Tech  /  News

Pamiętają głęboką komunę, pojeżdżą jeszcze 20 lat. Nie wszędzie polska kolej się modernizuje

Picture of the author
456 interakcji
dołącz do dyskusji

Lata mijają, a EN57 ciągle na torach. Historyczne pojazdy i narzędzia związane z koleją powoli odchodzą do lamusa, ale popularny „kibel” nadal ma się dobrze. I wcale nie będzie wysyłany na emeryturę.

Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację posłanki Poli Matysiak wynika, że w Polsce używanych jest 138 niezmodernizownych jednostek EN57. Jak pisze rynek-kolejowy.pl, najwięcej, bo aż 98, jeździ w barwach Polregio.

Najstarszy pociąg obsługują Koleje Mazowieckie – to wersja wyprodukowana w 1963 roku. Jest to więc jeden z premierowych modeli, bo produkcja EN57 rozpoczęła się wprawdzie w 1958 roku, ale pierwszy pociąg wyjechał dopiero w 1962.

Trójmiejskie SKM nie zamierzają rezygnować – EN57 będą używane do 2042 roku

Nie wszyscy przewoźnicy zdradzają, kiedy zamierzają wycofać historyczne pociągi z eksploracji. W skład wierzy PKP SKM i w Trójmieście „kible” będą widoczne aż do ok. 2042 roku. Natomiast dla Kolei Mazowieckich 2021 jest ostatnim rokiem funkcjonowania EN57.

Skąd w ogóle nazwa „kibel”? Jedna z teorii mówi o nieprzyjemnym zapachu. Przyczynę zdradził Zbigniew Dzięcioł, mistrz koordynator MNG:

Pamiętam go szczególnie, ponieważ zostałem zobowiązany do znalezienia przyczyny uszkodzeń sprężarek głównych i przykrego zapachu, jaki panował w pojazdach. Odkryłem, że czerpnie powietrza zasysanego do sprężarki umiejscowiono w WC, a pasażerowie zamiast w muszlę celowali w te otwory. W związku z tym przerobiono czerpanie powietrza na pudło boczne, ale tam z kolei zaciągało wodę deszczową. Ostatecznie zrobiono zaciąg pod pudłem pojazdu.

Większą sympatią darzą EN57 osoby, które pewnie już nie muszą podróżować tym składem. Nie da się jednak ukryć, że to charakterystyczny pojazd, prawdziwa legenda polskich torów. Produkcję zakończono w 1993 roku, z ponad 1400 maszynami na koncie. Rynek Kolejowy przypomina, że serię uważa się „za najdłużej produkowaną jednostkę na świecie”.

Dawna kolej odchodzi na naszych oczach

Na przykład jeszcze do niedawna Łódź Kaliska była jednym z ostatnich dworców, na którym działały charakterystyczne analogowe tablice produkcji czechosłowackiej. W wyremontowanym budynku nikt z pragotronów korzystać nie zamierza.  

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst