Gry / News

Konsolowi gracze zagrają w formacie ultrawide. PlayStation 5 i Xbox Series X obsłużą proporcje 21:9

Philips pospieszył się ze swoimi informacjami na temat nowej linii monitorów, zdradzając bardzo ciekawą informację dotyczącą PlayStation 5 i Xboksa Series X. Konsole nowej generacji poradzą sobie z proporcjami ekranu 21:9, dzięki czemu rozgrywka w standardzie ultrawide stanie się możliwa.

Wszystkie gry dla PlayStation 4, Xboksa One oraz zdecydowanej większości współczesnych konsol stacjonarnych są tworzone z myślą o wyświetlaniu obrazu w proporcjach 16:9. Inaczej jest w przypadku gier komputerowych, gdzie sami możemy wybierać natywną rozdzielczość obrazu i jego proporcje. Niestety, gdy podłączymy PS4 lub XONE do monitora ultrawide - czyli np. takiego z proporcjami ekranu 21:9 - sygnał z konsoli nie dopasowuje się innych proporcji.

Grając na PlayStation 4 lub Xboksie One podłączonym do szerokiego monitora, mamy do czynienia z czarnymi pasami widocznymi z lewej i prawej strony, podczas gdy na środku wyświetlany jest klasyczny obraz 16:9. W nadchodzącej generacji sprzętu do gier to nareszcie może się zmienić. Tak sugeruje jeden z wiodących producentów telewizorów, monitorów oraz sprzętu RTV AGD - Philips.

Philips reklamuje nową linię monitorów dla konsol. Ze wsparciem 21:9.

345M1CR Momentum to świeżo zapowiedziany model Philipsa, dedykowany konsolom. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie proporcje nadchodzącego 34-calowego monitora. 345M1CR Momentum cechuje się ekranem ultawide 21:9 w rozdzielczości 4K, z maksymalną częstotliwością odświeżania wynoszącą 144 Hz oraz opóźnieniem na poziomie 4 ms. Do tego dochodzi wsparcie technologii HDR, dwa porty HDMI 2.0, dwa gniazda DisplayPort i hub USB 3.2.

Philips najprawdopodobniej uprzedził Sony oraz Microsoft, wyraźnie sugerując wsparcie dla obrazu ultrawide w nowych konsolach. Inaczej reklamowanie monitora 21:9 jako świetnego rozwiązania dla urządzeń PS5 oraz XSX kompletnie mija się z celem. Warto dodać, że Philips to nie jedyne źródło przecieków na temat ultrapanoramicznej rozgrywki na nowych konsolach. Samsung już od jakiegoś czasu informował, iż rozmawia z producentami sprzętu do gier o wsparciu standardu ultrawide.

Na co komu 21:9 i format ultrawide?

Dzięki wyświetlaczowi o proporcjach 21:9 jesteśmy w stanie zmieścić na ekranie więcej treści niż w przypadku proporcji 16:9. Odbiorca zyskuje pokaźne, dodatkowe obszary z lewej i prawej strony ekranu. Jest to szczególnie praktyczne nie tylko podczas pracy biurowej, gdzie więcej okien i programów mieści się na powierzchni roboczej, ale także podczas grania w konkretne gatunki gier wideo.

Nazwijcie mnie rozpieszczonym, ale nie wyobrażam sobie grania w Total War: Three Kingdoms, Gears Tactics albo Civilization VI na ekranie 16:9. Wyświetlacz ultrawide daje więcej kontroli nad polem bitwy, mapą taktyczną czy budowanym z mozołem królestwem. Strategie, MOBA i przygodówki to gatunki, które w naturalny sposób zyskują na proporcjach 21:9. Jeśli zaś chodzi o gry akcji i FPS-y, tutaj wolę klasyczne wyświetlacze. Co prawda monitory ultrawide pozwalają zobaczyć więcej w poziomie, ale mam subiektywne wrażenie, że tracę precyzję podczas strzelania w 21:9.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst