Światłowód czy 5G? Orange odpowiada "tak" i chwali się planami na przyszły rok
Orange podzielił się wynikami finansowymi za poprzedni rok oraz planami na przyszły. Pomarańczowi stawiają na synergię światłowodu i 5G, czyli sieci komórkowej 5. generacji.
Orange jest jednocześnie jednym z czterech polskich operatorów infrastrukturalnych świadczących usługi telefonii komórkowej oraz dostawcą internetu światłowodowego o zasięgu ogólnokrajowym. Firma postawiła kilka lat temu na konwergencję oraz pakiety łączone i teraz zbiera plony.
Orange realizuje strategię .Grow
Pomarańczowi w 2021 r. po raz pierwszy przekroczyli próg 1 mld zł przychodów z usług ICT dla biznesu - wzrost wyniósł tutaj aż 18 proc. Orange osiągnął przy tym 11 928 mln zł przychodu (wzrost 3,6 proc.), co jest po części zasługą lepszej sprzedaży urządzeń niż rok wcześniej (wzrost 9 proc.).
Jeśli chodzi o zysk netto, to wyniósł on w 2021 r. aż 1 672 mln zł, ale spora w tym zasługa sprzedaży połowy udziału w spółce Światłowód Inwestycje. Mimo to nawet z pominięciem tej transakcji Orange zanotowałby 272 mln zł zysku, czyli kilkukrotnie więcej niż w roku poprzednim (46 mln zł).
Jak chwali się Julien Ducarroz, prezes Orange Polska, firma utrzymała pozycję lidera na rynku internetu domowego oraz światłowodowego w Polsce, a zasięgiem usług konwergentnych obejmuje 6 mln domów i mieszkań. Zyskała też 70 tys. klientów taryf Orange Love (wzrost 5 proc. w skali roku).
Wzrosty generują wszystkie marki Orange Polska, czyli Orange, nju mobile oraz Flex
W segmencie światłowodowym Orange zaliczył 30-procentowy wzrost i ma już 945 tys. klientów na internet tego typu. Oprócz tego Orange świadczy usługę pod innymi partnerami pod ich marką, dzięki czemu liczba użytkowników pomarańczowego światłowodu przekroczyła w ubiegłym roku milion. W segmencie usług głosowych Orange zyskał 329 tys. klientów (co przekłada się na 4 proc. wzrost r./r.).
Pomarańczowy operator obsługiwał pod koniec 2021 r. łącznie 16,8 mln kart SIM. Na ten wynik składa się 11,85 mln usług abonamentowych oraz 4,95 mln usług pre-paid. Firma zmniejszyła też wskaźnik rezygnacji z usług o 2,1 proc. i zwiększyła średni przychód na ofertę wyrażany parametrem ARPO, w czym pomogła realizacja strategii .Grow oraz podejście "więcej za więcej".
Oprócz tego operator pochwalił się, że zwiększył się udział wykorzystania cyfrowych kanałów w sprzedaży (wynosi on obecnie 16 proc.), a aż 36 proc. klientów korzysta z aplikacji Mój Orange. Firma zmniejszyła też o 9 proc. emisję dwutlenku węgla do atmosfery dzięki energii ze źródeł odnawialnych, które zapewniają ok. 10 proc. rocznego zapotrzebowania firmy na prąd.
Co dalej z Orange Polska?
Firma cały czas stawia na synergię światłowodu oraz sieci 5. generacji. Firma szykuje się do przejęcia częstotliwości z pasma 3,6 GHz, gdy wreszcie ruszy odwołana aukcja 5G. Obie technologie uznawane są za komplementarne, a firmie zależy na sprzedawaniu klientom dostępu zarówno do kart SIM, jak i do łącz stacjonarnych.
Orange zdaje sobie przy tym sprawę, że w przyszłym roku zysk może nieco znaleźć ze względu na zmiany w stawkach MTR/FTR, czego efekty obserwowaliśmy już w 4. kwartale 2021 r. Mimo to pomarańczowi ma docelowo ambicję wykazać wyraźne wzrosty zysków w kolejnych latach - dotychczasowa strategia na lata 2020-24 się sprawdza.