REKLAMA

Japończycy stworzyli robota-kozę. Czekaj, co?

Japończycy od lat znani są z tworzenia dwóch rzeczy: robotów i wizualnie dziwacznych rzeczy. Inżynierowie z Kawasaki połączyli obie te cnoty, tworząc Bexa. Japońska robokózka nie tylko chodzi na swych zgrabnych, czterech nogach, ale także przewozi na 9 kółkach i z łatwością przeniesie niejeden ciężar

15.03.2022 09.24
Bex japoński robot koza
REKLAMA

Kawasaki stworzył czworonożnego chodzącego koziorożca - robota wzorowanego na ssaku z podrodziny antylop - który może przewozić zarówno cięższe ładunki jak i pasażerów. Jednak ktokolwiek chciałby przejechać się na kózkorobocie lub wykorzystać go do przeniesienia zakupów, musi się liczyć z jego oszałamiająco niską prędkością.

REKLAMA

Robot o wdzięcznym imieniu RHP Bex został zaprezentowany na Międzynarodowej Wystawie Robotów 2022 (iREX) w Tokio w zeszłym tygodniu. Projekt Bex jest odgałęzieniem głównego programu Kawasaki Kaleido, w ramach którego firma od 2015 roku pracuje nad rozwojem dwunożnych humanoidalnych robotów.

Robot Bex ma nogi na kółkach

Inżynierowie robotycy z Kawasaki szukali złotego środka między zręcznością dwunożnego robota, który może pokonywać nierówny teren, a niezawodnością robota na kółkach, który unika problemów z równowagą, utrzymując wszystkie koła na ziemi przez cały czas. Efektem tych prac jest Bex, który w trudnym terenie porusza się za pomocą czterech nóg, a na płaskim podłożu wykorzystuje cztery pary kółek zamocowane w dolnej części nóg oraz koło sterownicze umiejscowione na klatce piersiowej robota. Bex samodzielnie wykrywa zmiany terenu, a ponadto posiada kierownicę umożliwiającą osobie "ujeżdżającej" robokózkę zarówno kierowanie urządzeniem jak i zmianę sposobu poruszania się. Ponadto, w przypadku zastosowania Bexa do przenoszenia różnego rodzaju ładunków, sterowanie może odbywać się zdalnie za pomocą np. joysticka.

REKLAMA

RHP Bex waży około 80 kilogramów i jednocześnie może udźwignąć do 100 kilogramów. Nogi wykorzystane w Bexsie są tymi samymi, które wykorzystuje projekt humanoidalnego robota Kaleido.

Zdając sobie sprawę z ograniczonych funkcjonalności i atrakcyjności wizualnej robokózki, Kawasaki zaprojektowało również górną część Bexa, tak aby była całkowicie modułowa. Tak więc klienci, którzy chcą wykorzystać robota do przenoszenia ładunków, mogą całkowicie zrezygnować z motywu zwierzęcego. Natomiast rolnicy, którym imponuje wygląd robokózki, mogą pozbyć się kółek i włączyć ją do swojego inwentarza.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA