Ofensywa Nvidii: Laptopy RTX 2060 kupimy za 999 dol, nowe układy RTX z DLSS 2.0, polska premiera niebawem
Pod względem liczby nowych laptopów to rekordowy okres dla Nvidii. Na wiosnę zadebiutuje ponad 100 modeli laptopów wykorzystujących nowe układy GeForce, w tym RTX 2070 Super i RTX 2080 Super. Siłą odświeżonych GPU jest m.in. DLSS 2.0, z kolei urządzenia wyposażone w RTX 2060 będą kosztować mniej niż 1000 dol.
To już 18 miesięcy od kiedy Nvidia wprowadziła na rynek karty graficzne RT w architekturze Turing, wyróżniające się m.in. sprzętowym ray tracingiem w czasie rzeczywistym oraz nauczaniem maszynowym przy użyciu sieci neuronowej. Teraz firma dokonuje odświeżenia swojej serii układów, przedstawiając światu nowe, ulepszone wersje topowych produktów dla graczy:
- GeForce RTX 2080 Super (również Max-Q)
- GeForce RTX 2070 Super (również Max-Q)
- GeForce GTX 1650 Ti
- GeForce GTX 1650 z pamięciami GDDR6
Warto dodać, że nowa oferta Nvidii jest skierowana nie tylko do miłośników interaktywnej rozgrywki. Ważnym elementem w wiosennym portfolio producentów laptopów będą urządzenia z serii RTX Studio. To topowe konfiguracje przeznaczone dla najbardziej wymagających twórców: profesjonalnych fotografów, montażystów, muzyków, projektantów, architektów i tak dalej. Nvidia we współpracy z producentami przygotowała aż 10 wiosennych modeli RTX Studio, wyposażonych w układy RTX Super (2070 lub 2080) oraz procesory Intela najnowszej, dziesiątej generacji.
Nadchodzące modele z rekomendacją RTX Studio to m.in. Acer ConceptD 7 Ezel, Acer ConceptD 7 Ezel Pro, Gigabyte Aero 15 OLED, Gigabyte Aero 17 HDR, MSI Creator 15, MSI Creator 17, Razer Blade 15 oraz Razer Blade 15 Advanced. Takie maszyny wyposażone w układy RTX 2080 Super mają być kilkunastokrotnie szybsze od najnowszych 16-calowych MacBooków Pro podczas renderowania obiektów 3D, a także niemal dwukrotnie wydajniejsze podczas renderingu wideo w Adobe Premiere Pro.
Jednym z atutów ulepszonych kart graficznych jest optymalizacja DLSS w wersji 2.0.
Deep Learning Super Sampling to pochodna technologii upscalingu, za pomocą której krawędzie są wygładzane przy mniejszej liczbie niezbędnych próbek, a także przy mniejszym obciążeniu GPU. Maszynowe uczenie na próbkach zostało oddelegowane dedykowanym rdzeniom Tensor, dzięki czemu shadery powiązane z rdzeniami CUDA mogą być zagospodarowane do innych zadań. Daje to wzrost wydajności zależny m.in. od rozdzielczości gry oraz implementacji standardu DLSS przez deweloperów.
W praktyce technologia DLSS 1.0 oferowała rozmaite efekty końcowe. Sztuczna inteligencja poprawnie interpretowała część ze scen, podczas gdy w innych dochodziło do anomalii takich jak prześwitujące krawędzie. Inżynierowie Nvidii byli świadomi faktu, że ich sieć neuronowa nie radziła sobie z interpretowaniem wszystkich możliwych kadrów w każdej wspieranej grze wideo. Naprawia to właśnie DLSS 2.0.
Nowa sieć neuronowa w ulepszonych kartach RTX jest dwukrotnie szybsza od poprzednika. Co ważne, Nvidia zamknęła swoje AI w formie jednego, łatwego do zaimportowania przez deweloperów modelu. Co za tym idzie, opcja wykorzystania technologii DLSS pojawi się w większej liczbie gier wideo. To z kolei wpłynie na jeszcze większą efektywność uczenia się maszynowego. Koło zostaje zamknięte.
DLSS 2.0 pomoże odzyskać te klatki, które zjada ray tracing.
Symulacja niezależnego środowiska świetlnego w czasie rzeczywistym (ray tracing) znacząco poprawia wygląd gier wideo, ale stanowi poważne obciążenie dla rdzeni. W zależności od konkretnej produkcji włączenie pełnej symulacji promieni świetlnych zmniejsza liczbę klatek na sekundę nawet o połowę. W tym miejscu pojawia się DLSS, które pozwala zaoszczędzić moc obliczeniową, m.in. na procesach związanych z wygładzaniem krawędzi oraz upscalingiem.
Gdy włączenie pełnego ray-tracingu redukuje liczbę klatek z 60 do ponad 30, sieć neuronowa przywraca wartość fps aż do 50. Jednocześnie ulepszona, szybsza technologia DLSS jest znacznie bardziej odporna na błędy oraz niepożądane efekty wizualne. Do tego DLSS 2.0 znacząco przyspieszy gry na mniej wydajnych sprzętach, nawet bez włączonych naturalnych promieni świetlnych. Nvidia chwali się, że Control uruchomiony w rozdzielczości 1080p na laptopie z kartą RTX 2060 podskakuje z 36 aż na 61 fps-ów, o ile włączymy DLSS 2.0.
Jednocześnie cena laptopów z kartami RTX 2060 spadnie poniżej bariery 1000 dolarów.
Nvidii zależy, aby więcej graczy mogło sięgnąć po układy z natywnym, pełnym ray tracingiem oraz DLSS. Dlatego nowe laptopy wyposażone w karty GeForce RTX 2060 będzie można nabyć już poniżej 1000 dolarów. W atrakcyjnej cenie nabędziemy m.in. modele: Acer Nitro 5, Asus ROG G512, HP Omen 15, Lenovo Y540 oraz MSI GF65 Thin.
Producent kart graficznych liczy, że nowa poprzeczka cenowa zachęci do wymiany laptopa tych użytkowników, którzy wciąż grają na mobilnych sprzętach z układami GTX 9XX. Nvidia zauważa, że przeskok z HP Omena wyprodukowanego w 2016 r. na nowego HP Omena 15 z kartą RTX 2060 to aż pięciokrotny wzrost wydajności, a także wsparcie dla niedostępnych wcześniej technologii ray tracing oraz DLSS.
Tańsze laptopy dla graczy z RTX 2060 pojawią się w Polsce już w połowie kwietnia.
Producenci sprzętów do gier przygotowali we współpracy z Nvidią ponad 100 laptopów z nowymi GPU. Poza topowymi modelami - jak np. Razer Blade z ekranem 300 Hz i kartą RTX 2080 Super - na rynku pojawią się także tańsze rozwiązania z układami RTX 2060. Laptopy w nowych, atrakcyjniejszych przedziałach cenowych kupimy w Polsce m.in. w sklepie x-kom, gdzie urządzenia z ulepszonymi układami Nvidia debiutujące na wiosnę 2020 r. będą się pojawiać w tym miejscu. Polskie ceny laptopów wciąż nie są znane.
* Tekst powstał we współpracy z Nvidią.