Do akcji wchodzi Lemur. Nowy polski dron to przyjaciel żołnierza na polu walki
Nowy polski dron wojskowy Lemur przechodzi właśnie intensywne testy. Lemur to w zasadzie mały samolot pionowego startu i lądowania, tzw. VTOL, z dodatkową możliwością startu klasycznego, który zapewnia podwozie kołowe. Produkt jest wspólnym projektem polskich firm Flyfocus i Kestrel Aeronautics z Warszawy.
Choć nie produkujemy dużych maszyn, Polska ma niemałe doświadczenie w produkcji dronów. Wystarczy wspomnieć tu doskonałą amunicję krążącą od WB Electronics. Warto zapamiętać też nazwę Lemur. W projekcie Lemur uczestniczą dwie firmy - za awionikę oraz oprogramowanie odpowiada Flyfocus, a firma Kestrel Aeronautics za przygotowanie i produkcję struktur maszyny.
Lemur startuje pionowo jak śmigłowiec dzięki czterem silnikom zawisowym. Na wysokości kilkudziesięciu metrów włącza silnik marszowy i przechodzi do lotu samolotowego.
Analogicznie sytuacja wygląda przy lądowaniu - samolot zwalnia do prędkości minimalnej, uruchamia silniki zawisowe i wyłącza silnik marszowy.
Nowy dron naszpikowany jest elektroniką
Standardowe wyposażenie to głowica obserwacyjna z kamerą dzienną RGB o maksymalnym powiększeniu 67X oraz kamerą termowizyjną o maksymalnym powiększeniu 5X.
Dron nie ogranicza się jednak tylko do tego. Projektanci przewidzieli dla niego całe spektrum różnych zdań, tak aby mógł on być elastycznie wykorzystywany na polu walki.
Maszyna jest przystosowana do przenoszenia fotogrametrycznych kamer wysokiej rozdzielczości, laserowych podświetlaczy celu, radaru SAR, zasobnika rozpoznania radioelektronicznego, przekaźników radiowych (np. UHF) oraz sensorów akustycznych. Inne wyposażenie możliwe jest do łatwej integracji dzięki modułowemu systemowi montażu payloadu. Możliwy jest także transport np. materiałów medycznych w specjalnym zasobniku.
Jedną z najważniejszych cech wyróżniających Lemura jest certyfikowana awionika. Spełnia wyśrubowane normy lotnicze DO254, DO178 i DO160 oraz wojskowe normy STANAG, mówiące m.in. o interoperacyjności BSP w krajach NATO.
Dodatkowo Lemur jest wyposażony w szereg autorskich rozwiązań technicznych, podnoszących jego zdolności operacyjne w rejonach wykorzystania środków wali radioelektronicznej (WRE).
Ponadto możliwe jest wykonanie pełnej symulacji HIL (Hardware In the Loop), która pozwala zbadać wszelkie zachowania płatowca i przenoszonego ładunku w kontrolowanych warunkach oraz prowadzić bezpieczne szkolenie dla przyszłych operatorów.
Obserwuje, naprowadza, ratuje
Do głównych zastosowań należy obserwacja i rozpoznanie. BSP może być więc wykorzystywany przez służby porządku publicznego, ratownicze lub straż graniczną. Dodatkowe wyposażenie, tj. transpondery ADS-B oraz IFF, radio MANET z opatentowaną technologią unikania zakłóceń, sprawiają, że w połączeniu z certyfikowaną awioniką Lemur może być z powodzeniem wykorzystywany w wojsku oraz służbach specjalnych.
Dodatkowy podświetlacz celu zamontowany w głowicy obserwacyjnej umożliwia naprowadzanie ognia artylerii na wskazany obiekt.
Lemur z dedykowanym zasobnikiem może także prowadzić bezpieczne misje transportowe.
BSP Lemur przystosowany jest również do wykonywania wielogodzinnych lotów nad akwenami morskimi.
Obecnie płatowiec przechodzi wewnętrzne testy weryfikacyjne. Osiągnięcie gotowości do produkcji seryjnej planowane jest w pierwszym kwartale 2022 r.
Dane techniczne Lemura
- Rozpiętość skrzydeł: 4.5m
- Długość: 2.1m
- MTOW: 30kg
- Masa pustego samolotu (bez baterii/paliwa i payloadu): 15kg
- Czas lotu wersji elektrycznej: do 3h
- Czas lotu wersji spalinowej: do 10h
- Pułap praktyczny: 4000m
- Prędkość minimalna: 47 km/h
- Prędkość ekonomiczna: 65 km/h
- Prędkość optymalna: 75km/h
- Prędkość maksymalna: 126km/h
- Czas przygotowania do lotu: 10 minut
Kto stworzył Lemura?
Firma Flyfocus została założona w 2017 przez byłych pracowników firm prywatnych i rządowych operujących w sektorze Bezzałogowych Statków Powietrznych. Wkrótce po rozpoczęciu działalności powstał system CableGuard - obserwacyjny BSP na uwięzi z możliwością wyczepienia jej w locie i kontynuowania lotu na wbudowanej baterii.
Firma otrzymała amerykański patent na opracowaną technologię. Obecnie zajmuje się głównie inżynierią zleconą, na którą składają się symulacje aerodynamiczne i wytrzymałościowe, projektowanie i produkcja elektroniki, podzespołów mechanicznych oraz gotowych produktów. Spółka miała czynny udział w rozwoju BSP programu Wizjer.
Firma Kestrel Aeronautics powstała w 2020 r. jako spółka celowa operująca w branży inżynierii lotniczej, ze szczególnym uwzględnieniem sektora BSP. Trzon firmy stanowią eksperci z zakresu lotnictwa, elektroniki i informatyki oraz doświadczeni oficerowie.
Spółka specjalizuje się w realizacji projektów specjalnych na zlecenie oraz prowadzeniu badań naukowych. Główne obszary zainteresowań, ekspertyzy i działalności firmy to zaawansowane technologie kompozytowe, projekty mechaniczne, aerodynamiczne i elektroniczne, oraz technologie SI i WRE mające zastosowanie w lotnictwie.