbudowywać to narzędzie by sprzedawcy mogli np. obserwować trendy sprzedażowe czy znaleźć nisze na rynku. Jeżeli jesteśmy już przy oszczędności czasu - nasze badania pokazują, że w ofertach połączonych z produktem z Katalogu, klienci korzystają z opcji “Pytanie do Sprzedającego” rzadziej aż o 32 proc. Czyli łącząc oferty z produktem, sprzedawca może spodziewać się spadku zapytań aż o 1/3.
Jeżeli miałbym wskazać kolejne, widoczne już dla sprzedawców, to przede wszystkim połączenie z katalogiem wpływa na wyższą jakość sprzedaży, a tym samym poprawia trafność ofert na platformie. Daje także możliwość wzięcia udziału w festiwalach zakupowych (np. Smart! Week czy Black Week), czy konkurowania cenami dzięki programowi Allegro Ceny oraz umożliwia uzyskanie oznaczenia Super Cena zwiększającego sprzedaż nawet o 43 proc.
Z kolei jeżeli chodzi o klientów, trochę już wspominałem, ale na pewno warto skupić się na tym, że jako klienci znacznie wygodniej i szybciej odnajdziemy, np. konkretny model telefonu, a także łatwo porównamy go z innymi produktami, przeczytamy opinie innych klientów, a na koniec znajdziemy najbardziej atrakcyjne warunki kupna.
Jakie niedogodności mogą potencjalnie wystąpić po wprowadzeniu Katalogu Produktów?
Myślę, że trudno mówić o niedogodnościach, raczej o wyzwaniach przed jakimi stoi Allegro a jednocześnie wątpliwościach, które mają sprzedający. Może zacznę od Allegro - jak wspomniałem ta zmiana jest rewolucyjna. Wiemy jaki chcemy mieć efekt, a teraz musimy do siebie dopasować wszystkie “klocki”, z których składa się nasz serwis - na przykład przeprojektować mechanizm reklam Allegro Ads, abonamenty dla sprzedających, opinie i oceny klientów, a także nasze serwisy - Allegro Lokalnie czy umożliwiający przeprowadzanie zbiórek Allegro Charytatywni.
Technologicznie, prawie każdego tygodnia, stajemy przed nowymi wyzwaniami i wypracowujemy rozwiązania, które będą najlepsze dla klientów i sprzedających. Inną znaczącą kwestią jest to, że ile kategorii tyle różnych scenariuszy - nie możemy jednakowo traktować modelu najnowszego telefonu z szytą na zamówienie torbą… dlatego musimy być bardzo elastyczni w tym projekcie.
Z kolei od sprzedawców bardzo często słyszymy, że wprowadzane zmiany wymagają od nich czasu oraz nie chcą żeby z ich pracy (np. tworzenia nowych produktów w katalogu) korzystali inni sprzedawcy. Tutaj mogę odpowiedzieć, że słyszymy i widzimy te głosy i zgodnie z ich sugestiami wprowadzamy zmiany w naszych planach.Takim przykładem zmiany wprowadzonej w odpowiedzi na sugestie sprzedawców, który mogę przytoczyć jest na przykład umożliwienie tworzenia zestawów składających się z kilku produktów.
Jednak na koniec dnia najważniejsze jest dostrzeżenie szerszej perspektywy, bo przecież zarówno nam jak i sprzedającym chodzi o to samo - o zadowolenie klientów. A nasze badania wyraźnie pokazują, że klienci oczekują platformy opartej o produkty.
Jaki był klucz wybierania kategorii, w których łączenie oferty z produktem będzie obowiązkowe?
Obowiązek łączenia ofert z produktem wprowadzamy stopniowo od dłuższego czasu - zaczęliśmy we wrześniu 2020 roku, od kategorii, które posiadają dużo parametrów i łatwo w ten sposób zidentyfikować produkt. Wszystkie kategorie, w których obecnie wymagamy powiązania z produktem zawierają asortyment, w którym dane o np. marce, producencie, EAN, ISBN lub parametrach fizycznych są łatwo dostępne.
Czy docelowo we wszystkich kategoriach pojawi się konieczność łączenia ofert z bazą Allegro?
Taki jest nasz cel. Chcemy, aby do 2024 roku całe Allegro opierało się o Katalog produktów.
Czy produkt dodany do bazy przez jednego sprzedawcę będzie dostępny dla innych sprzedawców?
W filozofii istnienia Katalogu produktów zakładamy, że produkt jest czymś obiektywnym. Czyli tego, jakie ma parametry, nie definiuje sprzedawca tylko producent. Wracając do przykładu z telefonem. Gdy wchodzi na rynek nowy model, producent tworzy jego opis, zdjęcia i parametry - sprzedawca czy dystrybutor takiego telefonu nie wprowadza zmian w samym produkcie.
Oczywiście może wybrać różne strategie promocji, dostawy czy też dodatkowe warunki podnoszące wartość całego zakupu. Chcielibyśmy, żeby sprzedawcy przestawili się z myślenia “mój produkt” na “moje warunki sprzedaży” jako element, którym mogą konkurować. A Allegro daje im wachlarz możliwości.
Dla przykładu - poza konkurowaniem ceną, sprzedający może znacząco podnieść “wartość” swojej oferty gwarantując szybki czas dostawy, zadbać o wygodne i popularne metody dostawy - w tym także darmową dostawę i zwrot z Allegro Smart!, ponadto sprzedający mają do dyspozycji Kupony, Monety, Raty.
Klienci bardzo często zwracają także uwagę na warunki gwarancji oraz możliwość zwrotu towaru. Ponadto, użytkownicy Allegro mogą korzystać z atrakcyjnych warunków, które znajdą tylko na naszej platformie np. podzielonej płatności Allegro Pay, Programu Ochrony Kupujących czy gwarantowanej najniższej ceny na rynku - dzięki programowi Allegro Cena.
Czy sprzedawcy będą mieli wpływ na już istniejący opis produktu w katalogu Allegro?
Dane do Katalogu produktów czerpiemy z wielu źródeł. Najlepszym jest zawsze opis producenta z dokładnymi parametrami i zdjęciami. Tutaj wracamy do tematu różnych wyzwań w zależności od kategorii. Jeżeli sprzedający wystawia ofertę telefonu - zakładamy, że najlepszym i najbardziej obiektywnym opisem będzie ten dostarczony przez producenta. Szczególnie, że klient nie oczekuje tutaj wiele więcej - chce mieć pewność, że wybrał konkretny produkt, a warunki jego zakupu - czyli ofertę sprzedawcy będzie mógł wybrać w kolejnym kroku.
Jeżeli jednak sprzedający oferuje spersonalizowane produkty lub sam jest producentem - wówczas sam będzie musiał uzupełnić jego opis.
Z jak dużym wyprzedzeniem sprzedawcy otrzymali informację o tym, że zmieniają się zasady wystawiania produktów?
Jak wspominałem wcześniej, zmiany związane z Katalogiem produktów wprowadzamy od 2018 roku i na bieżąco jesteśmy w kontakcie ze sprzedawcami. Tą zmianę poprzedzały wcześniejsze wymogi zakładające, np. posiadanie połowy ofert powiązanych z produktem.
Pierwsze informacje na temat tego wymogu wysłaliśmy do sprzedawców - zgodnie z naszym standardem - z 45. dniowym wyprzedzeniem, dokładny komunikat można znaleźć od 14 czerwca także na stronie dla Sprzedających i w Pomocy Allegro. W międzyczasie odbywały się także webinary z naszymi ekspertami - wierzymy, że sprzedawcy, mieli dostatecznie dużo czasu i możliwości aby zapoznać się dokładnie z naszymi wymogami.
Jakimi kanałami informujecie i będziecie informować sprzedawców o konieczności wprowadzenia zmian?
Komunikacja ze sprzedawcami jest dla nas bardzo ważna - bo zmiany, które wprowadzamy często związane ze sprzedażą. Naszym głównym kanałem komunikacji, który docenia też najwięcej sprzedawców są e-maile informujące o zmianach. Wszystkie komunikaty można również zawsze znaleźć na stronie allegro.pl/dla-sprzedajacych. Jeżeli temat jest nowy lub widzimy, że wymaga dodatkowego wyjaśnienia zapraszamy sprzedających na kursy i webinary w ramach bezpłatnej Akademii Allegro, gdzie eksperci na bieżąco mogą odpowiedzieć na pytania.
Istnieje również społeczność Allegro Gadane: spolecznosc.allegro.pl, która dobrze sprawdza się w znajdowaniu rozwiązań, to tam sprzedający pomagają sobie nawzajem i odpowiadają na pytania bazując na swoim doświadczeniu sprzedażowym na platformie. Ponadto Allegro Gadane pozwala zgłosić swoje propozycje zmian czy usprawnień na platformie. Jeżeli klient czy sprzedawca nie jest w stanie w żadnym z wymienionych miejsc znaleźć rozwiązania zawsze może skontaktować się z naszym konsultantem - tutaj jesteśmy obecni na stronie Pomocy Allegro i na wszystkich popularnych komunikatorach.
Na końcu, ale to nie mniej ważne, do współpracy zaprosiliśmy Dawida Gałenżeskiego z kanału Biznes na Boku (odcinek będzie opublikowany 1 sierpnia na YouTubie). Dawid prowadzi sprzedaż na Allegro i dzieli się wiedzą z innymi. Jesteśmy bardzo ciekawi jak taka forma komunikacji spodoba się naszym sprzedającym i fanom kanału.
Czy baza produktów będzie podpięta docelowo pod Allegro Lokalnie, czy to funkcja dostępna wyłącznie na Allegro.pl?
Na Allegro mamy specyficzne kategorie takie jak motoryzacja czy nieruchomości głównie oparte na ogłoszeniach, a także - Allegro Lokalnie, portal dla prywatnych klientów i sprzedających. Dla nich przygotowujemy specjalne rozwiązanie, które z jednej strony zwiększy wygodę klientów wyszukujących i porównujących oferty, a jednocześnie będzie proste do zastosowania przez sprzedających. Z chęcią już niebawem zaprezentujemy efekty naszej pracy.